Cees ‘t Hart: ook de melkveehouder kan meerwaarde creëren in keten
Dat stelde Cees ‘t Hart, bestuursvoorzitter van FrieslandCampina tijdens het congres Food Vision in Veghel, waar hij sprak over ketensamenwerking.
Hij gaf een voorbeeld van meerwaarde geven aan de hand van twee bananen. Eén heeft een label en is groter en geler en opent makkelijker dan de andere. “Daarom biedt deze banaan vijf cent meerwaarde in de markt.”
De visie van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) begint bij de boer, aldus ’t Hart. Met dit gegeven kan de agrariër de negatieve perceptie van sommige consumenten wegpoetsen.
Het naar voren brengen dat hij zijn koeien in de wei zet, brengt al meer acceptatie. Zo heeft FrieslandCampina €45 miljoen beschikbaar voor veehouders die hun koeien in de wei houden.
Ook had het zuivelbedrijf onlangs een proef bij supermarkten in Noord-Holland waarbij boeren zelf hun melk verkochten. “Zo breng je dus de natuur dichter bij de consument.” En: agrariërs krijgen bijvoorbeeld ook meer geld voor hun product als ze onder het boerenland-label van FrieslandCampina produceren.
Bron: vmt.nl/ceo-frieslandcampina-ook-boer-kan-meerwaard…
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's mest , koeien , melk , frieslandcampina , campina , natuur , melkveehouder , boer en meerwaarde geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Reacties