Nostalgie in de Boerderij?

Ik ben een liefhebber van historie.
Maar als het verleden bewust wordt bijgekleurd om er een zgn. leuk verhaal van te maken kan ik slecht tegen.
Van dat laatste in de Boerderij van vandaag weer eens 2 voorbeelden.
Een staat artikel over de invoering van de melkquotering.'
Alle foto's zijn in zwart-wit, duidelijk voor de nostalgie, alsof dat toen normaal was.
Maar zelfs het jaarverslag van de melkfabriek verscheen toen al heel wat jaren in kleur.
Vervolgens suggereert het verhaal met al de foto's dat alle boeren tegen de quotering waren en fel protesteerden.
De werkelijk was echter, dat er ook veel boeren waren die het onvermijdelijke van de quotering heel goed inzagen,
Wel probeerden erg veel boeren om nog wat extra quotum te krijgen.
Soms met nogal zielige verhalen.
Maar dat is eigenlijk iets wat te verwachten was.
=========
Dan de foto op blz 70 van de Boerderij door Margreet Wellink.
Die maakt het wel erg bont
Zie foto hieronder
Het is de boerengeschiedenis (volgens haar) onder de kop "Zo ging dat toen"
Volgens haar was het in 1971 normaal dat een boerenechtpaar in klederdracht, let wel boer met wit overhemd en stropdas, zo het mengvoer ging halen.:D
Gezeten op een ouderwetse stortkar, die in 1971 ook al bij de museumstukken hoorde. Hoe gek kun je het verzinnen.

Deel dit topic

Reacties

storm
Nou Arie ik kan me best voorstellen dat het toen op sommige plekken voorkwam! Want de dame en heer op de foto zijn ook al aardig gedateerd en hielden vast aan het oude!
pieta
Juist op sommige plekken maar dus ook dat het toen al niet meer zo gebruikelijk was.
pa
Quote:
@storm: Want de dame en heer op de foto zijn ook al aardig gedateerd en hielden vast aan het oude!
Gingen waarschijnlijk meerijden in de optocht met Koninginnedag(toen nog)
arie.j
Quote:
@pa: Gingen waarschijnlijk meerijden in de optocht met Koninginnedag(toen nog)

Precies, zo iets is het.
Hier komt met 2e Pinksterdag de "Lange slag" met veel gepuf voorbij. Dat zijn dus Old-Timer trekkers.
zie delangeslag.nl/
En op Hemelvaartsdag met veel gedraaf 'Glijden en Rijden'.
glijenenrijen.nl/index.php/de-vereniging/…
Wel mooi om te zien.
Maar ik mag hopen dat ze over goed 40tig jaar niet met een foto uit zo'n optocht gaan beweren in een landbouwblad: "Dat waren de boeren anno 2015'.
+2
paul1
Ik lees het al een poosje niet meer,
Vond het vrij prijzig worden
wally
Precies, zoeken zeker een nieuwe lezers doelgroep, nog ff en de hele boerderij is in zwart wit

''die lazen we vroeger''
milkman1
In 1971 hadden mijn heit en omke Jan ook nog wel zo,n soort bak en en 2 jarre bakken. die tot volgens mij tot begin de jaren 70 zijn gebruikt.
Daarna kwam de loonwerker met z,n hele grote 5 kuubs Kaweco giertank langs om de gier over het land te doen. Tsjongejonge wat een verbetering.
arie.j
Dat zullen dan wel zeldzaam ouderwetse boeren zijn geweest.
Zelf ben ik in 1970 boer geworden en was één van de laatste met een paard (tot 1973)
Maar ik heb zelfs in mijn jongste jaren nooit een boer met zo'n ding zien rijden.
Kan het ook maar amper geloven wat jij vertelt, rond 1970 waren er beslist al jaren geen mogelijkheden om houten wielen van zo'n kar te repareren of iets dergelijks.
Maar misschien was het er één op luchtbanden?
Dat was natuurlijk nog erg uitzonderlijk , maar het is iets meer geloofwaardig.
George
Mijn vader had in ie tijd al weet ik hoeveel trekkers gehad. Na enkele Lanz Bulldog'n , enkele Ford'ten , een Zetor een John Deere , hadden we in 1970 al een Deutz 6806 en een Welgro giertank van 4000 liter.
Farmer_
Quote:
@George: hadden we in 1970 al een Deutz 6806.

Vebetering? 😄 de enige klederdracht die je zag was met carnaval, rode zakdoek.
oldhuus
Quote:
@George: in 1970 al een Deutz 6806

Was dat een prototype 😉 misschien de 6006, de 6806 kwam in '74.
Hier hadden ze in '70 een Super major, en misschien nog een 432 of dexta, later kwam er een 5000 bij, toen nog 644, eerste giertank hadden ze met de hele buurt, herinner me nog wel een Veenhuis van 7000 liter of 7500 was denk eind jaren '70.
+3
George
@oldhuus
Is dat zo? Dan zal het wel een 6006 zijn geweest. We hebben hem gehad van 1970 tot 1978. In 1978 kwam de 7206. Helaas hebben we geen foto van die naar nu blijkt dus 6006. Het was zo'n donkergroene Deutz met grijs gespoten motorblok en achterbrug , rode velgen en bruine stoel. Had geen stuurbekrachtiging en stuurde erg zwaar. Was voorzien van een sirroco cabine voor zover je het cabine kon noemen.

