Du pain, du vin et ’une boerin’

MAISONCELLES - Een boerin uit het Franse Maisoncelles, gelegen in het departement Haute-Marne, zoekt een Hollandse medewerker die gek is van koeien, Holsteins in dit geval. „Nederlanders zijn nu eenmaal de beste boeren.”

Hier de oproep in: boerderij.nl/Rundveehouderij/Blogs/…

Bron: telegraaf-i.telegraaf.nl/telegraaf/_main_/…

Deel dit topic

Reacties

arjan koumans
En zo zijn er nog veel meer bedrijven die opvolgers zoeken en die financieel niet het onderste uit de kan willen halen om een "jonge" boer te helpen, moet allen via andere wegen als de makelaars zoeken want die zijn alleen in mooie grote bedrijven geinteresseerd repertoireinstallation.com/,
jan.1
Personeel zat,waarom moet een Hollander daar de koeien doen,en de Fransman de hele dag op de trekker..
oldhuus
Ook in Nieuw Zeeland is ook vraag naar Nederlandse jonge boeren of medewerkers
oldhuus
Boeren met de Franse slag, s middags met de tractor naar het dorps-cafe op het terras ,het land waar het leven nog goed is !
arjan koumans
@oldhuus, nou zo is het nu ook niet meer, maar als we inkuilen komt de loonwerker met de hakselaar en de buren met de trekkers/kipkarren en dan gaan we tussen de middag rustig 1.5 tot 2 uur aan tafel ( aperitief, voorgerecht mat witte wijn, hoofdgerecht met rode wijn, kaas met rode wijn, dessert met bubbelwijn en dan koffie met een scheut gout van 80%) als de hemel helder is anders wat korter en s'avonds als we klaar zijn dan beginnen we opnieuw maar dan ongeveer drie uur aan tafel, wetende dat we met zijn vijven zijn in onze burengroep.......... is het na een week een beetje vermoeiend maar wel een feest, we werken hier idd om te leven en leven niet om allen maar te werken
jan.1
Is geen wonder dat je veel mensen nodig hebt,kost toch gruwelijk veel tijd dat getafel,werkt anders wel makkelijk natuurlijk met alcohol in je bloed..
oldhuus
La vache qui rit,vive la France
arjan koumans
@jan.1 dan heb je dus echt niets begrepen, wij werken om te leven en jij leeft om te werken, de nederlander gaat gemiddeld tussen de 10 en 15 jaar eerder dood dan de fransman dus..... wie heeft er gelijk en wat berijk je met al dat doordraven en grot groter grootst, proost ik neem er nog een om vast aan het komende inkuilseizoen te wennen
pieta
@arjan koumans Heb jij daar ergens een bron van dat de gemiddelde Nederlander zowat 15 jaar eerder doodgaat dan een Fransman? Via google gevonden: Zoals in vele landen is ook in Frankrijk de levensverwachting sterk gestegen. Ze wijkt overigens niet veel af van de Nederlandse...
arjan koumans
Als ik om me heen kijk bij kennissen, collegas, dorpsbewoners, op het journaal zie je echt heel veel mensen die de honderd halen, als ik het goed heb is het voor de vrouw 89 gemiddeld en voor de man 85 jaar
mlkvhoudr
ALSTUBLIEFT zeg ik hoop toch dat de wereld eerder van me af is als pas over 65 jaar, ik moet er niet aan denken om 100 te worden.

Mijn opa heeft de oorlog overleeft, is gepakt terwijl hij onderduikers had, is allemaal net aan goed gekomen destijds. Kon nog houthakken toen die 86 was, pas weduwnaar geworden rond zijn 98e, een prachtig leven gehad. Maar nu is die sterke man op en zit hele dagen in de rolstoel. Moet geholpen worden met eten, ik word daar triest van, als ik dan bedenk hoe sterk en levendig die man vroeger was.

Mijn opa was graag in het harnas gestorven op zijn eigen boerderij, en eerlijk gezegd als je hem er nu zo bij ziet zitten in het bejaardentehuis was hem dat van harte gegund hoe zeer we hem dan ook gemist zouden hebben
casev
@ arjan
Ja, dat gevoel heb ik ook bij het franse platteland. Allemaal oude mensen.....

Met alle respect voor Frankrijk, maar ik denk dat het bijna wel `t land is, met de meest vergrijsde bevolking op het platteland ter wereld.

Jij woont er, maar ik neem aan dat het jou toch ook opvalt?
jan.1
Quote @arjan koumans:
arjan koumans - 3 uur geleden
@jan.1 dan heb je dus echt niets begrepen, wij werken om te leven en jij leeft om te werken, de nederlander gaat gemiddeld tussen de 10 en 15 jaar eerder dood dan de fransman dus..... wie heeft er gelijk en wat berijk je met al dat doordraven en grot groter grootst, proost ik neem er nog een om vast aan het komende inkuilseizoen te wennen

Wat ik van Frankrijk heb onthouden zijn de prachtige oneindige graanvelden onder en boven Parijs en de ontelbare ronde balen stro in augustus.De efficiente landbouw in Bretange waar net als in nl voldoende regen valt voor hoge opbrengst gewassen.Prachtige plaatsen aan de kust zoals Honfleur etc,Maar ook de armoe op het centraal massief,waar de dorpen uitgestorven zijn en alles en iedereen is vertrokken op een paar stokoude bejaarden na..overigens prachtig om vakantie te houden bv wildwater varen op de Ardeche en skieën in Val thorens,ik bedoel maar wel voor m,n ontspanning(heb ik wel nodig na al dat gedraaf ha ha) maar om te boeren vind ik het te star maar jullie kunnen daar goed mee omgaan,en daar heb ik respect voor.
oldhuus
Ik denk dat je wel van wijn moet houden om er goed te kunnen wonen, doe mij maar bier

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's frankrijk , koeien , boer , boerin en holsteins geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
14
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
1