LTO waarschuwt voor ingrijpen ivm fosfaatplafond.
Grote vraag is of er dan beperkingen op bedrijfs- of sectornivo komen.
Deel dit topic
Deel ook jouw kennis en inzicht
Hebben de thema's lto , melkvee , fosfaat , fosfaatreferentie en fosfaatplafond geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste
Reacties
drloket.nl/onderwerpen/mest/…
drloket.nl/onderwerpen/mest/…
Dit is in principe toch niet nodig. We hebben 2013 als fosfaat plavond gekregen en iedereen die wil uitbreiden moet of grond hebben of moet de mest verwerken.
Besef je wel dat in het nitraatcommitee vertegenwoordigers van verschillende landen zitten die over de derogatie van Nederland beslissen. Toen er melkquotering was ging het verkrijgen van derogatie makkelijk. Nu er geen melkquotum meer is straks zullen deze landen proberen ons via het mestbeleid de melkproductie te laten verminderen te bescherming van de boeren in de andere landen.
is nederland niet vol
Misschien even kort de balans opmaken, vooral wie moet waar rekening mee houden (deze gebruik ik ook voor de lto-nieuwsbrief):
- De melkveehouderijsector (NZO/LTO):
We hebben in het Zuivelplan 'kansen voor de zuivelketen na 2015' aangegeven dat we binnen het fosfaatplafond willen blijven, ook bij uitbreiding van de melkplas na 2015. Hier hangt ondermeer derogatie vanaf. Hoewel er in het landelijke plafond *173 miljoen kg fosfaat* in principe geen schotten per sector zijn opgenomen, is het wel zo fair om als sector niet meteen er maar vanuit te gaan dat anderen wel ruimte voor je overlaten.
- Om te kunnen borgen dat we binnen dat fosfaatplafond blijven hebben we als NZO/LTO bij het Ministerie van EZ een zgn. 'Early warning'-systematiek voorgesteld. Jaarlijks wordt op basis van de recentste gegevens berekend hoe het staat met de fosfaatproductie. In plaats van in april van het volgende jaar (dus cijfers 2014 zouden pas half 2015 bekend worden), willen we middels 'early warning' al in december 2014 beeld hebben hoe het staat met productie. Is de verwachting dat de productie te hoog wordt, dan kan er in 2015 gestuurd worden via maatregelen die de sector kan afdwingen, zoals aanscherpen P in voer/rantsoenen, iedereen verplicht aan de Kringloopwijzer of een heffing op aangevoerd fosfaat.
- Als totaalplaatje hebben we doorgerekend dat als we nog een keer het kunstje van Voerspoor kunnen herhalen (2% betere fosfaatbenutting) tussen 2015 en 2020, dat de mestproductie niet boven het fosfaatplafond komt. Dit redden we alleen als melkveehouders efficiënter produceren en daarvoor moeten dus ook de stimulansen gemaakt worden. Bovendien rekenen we erop dat ook aan de kant van plaatsingsruimte er meer mensen grond zullen bemonsteren en/of een specifieke gebruiksnorm zullen aanvrage en dat er meer (gescheiden) mest geplaatst wordt op grond van derden. Het eerste komt door het nieuwe actieprogramma (BEP-pilot) en het tweede doordat er meer varkensmest verwerkt wordt en er meer maatwerk geleverd wordt qua mest.
- Tot slot willen we dat melkveehouderij grondgebonden blijft en nemen we daar maatregelen voor, met name in de vergunningverlening voor uitbreidende bedrijven wordt het criterium grondgebonden belangrijk. Hierdoor is de druk op efficiëntie en groei met grond groot en verwachten we dat slechts een kleine groep ook echt kiest voor intensiveren en flink mest(laten)verwerken.
De melkveehouder:
- De prikkels die er georganiseerd worden richten zich vooral op een hogere fosfaatbenutting van de veestapel (BEX), een hogere voerefficiëntie en een betere benutting van ruwvoer. Ruwvoer wordt schaarser, bovendien is het met de huidige bemestingsnormen moeilijker om kwaliteit te oogsten. Via Kringloopwijzer is naast inzicht ook sturing op betere resultaten haalbaar. Bedrijven die dit goed redden kunnen meer koeien melken op een hectare dan dat lukt met forfaitaire normen.
- Via de meststoffenwet worden bedrijven met een groot overschot geconfronteerd met een verwerkingsplicht. Uitzonderingen zijn er voor bedrijven die grotendeels grondgebonden zijn (100 kg vrijstelling, 25% overschot afvoeren binnen 20 km via regionale mestafzetovereenkomst).
- Uitbreidende bedrijven zullen in 2015 geconfronteerd worden met 100% verwerkingsplicht van de uitbreiding in fosfaatoverschot t.o.v. de referentie uit 2013. Ook hier weer is grond verwerven en fosfaatbenutting verbeteren de goedkoopste weg om dit te voorkomen.
- Uitbreidende bedrijven krijgen in de vergunningverlening ook te maken met de mate van grondgebondenheid. Per regio verschilt dit enigszins.
Samengevat: melkveehouders tussen de 10 (forfaitair) en 20.000 (BEX/Kringloowpijzer) kg melk per hectare hebben geen verwerkingsplicht en kunnen ook qua grondgebondenheid makkelijk uit de voeten. Erboven is groei lastiger qua efficiëntie, bedrijfsopzet (melkvee/jongvee/grond) en grondgebondenheidscriteria
De overheid:
- Zolang bovenstaande ontwikkelingen zich vertalen in een grondgebonden groei van de melkveehouderij is er zicht op dat de derogatie in stand blijft (vanwege halen van de 50 mg/l), en dat de fosfaat -en ammoniakproductie van de totale melkveestapel binnen de milieugrenzen blijft. Via de 'early warning' en de resultaten van de Kringloopwijzer wordt dit zichtbaar gemaakt.
- Vliegt de sector uit de bocht dan kan het verwerkings% flink opgeschroefd worden of is er reden om anders in te grijpen.