Deze foto's zijn van 1979 Deutz 7206 met Sekura lawaaihok.

mijnalbum.nl/Grotefoto-BMLC3VKZ.jpg/

mijnalbum.nl/Grotefoto-HFGLCPAL.jpg/
+1
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@George: foto's zijn van 1979

Beste strooier! Ik heb vorige week ook een andere strooier gekocht: Lely enkele schijf en bak van 900 liter. Van een oud vrouwtje geweest. Voor 150 euro kan ik weer een mooi tijdje aan de gang.
George
@Jack Rijlaarsdam
Ja was een Amazone volgens mij , daarna een Vicon Pendelstrooier , daarna weer een Amazone en nu al weer meer dan 20 jaar een Vicon Pendelstrooier met Vicontrol. In die jaren werd er echt veel kunstmest gestrooid , die weides stonden altijd zo donkergroen destijds. Op de foto was ik pas een jaar of 11.
+3
arie.j
@George
Hier ik met mijn eerste trekker, een Deutz 4006
welk jaar weet ik niet helemaal, maar het zal tussen 1973 en 1975 geweest zijn
oldhuus
Herinner me nog een oude stalen Lely die lag ergens in de bos, maar eerst was er een stalen vicon met een as er onder daarna de penton daar kon 2 ton in.
pieta
@arie.j
Wat zijn die oude foto's dan toch mooi en nostalgisch. Wij hebben er nog ergens zo een met mijn vader, mijn zus, ik, een Fendt 102, een grote mestvaalt en een loslopend kalfje.
+3
George
@arie.j
Mooi Arie , heel mooi. In die tijd hadden we dus ook zo'n trekker maar dan een 6006 waarvan ik dacht dat het een 6806 was. Had dezelfde kleur en ook de goudkleurige letters en embleem. Oerdegelijk spul die 06 serie. Mijn vader had naast de Deutz er altijd nog een tweede trekker bij voor de kraan maar dat wisselde nogal eens wat merk betreft. Zo heeft hij ooit een Lanz Bulldog voor de kraan gehad , een Fiat , een nieuwe UTB , en een nieuwe Ebro. Deze stonden meestal voor de getrokken kraan om voer te laden. Eerst een getrokken Atlas en later een Dalla Bona. Zomers werden die dingen gebruikt om te hooien met een trommelschudder. Wat later in 1977 hadden we een Vicon / Fella hooimachine van 4,80m wat de capaciteit enorm verhoogde.

Wederom foto's van 1979.Ik sta zelf niet op deze foto's.
Met Ebro 460 en Vicon/Fella 480
en Ebro 460 met Dalla Bona kraan.

mijnalbum.nl/Grotefoto-LOIIMCTF.jpg/

mijnalbum.nl/Grotefoto-3QS7XN43.jpg/
+2
arie.j
@George
Hier nog een paar foto.
Zand op een kuilsilo doen, ik denk in 1974.
Rijkuilen waren toen om diverse redenen nog niet altijd alles.
Vandaar dat ik toen daarnaast ook nog in betonnen silo's inkuilde.
Deze 4 meter silo met (nog een andere) had ik van een bouwterrein mogen halen .
Per vrachtauto met politie begeleiding gehaald, een heel spul.
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@George: een Lanz Bulldog voor de kraan gehad , een Fiat , een nieuwe UTB , en een nieuwe Ebro.

Had je vader een hekel aan olie verversen? 😉
George
@Jack Rijlaarsdam
Mijn vader heeft een boel trekkers en machines gehad. Jaarlijks werd er van alles gekocht , ingeruild , ging echt makkelijk toen. Waren heel andere tijden. Plaatselijke dealers verkochten gewoon 50 nieuwe trekkers per jaar.
meelezer10
Quote:
@George: ging echt makkelijk toen. Waren heel andere tijden

Je maakt jezelf wijs dat het toen andere tijden waren. Anders kom je hier maar eens in de schuur kijken.
Farmer_

