De macht van Danone

DEN HAAG - Handelaren kopen enorme partijen flesvoeding voor baby's in Nederland, om die vervolgens te verkopen op de Chinese markt.

Nederlandse ouders komen hierdoor in de supermarkt steeds vaker voor lege schappen te staan.

Marktleider Nutricia probeert via bezoeken aan supermarkten de bedrijfsleiders over te halen geen grote hoeveelheden ineens aan particulieren te verkopen. Het bedrijf heeft een telefoonnummer beschikbaar gesteld voor vragen van verontruste ouders.

Op internet is inmiddels een grootschalige handel ontstaan in Nederlandse flesvoeding.

In China is een grote vraag ontstaan naar veilige flessenmelk sinds het melamineschandaal van vorig jaar. Zes Chinese baby's stierven toen door vervuilde poedermelk van de Chinese Sanlu Group. Honderdduizenden baby's werden ernstig ziek.

Bemiddelde Chinezen kiezen nu massaal voor de als hoogwaardig bekend staande Nederlandse poedermerken Nutrilon en Friso.

Tussenpersonen in Nederland kopen niet rechtstreeks bij fabrikanten als Nutricia en Frisolac in, maar slaan de producten op grote schaal in bij de supermarkten en drogisten.

Nutricia, de producent van Nutrilon, zet de laatste weken alle zeilen bij om de leegverkoop van babypoeder in Nederland in toom te houden. Zo heeft een vertegenwoordiger van Nutricia medewerkers van een Albert Heijn in Almere dringend verzocht bij massale inkoop, vermoedelijk bestemd voor doorverkoop naar China, alarm te slaan bij de bedrijfsleiding. "Als er mensen met veel te veel melkpoeder hier de deur uitlopen, is er geen poeder meer beschikbaar voor de Nederlandse baby'tjes", zei de Nutriciamedewerker tegen een caissière.

Nutricia bevestigt de 'duidelijk toegenomen vraag vanuit het buitenland'.
„De toename in vraag is groter dan verwacht mag worden op basis van de dalende geboortecijfers in Nederland”, zegt directeur Verkopen Niels Bontje.

Hij verwacht niet dat de vraag vanuit het buitenland tijdelijk is, zegt hij. „We leven nu eenmaal in een tijd van een open economie. Daar zullen wij op moeten inspelen.” Het bedrijf benadrukt dat het zijn hoogste prioriteit is dat jonge ouders in Nederland altijd het vertrouwde Nutrilon in de schappen kunnen vinden. De productie van alle Nutrilon-varianten is fors verhoogd. Ook wordt meer geleverd aan de supermarkten. Nutricia bedient ten minste tweederde van de Nederlandse markt op het gebied van flessenvoeding.

Ouders kunnen met vragen terecht bij het informatienummer van Nutricia: 0800-0222626.

Een in Nederland wonende Chinees die wil exporteren zegt dat de afname geen enkel probleem is. „Maar de afnemers willen grote hoeveelheden én kwaliteit en die is alleen in Nederland te vinden.” Er is grote Onder handelaren is al geruime tijd een discussie aan de gang over het exporteren van Nederlandse babyvoeding naar China. Er is grote vraag naar, diverse leveranciers in China willen dagelijks twee tot vier zeecontainers geleverd krijgen. „De afname is geen enkel probleem”, laat een in Nederland wonende Chinees weten die wil exporteren. „Maar de afnemers willen grote hoeveelheden en goede kwaliteit en die is alleen in Nederland te vinden.”

Bron BNDESTEM.

Danone is eigenaar van Nutricia en produceert zelf in China babyvoeding,om het eigen product daar te beschermen mag Nutricia geen babyvoeding naar China exporteren.
Zou zoiets bij FC in de toekomst ook niet een gevaar worden,dat de winst belangrijker wordt dan de melkveehouders in Nederland

Deel dit topic

Reacties

paul1
Het verschil is dat danone geen cooperatie is, maar een beursgenoteerd bedrijf, dus die gaan puur voor de winst, niet voor de melkveehouders.
frank b
Hier de schappen leeg omdat china de melk/vla/ed opkoopt? Prima toch, vergrote vraag = prijsstijging. De nederlandse consument is gewoon verwend.Daarintegen kan Nutricia natuurlijk ook gewoon de produktie opvoeren.
producent
frank B Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hier de schappen leeg omdat china de melk/vla/ed
> opkoopt? Prima toch, vergrote vraag =
> prijsstijging. De nederlandse consument is gewoon
> verwend.Daarintegen kan Nutricia natuurlijk ook
> gewoon de produktie opvoeren.

Dat mag niet van Danone omdat men het eigen Chinese product wil beschermen.
frank b
Ik bedoel de produktie hier in Nederland, is dan toch weer mooi extra
producent
frank B Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik bedoel de produktie hier in Nederland, is dan
> toch weer mooi extra
anonymous_74
producent Schreef:
-------------------------------------------------------
> frank B Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ik bedoel de produktie hier in Nederland, is
> dan
> > toch weer mooi extra
>

Ja, geweldig die Chinezen.
Pas maar op dat ze geen melkfabriekjes op gaan kopen!!
Karsjen Tamminga
Lyempf bij voorbleed De Griek de winstde boer een mnd geen geld????
euroknaller
Is Frisolac niet van Friesland Campina? (Friso = verbastering van Frico wat vervolgens Friesland Coberco werd...?)

Lijkt mij in ieder geval een gunstige ontwikkeling, vraag naar melk neemt mede hierdoor toe
mijnietgezien
Zie je de prijs al stijgen ?
casev
Euroknaller Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is Frisolac niet van Friesland Campina? (Friso = > verbastering van Frico wat vervolgens Friesland > Coberco werd...?)


ff googlenkom je op Hero(van de cassis, en de jam)

`` Hero is een geregistreerde merknaam vanHero Schweiz AG, gevestigd en kantoorhoudende in Lenzburg, Zwitserland``
hookwood
Friesland Foods heeft Friso enige tijd geleden verkocht.
producent
[www.frisochina.com]


Merk van (of geweest van) FC alleen is mijn Chinees niet zo goed dat ik het kan vertalen.
Staat nog wel op de site als zijnde een FC product.


1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/11/2010 16:08 door producent.
anonymous_457
Bij ons op de vergadering afgelopen week werd verteld dat Friso in Nl (of Europa, weet het niet meer precies) verkocht is aan Hero, maar FC nog wel grondstof levert. Internationaal is het nog steeds een eigen merk, dus in China is Friso van FC.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's melk , china , melkpoeder , supermarkt , melkveehouders en economie geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
13
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
8