Winkelketens bundelen inkoopkracht.
Het Franse detailhandelsconcern Leclerc heeft samen met de Conad-groep uit Italië de gezamenlijke inkooporganisatie Coopernic opgericht. Het initiatief moet de macht van grote voedingsconcerns inperken.
Coopernic, dat is gevestigd in Brussel, zal op Europese schaal gezamenlijk inkopen doen voor de aangesloten retailgroepen. De Belgische ?zachte? discountketen Colruyt, die naast discountproducten ook duurdere merken voert, maakte gisteren bekend zich bij Coopernic aan te sluiten, net als de Rewe-groep uit Duitsland en Coop Suisse uit Zwitserland. De initiatiefnemers geven vandaag in Brussel een toelichting op hun besluit.
Uithaal
De eigenaar van retailgroep Leclerc, Michel Edouard Leclerc, haalde eind vorig jaar uit naar Procter & Gamble en Unilever, die volgens hem hadden aangekondigd hun prijzen met 5 tot 10 % te zullen verhogen. Hij dreigde toen een aantal van hun producten uit de schappen te verwijderen. Via een gezamenlijke inkoop van A-merken zullen de leden van inkoopcentrales druk kunnen uitoefenen op de inkoopprijs.
In een persbericht stelt Colruyt dat de partners binnen Coopernic ?hun krachten zullen bundelen? bij de inkoop van ?internationale merken, de eigen merken en de geïmporteerde non-food producten?.
Tot eind vorig jaar maakte Colruyt deel uit van Europartners, dat in 2001 was opgericht met de Nederlandse Superunie. Het nieuwe samenwerkingsverband zal in grootte de tweede worden van Europa, na European Marketing Distribution (EMD). Ahold maakt deel uit van AMS, een samenwerkingsverband met retailers uit vijf Europese landen. AMS verkoopt producten onder het merk Euroshopper.
Inkoopkracht
Coopernic vertegenwoordigt een ?inkoopwaarde? van ongeveer ?140 mrd en komt daarmee net na EMD, dat een geschatte waarde vertegenwoordigt van ?155 mrd. EMD is gevestigd in Zwitserland en maakte deze week bekend de Franse keten Système U op te nemen.
Coop Zwitserland is de tweede retailer van het land, met een omzet van ?14 mrd en 47.000 werknemers. Rewe in Duitsland haalde in 2004 een omzet van ruim ?40 mrd, waarvan driekwart via supermarkten.
Leclerc behaalde vorig jaar een omzet van ?28,5 mrd en is met 17,1% marktaandeel de grootste hypermarkt in Frankrijk. Leclerc werkt sinds 2001 samen met het Italiaanse Conad, dat in eigen land 12% marktaandeel bezit. Colruyt nadert in België 20% marktaandeel in een markt waarin een felle prijsoorlog wordt uitgevochten met Carrefour. Colruyt heeft de afgelopen maanden diverse keren laten weten geïnteresseerd te zijn in de Nederlandse markt en studeert op een overname van winkels van Laurus.
Copyright (c) 2006 Het Financieele Dagblad
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De inkoopkracht gaat zich al meer bundelen. Ben benieuwd wanneer de volgende mededeling komt van fuserende zuivelverwerkers. In Frankrijk, Duitsland, Engeland en Italie is er de laatste tijd veel op dat gebied gebeurt. En Nederland????
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's duitsland , frankrijk , europa , zwitserland , overname en werknemers geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
Het is een simpele opgave dingen ingewikkeld te maken
maar het is een ingewikkelde opgave ze simpel te maken
Onze coöperatie's zijn kleine muisjes vergeleken met deze mamoet-inkooporganisaties.
Het frau Antje-verhaal bij de kaas doet het tenminste weer lekker, maar of dat ook voor de rest van de Nederlandsche zuivel op gaat is maar de vraag. Een ander puntis dat FrieslandFoods ook verwerker is van duitse melk en Campina verwerkt Belgische en Duitse melk.