Je zou het denken 😃
George
@arie.j
Kijk dat zijn betere en realistischere bijdrages dan die Boerderij ons voor schotelt met zo'n oude kar met paard. Mooie foto's Arie. Heb je nog meer? Hier ging alles in rijkuilen en dat gewoon op onverharde ondergrond. In 1979 hebben we de sleufsilo voor mais gebouwd.
George
@meelezer10
Wat is er te zien in je schuur?
meelezer10
@George
Een hoop blinkend oud ijzer 😃
+2
oldhuus
Put vol en maar mest rijden, de hele winter.
arie.j
@George
Ik ging in 1973 op de eerste EVTO cursus in Gorinchem onder leiding van de oude Dijkema van de MAS.
Ook Jan de Groot van de Heihoeve (later ook o.m. WLTO voorzitter enz) ging daar om op.
We zijn toen ook op de Heihoeve bij hem geweest.
Alles was toen natuurlijk nog vrij nieuw.
Hij vertelde daar dat het bestuur had besloten automatische afname bij het melken aan te schaffen als ze de 5000kg per koe konden halen, maar dat was nog niet gelukt.(ik zat er op mijn grupstal boven).
Verder waren ze van de rijkuilen afgestapt wegens rotte kuilen door ongedierte en ook hadden ze last van broei.
Ze voerden toen dus vrijwel uitsluitend hooi, ik weet nog dat hij daar voor ons bezig was met een soort kettingzaag om het hooi te snijden.
Een paar jaar erna zijn de torensilo's op de Heihoeve gekomen, het zal ook niet alles geweest zijn met dat hooi.
Andere tijden waren het, en alle nieuwe methoden en machines zijn niet op één dag uitgevonden.
Wel was het een tijd dat iedere boer elk jaar meer koeien probeerde te gaan melken, maar dat is niks nieuws
-Jan-
@GeorgeHier was de trekker een John Deere 310,wat een ellende en geld heeft dat ding gekost dat er niets overbleef voor een fototoestel 😃 😉
+4
arie.j
@arie.j
Hier pakjes hooi halen, 1984 denk ik, de wagen van de buurman is net erbij gehaald.
Menu was toen bij mij 2/3 kuil en 1/3 hooi
Wanneer ik die jongens en kinderen daar zie.
De 2 kleinste, daarvan de één al jaren tandarts, de andere heeft een grote fietsenzaak.
Die naast me zit en onder het dak uitkijkt, die is architect geworden en bouwt de halve Alblasserwaard vol met grote huizen(Arno van de Padt), Die aan de ander kant is uitvoerder geworden bij een groot bouwbedrijf enz.Waar blijft de tijd zeggen ze dan, ik voel me oud worden. 😄
-Jan-
@arie.jTegenwoordig kun je op zo'n wagen net 2 grote pakken kwijt,wel leuke foto met de molen op de achtergrond en toen wilde de jeugd nog de handen uit de mouwen steken,tegenwoordig zitten ze te tikken op de mobiel
+2
MTSTAMMINGA
Quote:
@-Jan-: toen wilde de jeugd nog de handen uit de mouwen steken,tegenwoordig zitten ze te tikken op de mobiel

Het is maar net wat ze thuis leren van vader en moeder is mijn levens ervaring 😄
+1
arie.j
Quote:
@-Jan-: toen wilde de jeugd nog de handen uit de mouwen steken,tegenwoordig zitten ze te tikken op de mobiel

Woest waren ze op de hooibouw, hooifeest was het voor ze.
Die links op wagen zit ging samen met een vriend een tijdlang alle boeren af of er toch niet iets te lossen was van hooi of stro.
Beiden waren ze niet van boeren komaf.
Die vriend had HLS en toen Wageningen, kreeg vervolgens een beste baan, maar wilde met alle geweld boer worden.
Eerst naar Nieuw-Zeeland geweest, later naar Oost-Duitsland.
En heeft nu een bedrijf ergens bij Kesteren dacht ik, grondloos met veel koeien.
Die op de wagen zit is mijn buurman geworden, ook HLS gedaan, eerst jaren bij Rijnvallei mengvoeders samengesteld, nu bij Agrifirm.
arie.j
Quote:
@MTSTAMMINGA: Het is maar net wat ze thuis leren van vader en moeder is mijn levens ervaring

Nee, dat klopt in dit geval niet, ik kon net zoveel burgerjongens krijgen als ik wilde, en dat van ouders die beslist geen handwerk gewend waren.
George
Quote:
@oldhuus: Put vol en maar mest rijden, de hele winter.

Ja elke drie tot vier weken de put leeg rijden op steeds hetzelfde hoge perceel omdat de rest van de percelen te nat waren. Ze hebben van allerlei dingen uitgevonden de laatste 25 jaar en allerlei regeltjes bedacht maar dat ze een uitrijverbod hebben ingesteld in de winter en dat bedrijven hebben moeten investeren in opslag is een goede beslissing geweest. Vroeger waren er veel dingen beter 😄 maar dat niet. Nu kun je de mest verdelen over de alle percelen in het voorjaar zodat er ook veel minder verloren gaat.
George
@arie.j
En toch denk ik dat @-Jan- een punt heeft. Tegenwoordig is de jeugd niet meer zo enthousiast te krijgen om pakjes hooi te laden en dergelijke , mobieltjes zijn veel leuker. Vroeger tijdens het Mais hakselen was overal jeugd en fietste hele groepen de hakselaar achterna van perceel naar perceel en wilde graag meerijden op de trekker , dat zie je tegenwoordig hier helemaal niet meer en zelden dat er iemand nog vraagt of ze mee mogen rijden. Ik zie vaker dat de boer een keertje mee wil rijden dan de kinderen. 😄 Maar in jou tijd Arie klopt je verhaal wel en was er altijd wel jeugd te vinden die graag mee gingen en hielpen op de boerderij. Bij ons ook zo , bij die trekker met hooimachine staat die jongen met bril en die blonde , waren ook niet van een boer. Eentje is nu Register Accountant en de ander heeft een schildersbedrijf.
George
@arie.j
Wat was dat voor type Deutz voor de hooiwagen Arie?
Altijd Deutz gereden?
George
@-Jan-
Wij hebben een John Deere 710 gehad voordat we de Deutz 6006 hadden.

