LTO Noord wil geld steken in boerensupermarkt
Frans van de Lindeloof van LTO Noord Fondsen zei vandaag op een bijeenkomst van LTO Noord Overijssel dat de fondsen in principe bereid zijn geld te steken in nieuwe afzetprojecten voor landbouwproducten.
Publicist Dick Veerman (Foodlog.nl) voert al lange tijd campagne voor de oprichting van een boerensuper. Hij zei vandaag het goed mogelijk moet zijn om met 30 miljoen aan investeringen zo’n concept uit te werken.
Van de Lindeloof zegt dat LTO Noord Fondsen zo’n bedrag zeker niet zal ophoesten. Het idee van de boerensuper wordt met verschillende partijen besproken. Veerman wil dat ook burgers investeren in de super.
Bron: Agrarisch Dagblad auteur: Jan Braakman
[www.boerderij.nl]
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's lto , lto-noord , supermarkt en burgers geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Ik geloof toch wel dat de weg van het boerenerf tot de consument te lang en te kostbaar is.
Een aparte supermarkt betekend dat je alle produkten in huis moet hebben, net als een deen of ah, anders krijg je bijna geen klandizie, want het is niet makkelijk om van winkel naar winkel te gaan, de supermarkt dankt zijn bestaansrecht oa door dit voordeel.
De reden om zo'n supermarkt op te zetten is natuurlijk hogere opbrengstprijzen, duidelijk. Dit gaat of door hogere prijzen in de winkel, of door de winstmarges van de keten kleiner te maken. Deze keten werkt met win some,loose some principe. Niet op alles kan je winst maken, maar sommige produkten moet je gewoon hebben om de loop naar de winkel te behouden.
Hogere prijzen in één enkele winkelketen hebben als reaktie dat deze weinig zal verkopen. Dus is de overblijvende optie de marges verkleinen.
Vervolgens draait de winkel te kort winst om de zaak uit te kunnen breiden dus blijft het weer bij een kleine keten en schiet het nog niks op. Kan je zeggen, ja maar met enige steun... Steun maakt afhankelijk, moet je niet hebben!
Kortom, idee gaat niet werken.
Kijken we nu ff naar het faire milch-idee in Duitsland, dit ligt gewoon in de bestaande supermarkten, alle marketing en verkoopfaciliteiten zijn daar al dus hoef je niet meer te doen. Enigste punt is dat je de noodzaak van het produkt overtuigend weet te brengen en het exclusief moet houden, en daar wringt juist de schoen.
De noodzaak is wel duidelijk, maar omdat er zoveel is raakt de exclusiviteit weg en kan men bij meerdere adressen inkopen, en dus uitspelen.
Markt is eigenlijk best simpel, zorg dat het onmisbaar is en apart, en je hebt bestaansrecht, zo gauw er bulk van is, is het niet meer apart en stort je formule in elkaar.
Zuivel is stuntartikel geworden
Een deel van het probleem zit bij de basiszuivel, zoals dagverse consumptiemelk, vla en yoghurt, maar ook de goedkopere kaas. Supers verkopen die voor een groot deel onder huismerk met anonieme leveranciers. Gemakkelijk uitwisselbaar en een groot aantal aanbieders. Niet alleen in Nederland, maar in vrijwel elk EU-land is dat de praktijk. Melk, boter en foliekaas behoren helaas tot de artikelen waarmee supermarkten zich willen profileren als lageprijzenkampioen. Discounters, met marktleider Aldi als prijszettter, bepalen in Duitsland de prijzen voor basiszuivel zelfs in belangrijke mate.
Meer: [www.boerderij.nl]
-------------------------------------------------------
> De lokalen en buurtsupers redden het niet tegen de
> grote jongens, maar de boerensuper gaat het
> redden? En zo ja, hoelang krijgen ze dan steun? Is
> deze steun om de prijs acceptabel te maken voor de
> klant of voor de lokatiehuur?
idd.Dit is `n nieuwtjein het begin, maar uiteindelijk vraag ik het me af.
Hoe makkelijk is het niet om in de supermarkttoch ook ffdie yoghurt / vlamee te pakken,endie goudse kaasis daar toch ook zo lekker goedkoop.
neemt niet wegdat het `n mooi inniatief is,waarvan ik hoop dat het `n succes word
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/04/2010 23:38 door casev.
Vergis u niet, hier in Nederland wordt je met een Boerensupermarkt concurrent van je eigen goede afzetkanaaal.
-------------------------------------------------------
> waarom kan friesland campina geen eigen winkels
> hebben?wat zie
> ik dan over het hoofd?
Beste SAnder oldengarm: Het is nog nooit kerntaak (opdracht van de leden aan bestuur en directie) geweest om de ''onderneming''Friesland - Campina uit te breiden met een winkelketen. Punt twee, het zal direct stranden op de financiering ervan.
"Een probleem voor de boer is wel dat de afzet op de Nederlande markt die van de export amper benadert. Nederlandse boeren zijn sind jaar en dag gericht op de export. Zij produceren ook veel meer dan ze in Boerensupermarkten zouden kunnen afzetten. Maar het is een begin''. Aldus Dick Veerman (Foodlog.nl) vandaag in de Leeuwarder Courant.
Dan kunnen wij nog zo ons best doen,als er weinig tot nix binnen komt, houdt alles op.
-------------------------------------------------------
> is weer een LTO-idee op niks af, weer wordt de
> oorzaak van het probleem, de lage produktprijs,
> niet aangepakt
Als je moet susidiëren om het concurerend te houden én toch een goede prijs naar je afnemers wilt genereren?? Die kraan moet je bij voorbaat niet opendraaien.
Komt misschien ten goede van de melkprijs
En voor wie het nog niet wist: er bestaan reeds boerenwebwinkels in deze. Zoals de aldaar aangehaalde www.farmersfoodonline.nl
waarom kan friesland campina geen eigen winkels hebben? Is er nooit serieus nagedacht om super de boer over te nemen. zo nee waarom niet en wat zie ik dan over het hoofd?