Column van Dick Veerman (de man achter Foodlog.nl)

Bron: Agrarisch Dagblad

Terwijl de Nederlandse klagen, sproeien Belgische boeren hun melk uit over de akkers. Melk moet duurder vinden ze en dus gaan ze lozen om de supers droog te zetten. Is dat alles wat boeren kunnen bedenken?

Ook al gooien ze zelf heel wat goede etenswaar in hun vuilnisbak, consumenten hebben er geen sympathie voor. Het noeste werk van koeien gooi je niet zomaar in de plomp, vinden ze. Van de zomer gooiden Franse boeren een paar keer hun zomerfruit op de A9 tussen Perpignan en de Spaanse grens. Ook die acties konden niet rekenen op de sympathie van consumenten. De files waarvoor ze zorgden maakten het alleen maar erger.
Na de melkveehouders en tuinders met hun paprika’s, komkommers en tomaten, is de keuze nu ook nog eens aan de fruittelers en penenboeren. Ook zij krijgen geen moer voor hun werk. De prijs voor goudreinetten bedraagt op dit moment 3 cent. Voor penen is het minder erg maar nauwelijks beter. Op straat er maar mee dan?
Nee, zei een Noordelijke boerenbestuurder onlangs, je moet proberen beter samen te werken met de supers. Hoe vertelde hij er niet bij. Dat kan hij ook niet want het spel is gespeeld.

Gistermiddag was ik bij een bijeenkomst waar ook wat supers en superkenners waren. Ik hoorde er hoe slecht de kleine supers het op dit moment doen. Er zullen er sneuvelen omdat de markleider – waarin bijv. de Jumbo alleen al 6,5x omgaat - de prijs van vers drastisch omlaag aan het schroeven is. Dat kan hij hebben want hij verdient maar liefst 7 maal zoveel als de kleinere.
Het was tijd, werd er gezegd, voor kwaliteit in vers. Daar kun je je mee onderscheiden. Geen rommel in filet américain of met goedkope olie aangemaakte wortelsalade maar echte verse kwaliteit van hooguit een dagje oud. De pech is alleen dat de grootste super er altijd met de buit vandoor gaat, want voor vers heb je volume nodig. De marktleider is reuzegroot, groot in eigen merken en groot in vers, maar betaalt de boer en zijn slager, bakker, melkverpakker en groentensnijder slecht. Uien in een netje kosten 89 cent, terwijl de boer er 2 of 3 voor krijgt. Worst gaat gesneden, verpakt en gestickerd de super in voor een vijfde van de prijs waarvoor de eindklant van de varkenshouder het afrekent bij de kassa. Daar doet de super zelf niets meer aan. De kleineren hebben die prijs hard nodig. Ze hebben onvoldoende eigen merken en verdienen negatief op hun A-merken. Die ene grote uit Zaandam lacht zich een bult, want hij verdient dubbeldwars omdat hij de markt in handen heeft en de eerstvolgende nog niet eens in zijn schaduw past. Boeren maken veel te veel en Albert H. zal wel gek zijn om zijn met hard werken verdiende kampioenspositie op te geven. De boel zit op slot.


Is het geen tijd voor een boerensuper, in de stad? Het gonst in boerenland van dat idee. De een denkt aan een groentenwinkel, de ander aan een slagerij. Ik zelf deed een tijdje geleden een voorstel voor zo’n ding. Het belandde zelfs in De Telegraaf. Boeren, hun verwerkers en A-merken zouden erin moeten samenwerken. Ze zouden de keten weer in eigen hand krijgen en vanzelf leren dat je niet teveel moet produceren. Ze zouden bovendien vanzelf genoeg terugkrijgen omdat ze allemaal eigenaar zijn van de keten. In Zeeland bestaat er al eentje. Agrimarkt heet’ie, een discounter.

Er wordt al jaren over gekletst in boeren- en tuindersland, maar niemand die echt doorpakt. Waarom niet? Ik wil het nou wel eens weten.

Deel dit topic

Reacties

Jan S
😀
1234
totaal onnozel idee, waarom zijn supermarkten ontstaan omdat ze een breed assortiment hebben van 10 verschillende theesoorten tot20 soorten vuiniszakken. de consument wil kiezen en dat kan mooi als alles onder 1 dak zit. Je gaat niet wekelijks naar 3 a 4 soorten winkels toe, 1 keer rijden, vol laden die kar en dan weer snel naar huis, we hebben wel meer te doen.
anonymous_1157
Vergelijking met groenten!
De tuinder krijgt nog ca. 12 eurocent voor een komkommer.
De winkelprijs is omstreeks 75 eurocent.
10 jaren terug was de afzet via de veiling,( coöp) er waseen aanbodprijssturing.
De retail ging steeds meer buiten de veiling om bij de tuinders inkopen met langere leveringscontracten.
De veilingen zijn nu de grip op de prijzen kwijt omdat de tuinders het op eigen houtje regelen.
Nu is er vraagprijssturing. De retail maakt de prijs.
De tuinders zijn deprijsbepaling(en ook hun winst) kwijt.
Het is een voorbeeld voor de melkveehouderij.
anonymous_8
Het idee van Veerman om als boeren zelf supermarkten te beginnen, is misschien zo gek nog niet. Al zal hiet niet makkelijk realiseerbaar zijn. Anders hadden we ze al wel..
jan w
In principe is niet geschoten , altijd mis.
jan w
Wel meer te doen hebben, maar geen tijd van nadenken.
Heel af en toe moet ik eens een keer mee shoppen, wij gaan dan, voor ons het dichtste bij naar Zutphen. Daar zit ook een Appie. 100 mtr er vandaan zit een groenteboer. Hij kan wat betreft de producten en de kwaliteit die hij heeft goed concureren met de Appie en het is er ook altijd druk.
Farmer_
Daar heeft hij gelijk in.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's zomer , koeien , melk , melkveehouders , boer , slager , telegraaf en samenwerken geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
7
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
1