Foto van 27-07-1968

mijnalbum.nl/Grotefoto-MBND6JIO.jpg/
+1
George
Quote:
@arie.j: Een paar jaar erna zijn de torensilo's op de Heihoeve gekomen, het zal ook niet alles geweest zijn met dat hooi.
Andere tijden waren het, en alle nieuwe methoden en machines zijn niet op één dag uitgevonden.
Wel was het een tijd dat iedere boer elk jaar meer koeien probeerde te gaan melken, maar dat is niks nieuws

Wij hebben zo lang ik weet rijkuilen gehad. Eind jaren 60 hadden we al snijmaïs. Werd in het begin met de hand geladen op een mestverspreider en zo binnen in de stal gereden. Al vrij snel een getrokken Atlas kraan waarmee het voer werd geladen , maar nog steeds op een Krone mestverspreider met zelfgemaakte verhoogde schotten zo dat er meer geladen kon worden. Daarna werd er voer geladen op een opraapwagen waar weer meer in kon en vanaf 1976 hadden we een Schuitemaker voerwagen met losband. Gemechaniseerd voeren , helaas alleen voor de mais want gras konden de doseerwalsen niet verwerken. Er werd dus 's morgens mais voor de koeien gedraaid met de schuitemaker en even later in het midden van de voergang voordroogkuil gelost met een oude opraapwagen omdat vervolgens 's avonds te voeren. Zo heeft dat jarenlang hier gegaan.
Wij hadden hier in Cranendonck ook een proefboerderij , maar hier hebben ze nooit geen torensilo's gehad in de omgeving. Wel weet ik dat mijn vader ooit met de rundveehouderijkern naar de Waiboerhoeve ging en dat daar wel gebruik werd gemaakt van torensilo's. Jaren '70 was een mooie tijd met een enorme ontwikkeling , ligboxenstallen , gemechaniseerd voeren , melkstallen met afname , torensilo's , trekkers met geluidsarme cabines , grotere en betere maaiers en hooibouwwerktuigen etc. Ik denk dat toen de grootste en zinvolste ontwikkelingen hebben plaatsgevonden in de melkveehouderij.
-2
pieta
@George
Het invoeren van melkquotum was voor jou ook een hele zinvolle ontwikkeling. Was het niet ingevoerd dan had je het ook niet kunnen verkopen. 😄
-Jan-
@George
Dat was toen voor die tijd al een hele tractor van meen rond de 70 pk..de 310 was 38 pk

Zeker een foto voor de plaatselijke krant als ik de stropdas mag geloven 😉
arie.j
@George
Op de Heihoeve kuilde men, dat was toen nog gebruikelijk, zonder betonplaat in, en dat was niet altijd een succes, pas later werd beton onder de kuil algemeen gebruikelijk.
Voor grond of zand op een de rijkuil is het hier in de streek niet geschikt, dat scheelt ook ten opzichte van jullie.
Na 30 tot 40cm teeltaarde zit je in het grondwater en de veengrond daaronder schiet niets van over als het niet onder water meer staat.
Wanneer er een goede kuilsnijder kwam, dat weet ik niet meer, maar die waren er de eerste jaren ook niet, dus ook geen rechte afsnijding
jij hebt het ook over een kraantje en dat was maar wat plukken, bepaald niet bevorderlijk om de broei eruit houden.
+1
-Jan-
@arie.jJeugd was toen anders en ging met plezier een wagen hooi halen en hoopten natuurlijk om even achter het stuur te mogen zitten in het weiland,zo ging dat hier,dat was voor hun het ultime genot van de hooibouw
+2
George
Quote:
@pieta: Het invoeren van melkquotum was voor jou ook een hele zinvolle ontwikkeling. Was het niet ingevoerd dan had je het ook niet kunnen verkopen.

Weinig zinvolle bijdrage Pieta.
George
@arie.j
Hier werden ook kuilen gemaakt gewoon op het zand. Het was wel goed te houden maar het was wel geregeld een natte boel en ook wel moeilijk om bij de kuil te komen. Daarom wat later een kuilvoersnijder gekocht zo'n Strautmann met steekschop , daarmee kwam je makkelijker bij de kuil. Mais met de Schuitemaker en voordroog met snijder.
milkman1
Die houten kar had achter 2 grote houten wielen en voor een kleintje. Ze noemen hem de jitkarre, zal wel geschreven worden als ierdkarre.
Dat ding heeft na die tijd jaren werkeloos onder een afdakje gestaan , en is ergens in de jaren 90 in het Fries landbouw museum in Veenklooster terecht gekomen, thans in gevestigd in Earnewoude.

Mijn vader was een echte paarde man en heeft tot ongeveer begin jaren 90 nog gewerkt met paarden.

Hieronder nog een paar oude foto's van hem.
De eerste is ongeveer genomen rond 1945 waar die een jongeman was van een jaar of 17.
De 2e is rond 1988 genomen, heit was heel secuur, nadat de loonwerker was geweest te pakjes persen moesten de laatste restjes ook nog even opgeruimd worden.
Die sleephark is er trouwens ook al lang niet meer, staat volgens mij de laatste tijd bij een man in Wergea.
Macccspan
@George
George, ik denk dat de grootste vooruitgang de komende jaren plaats vind( gaat vinden) einde quotering geeft onbeperkte mogelijkheden. Internet en automatisering zijn op het hoogtepunt en er is nog heel veel te halen in de veehouderij. We zien mest nog als afvalproduct ipv grondstof voor zeer veel producten. We spreken van fosfaatplafond
totdat de fosfaatmijnen in west Sahara en mauretanie uitgeput zijn dan weten we hoe zuinig we hierop moeten zijn. Dus voor de toekomst nog genoeg uitdagingen en ontwikkenlings mogenlijkheden.
+1
arie.j
@George
Ja hier was het ook altijd mest rijden in de winter.
Maar dan niet op een hoog perceel, maar met de vorst.
Zodra het vroor was je bezig, en zat de halve polder onder de stront.
Kunstmest kopen voor uitgespoelde stikstof was goedkoper dan een mestkelder bouwen vertelde de Rijksvoorlichtingsdienst aan de boeren...
In 1989 een grote mestkelder annex kuilplaat gebouwd, je kreeg er toen milieu subsidie voor.
+2
George
Quote:
@Macccspan: @George
George, ik denk dat de grootste vooruitgang de komende jaren plaats vind( gaat vinden) einde quotering geeft onbeperkte mogelijkheden. Internet en automatisering zijn op het hoogtepunt en er is nog heel veel te halen in de veehouderij. We zien mest nog als afvalproduct ipv grondstof voor zeer veel producten. We spreken van fosfaatplafond
totdat de fosfaatmijnen in west Sahara en mauretanie uitgeput zijn dan weten we hoe zuinig we hierop moeten zijn. Dus voor de toekomst nog genoeg uitdagingen en ontwikkenlings mogenlijkheden.

Ik heb het over de grootste ontwikkelingen tot nu toe. Mijn opa heeft altijd bij ons gewoond , ik heb precies dezelfde naam als hij 😄 en die man was van 1896. Wat die man aan ontwikkelingen heeft mee gemaakt is gewoon niet normaal. Woonde hier in de Broekkant in een oud boerderijtje wat bijna inviel , geen stroom of waterleiding . Dat waren een van de eerste ontwikkelingen , stroom en een stuk later waterleiding. Oorlog , waarbij de mensen die alleen een paard en rijwiel en af en toe een motorfiets op straat of karrespoor tegenkwamen en gewend waren kwamen er plotseling vliegtuigen , tanks , jeeps , vrachtwagens .Dorskasten , later combines, Melkbussen naar fabriek met paard en melkkar , later voorzichtig de eerste tractoren , melkweidewagen , melkmachine op grupstal in plaats met de hand melken , massaal rijbewijzen halen in de jaren '60 en aanschaf van luxe wagen. De eerste mais , zaaien en hakselen. Daarna de ligboxenstallen met melkstal en afnameapparatuur , voerwagen , kranen ,Televisie , kleuren TV , radio , telefoon etc. Allemaal dingen waar velen niet beter weten dan dat dat al lang bestaat heeft mijn opa zien komen. Van bijna helemaal niks naar bijna alles. Die generatie mensen hebben de grootste en snelste ontwikkelingen allertijden meegemaakt. Wat de toekomst brengt en ook wat de melkveehouderij betreft zullen we moeten afwachten. We gaan het vanzelf ervaren. Onbeperkte mogelijkheden geloof ik niet zo in , en die fosfaatmijnen uitgeput? Ach de olie zou ook op raken maar telkens worden er nog nieuwe velden en winningsmogelijkheden uitgevonden.
George
Quote:
@-Jan-: Dat was toen voor die tijd al een hele tractor van meen rond de 70 pk..de 310 was 38 pk

Zeker een foto voor de plaatselijke krant als ik de stropdas mag geloven ;)

Vroeger droegen ze schijnbaar een stropdas en pak.
Maar geloof niet dat mijn vader ooit in de krant stond.
-1
pieta
@George
Sorry George, ik dacht een belangrijke ontwikkeling van de jaren 80 te benoemen. Blijkbaar stel je dat niet op prijs. Het melkquotum gaf zowel beperking als ontwikkelingsmogelijkheden.
+1
George
@pieta
Ik heb geen verontschuldigingen nodig maar wat je nu schrijft ,
zo bracht je het niet. Je doet het net af of het alleen voor mij een zinvolle ontwikkeling was. Iedereen die gemolken heeft in 1983 heeft melkquotum gekregen en iedereen heeft het ook kunnen verkopen. Bovendien had ik het vooral over het feit dat de melkveehouderij zich in behoorlijk snel tempo ontwikkeld heeft in de jaren '70. Van ligboxenstallen , melkstallen met afname , voerwagens en kuilvoersnijders etc.

Je schreef letterlijk:
Het invoeren van melkquotum was voor jou ook een hele zinvolle ontwikkeling. Was het niet ingevoerd dan had je het ook niet kunnen verkopen.
+1
matt
@George
Op de radio hadden ze het er eens over,wat voor ontwikkelingen 100 jarigen mee
Hadden gemaakt.
Inderdaad indrukwekkend,veel meer als ons op het eerste oog,maar vergeet niet dat wij
Nog 50 jaar aan ontwikkelingen,gaan meemaken voor we 100 zijn..
-1
pieta
@George
Dat je het niet leuk vond wat ik schreef mag maar het is voor jou toch een zinvolle ontwikkeling geweest. Je hebt er jaren de kost mee verdiend, het nog redelijk op tijd verkocht en er al je grond door kunnen houden zodat je ook nu nog een inkomen uit je boerderij en woningen hebt.
Wij zijn verplaatst en daar hebben wij het goed mee getroffen en dat steek ik niet onder stoelen of banken. Dat mogen ze gerust zeggen. Ik zeg wel altijd dat ook ik nog steeds de kost verdien met werken. 😄
+2
diezel
Quote:
@pieta: Wij zijn verplaatst en daar hebben wij het goed mee getroffen en dat steek ik niet onder stoelen of banken. Dat mogen ze gerust zeggen. Ik zeg wel altijd dat ook ik nog steeds de kost verdien met werken.

Zolang er in het verleden maar bewuste keuzes gemaakt zijn is het toch goed? Als je, terugkijkend, maar geen spijt hebt van je belangrijke (economische) beslissingen.
+1
George
Quote:
@pieta: Dat je het niet leuk vond wat ik schreef mag maar het is voor jou toch een zinvolle ontwikkeling geweest. Je hebt er jaren de kost mee verdiend, het nog redelijk op tijd verkocht en er al je grond door kunnen houden zodat je ook nu nog een inkomen

Dat klopt allemaal wel maar daar ging het eigenlijk helemaal niet over. Het is een zinvolle ontwikkeling geweest voor me maar ook dat geldt niet alleen voor mij.
+1
George
Quote:
@matt: Op de radio hadden ze het er eens over,wat voor ontwikkelingen 100 jarigen mee
Hadden gemaakt.
Inderdaad indrukwekkend,veel meer als ons op het eerste oog,maar vergeet niet dat wij
Nog 50 jaar aan ontwikkelingen,gaan meemaken voor we 100 zijn..

Je bent wel optimistisch Matt dat we nog 50 jaar voor de boeg hebben. Ik weet ook niet of ik wel 100 wil worden , als ik om me heen zie met hoeveel gesukkel het gepaard gaat dat oud worden ben ik met 80-85 ook wel tevreden. Ik denk niet dat wij de komende jaren zo'n snelle en grote vooruitgang meemaken dan de mensen zoals eerder beschreven. Maar wat ik denk is helemaal niet belangrijk , we gaan het hopelijk beleven en zullen het wel zien wat er komt.
+2
milkman1
@milkman1Foto´s plaatsen nog niet gelukt, komt hopelijk nog.
+1
arie.j
@milkman1
Mocht je uitleg nodig hebben over foto's plaatsen dan vraag je maar.
arie.j
Quote:
@George: Wat was dat voor type Deutz voor de hooiwagen Arie?

Een 4506 van 1982, er zat een los dak op, maar dat is het volgende jaar vervangen door een cabine, net zoiets als jij op die 6006 had.
Heb die trekker trouwens nog steeds, de urenteller is al ruim 1,5 rond, ik molk er in land op en dat telde door, inmiddels old-timer maar hij doet het nog prima, komt nu niet veel meer uit de schuur.
milkman1
@arie.j Ja, we denken dat we even hulp nodig hebben met het plaatsen van de foto,s want op de een of ander manier lukt het helaas niet. Alvast bedankt voor de hulp.
+3
arie.j
@milkman1
Foto moet je eerst scannen en opslaan.
Vervolgens indien nodig bijwerken : zoals bijsnijden, rechtzetten, de kleur en bellichting ophalen enz.
En evt. verkleinen, want een groot bestand krijg je niet geupload.
Dat kan allemaal bv. in Microsoft Office 2010 of het fotoprogramma van Google, Picasa, wat je gratis kan downloaden , maar ook anderen programma’s.
Wanneer je de foto hier tussen de discussie wil neerzetten dan moet die ook niet te breed zijn, anders wordt de foto te klein (gewoon proberen).
Dan heb je verschillende site’s waar je foto’s kunt uploaden zoal Tinypic of Plaatjesdump
Via nl.tinypic.com/ werkt als volgt:
Kijk en klik niet op alle reclames eromheen.
Maar gewoon via bladeren de juiste foto uit je bestand voorhalen , en selecteren door erop te klikken.
Dan op de balk : ‘Nu Uploaden’ klikken
Meestal moet je eerst nog wat intypen van een plaatje , omdat de site anders niet gevrijwaard blijven van spamaanvallen ed.
Na enige tijd komen de de code’s, je kopieerd code 2 van boven, en die zet je op het prikkebord.
-Heel verhaal, maar al doende leert men.

Hier 2 foto’s op die manier.
Eerste uit het jaarverslag van de (oude) Graafstroom van 1981
Ergens een boerderij in Brandwijk, een paar jaar later is die afgebrand.Dezelfde RMO kwam ook bij mij.
En de andere foto is helemaal uit de oorlog , het zijn de daggelder, daarachter mijn vader en verder een paar onderduikers.


+1
George
Quote:
@arie.j: Een 4506 van 1982, er zat een los dak op, maar dat is het volgende jaar vervangen door een cabine, net zoiets als jij op die 6006 had.
Heb die trekker trouwens nog steeds, de urenteller is al ruim 1,5 rond, ik molk er in land op en dat telde door, inmiddels old-timer maar hij doet het nog prima, komt nu niet veel meer uit de schuur.

Onverwoestbare dingen die 06 serie. Die Sekura cabine bij ons zat op de 7206. Die 6006 had alleen in de winterdag zo'n Sirrocopet. 😄
In 1984 hadden wij deze:
De Krone opraapwagen is nog steeds jaarlijks in gebruik. Was hier nieuw. Ik was toen 16 jaar.


pieta
@George
Maar goed dat het een oude foto is. Tegenwoordig krijg je een dikke boete volgens mij als je in de sloot spuit. 😄
+1
George
@pieta
Ja is een foto uit 1984 . Is hier in de straat waar die eikenboompjes nu serieus dikke en grote eikenbomen zijn. Zelf was ik 16 jaar hier met spijkerbroek en bruine trui. Ik stopte daar bij een buurman waar een kameraad van me stage liep en met de rugspuit het onkruid kapot spoot. Deze DX 4.30 hebben we maar 1 jaar gehad , 1 jaar later ruilde mijn vader hem in op dezelfde maar dan met 4 wielaandrijving.

Foto 05-10-1985
+1
-Jan-
@-Jan-Deze tijd ken ik ook nog

George
@-Jan-
Ik ben als klein menneke ook mee geweest met ons pap. Lekker de A2 dichtgooien , dat kon toen nog. Ik weet dit ook nog goed.
-Jan-
@George
Hier zijn we met een hele groep toen naar Zwolle geweest op de snelweg de hele zaak platgelegd en ook fikse klappen gehad met vrachtwagenchauffeurs.
+1
arie.j
@-Jan-
Was dat het jaar van 30.000 boeren in de Galgewaard? In 1974 dacht ik?
"Gooi van der Stee maar in de zee, want hij doet met rooie Jopie Mee" zongen ze .
Zo stond toen in de krant tenminste, ben er niet geweest hoor.
Andere tijden toen.

Fons van Stee was toen Minister van Landbouw en Joop de Uyl premier.
noordhollander
Al die nostagie van toen kun je altijd wel in een boekje terugvinden heeft weinig met realiteitszin te maken..............
+7
arie.j
Geschiedenis en historie is wat anders dan nostalgie, Noord-Hollander.
En dat is dus mijn bezwaar tegen dat Boerderij artikel over de invoering van de quotering.
Een zgn. nostalgisch verhaaltje met dito sfeertje over die quotering blijkt voor Boerderij belangrijker is dan het juiste verhaal.
Hobbyhouder
Hoe zat dat met de kogeldruk ? Oepoe kon er niet even af dan ging de hele zaak de lucht in !!
Dre van Helmond
Hier staan wel erg mooie verhalen ,ik hoop dat iemand zich geroepen voelt om hier iets mee te doen!
+2
milkman1
Mest schudden met eureka trommel schudder
George
Mooi , welk jaar Milkman?
+1
milkman1
Moet in 1945 zijn geweest mijn vader was toen 17 jaar.
+3
milkman1


Hier staan mijn vader en ik op foto Zomer 1998


Heit met Dexta en Kuhn kunstmeststrooier 1998


Fordson dexta metPZ vibrax Kunstmeststrooier1988


Hier was ik aan het maaien met Ford 3000 en PZ 165 1988


Bijke moest ook altijd mee in de trekker


Mestladen met Dalla-Bona kraan 1988


Heit met de sleephark. Als hij bij de weg bezig was dan
kwam het regelmatig voor dat de mensen stopten en foto's maakten.

Weet iemand toevallig waar dit was? Deze lokatie van ons vorige bedrijf is soms in de verte nog wel eens in beeld hier op prikkebord
+1
ko melker 1
Volgens mij is dit in de buurt van Akkrum.
Coen
Zuidelijk van Akkrum, vlak bij fietspontje over Deel en met zicht op SM ?

kloppen de jaartallen bij de 1-ste twee foto's wel ?
Jack Rijlaarsdam
Gezien de hoeveelheid en plaatsing van de masten verwacht ik dan eerder ten Westen van Akkrum, op het knooppunt van de leidingen: goo.gl/maps/U89dx/

De twee torensilo's op de achtergrond staan dan aan jinshuzen?! Staan in de regio nogal wat van die silo's, zijn die nog in gebruik?
milkman1
@Jack Rijlaarsdam Nee het is geen Akkrum. Wel dezelfde spoorlijn. Nog niet zo lang geleden hier op een filmpje van prikkebord was onze oude boerderij nu en dan te zien op de achtergrond dus raad maar verder.
ko melker 1
@milkman1Dat hangt er vanaf wat we kunnen winnen.
Jack Rijlaarsdam
@milkman1
Mij moet je het niet vragen, Friesland is voor mij één zwart gat 😃

Bedoel je dit filmpje? melkveehouders.nieuwsgrazer.nl/movie/1041/
ricardo
@Jack Rijlaarsdam
Dit is volgens mij bij lemmer met de toren van Spannenburg op de achtergrond.
milkman1
@Jack Rijlaarsdam Nee ander filpje. En het ligt noordelijker dan Akkrum.
Coen
@milkman1 , richting Reduzum ?
milkman1
@CoenDie dubbele hoge energiemasten is anders heel herkenbaar waar het zou kunnen zijn.
+1
arie.j
Prima met de foto's milkman.
Met zo'n grote hark achter het paard heb ik ook nog als jongen gewerkt in de jaren 60tig, wat een klereding was dat.
Dwarse ruggen (bij jullie heet dat wiersen) maakte die.
Maar je heit is zo te zien niet aan het ruggen maar aan het schoonrijven.

Later hadden we een wat men hier noemde" Een gecombineerde" officiële naam weet ik niet meer.
Maar ik was in ieder geval blij toen ik een trekker had.
Die eerste Deutz 4006 koste nieuw 12.400 gulden in 1973, leuk handzaam trekkertje, zeker om me te gaan melken.
Hij liep op diesel vertelde verkoper, en dat was eigenlijk niet veel meer dan afval. 😄
oldhuus
Heb nog een doos met van die oude folders, wel grappig bij sommige staat de prijs er ook op geschreven.
MBTrac1100
@oldhuus
Ik dacht dat jij veel jonger was dan die oude machines 😉
oldhuus
@MBTrac1100
Ja gelukkig wel, maar mijn opa heeft mooi wat verzamelt
Ik ben uit het XL, DX Gen 2 tijdperk 😄
+2
arie.j
Hier een wel heel oude foto.
Weet iemand misschien waar dit is? Friesland of Noord-Holland?
Mijn vader heeft vroeger Rijkslandbouw Winterschool in Dordrecht gedaan.
Dit komt uit een blad uit die tijd.
Later, in de jaren 30tig, verdwenen alle melknmachine’s weer naar zolder.
Behalve dat ze technisch niet voldeden was de arbeid toen spotgoedkoop Vervangen van mensen door machines was toen bijna a-sociaal.

Komt uit dit blad


+1
milkman1
Bij mijn pake en beppe zijn ze 1n 1934 begonnen met machinaal melken met de westfalia melkmachine. Dat ding draaide op een benzine motor en de benzine koste toen 2 cent per liter.
Toen de oorlog in 1940 uitbrak waren ze noodgedwongen weer met de hand te melken.
+1
George
Fantastische foto's en mooi die oude advertenties. 1928 ongelooflijk toen was mijn vader nog niet eens geboren.
+1
arie.j
Ja sommige ontwikkelingen waren er eerder dan je denkt.
Maar de jaren 30tig met daarna ook nog eens de oorlog zette een rem op alles.
Zo had mijn moeder voor de oorlog al haar rijbewijs, maar in de oorlog liet ze het verlopen, een eigen auto was toen iets wat nog behoorlijk ver weg scheen.
Terwijl haar vader, mijn opa dus, als echte vergaderboer al voor de oorlog een T-ford had.
Mijn opa had zeven (7) dochters (waarna er nog een zoon kwam).
En die dochters moesten er natuurlijk ook aan geloven en alles kunnen.
Volgens de verhalen ging hij voor de middag er soms mee naar de vergadering en later op de dag ging de mestkar achter de TFord
Ook bij mij vader nog lang geen melkmachine.
Hier een foto uit denk ik 1952 met mijn zus(je).
Typisch bijgekleurd, deden ze in die tijd meer.
+1
George
Fantastisch Arie, ik denk dat je wel uit een rijkere familie komt dan wij. Mijn opa had eigenlijk niks dan armoede , hele oude boerderij , werd in 1941 weduwnaar en bleef zitten met 3 kleine jongens. Is altijd alleenstaand gebleven. Heeft het later pas mooi gekregen toen hij 65 jaar werd en AOW ging ontvangen en heeft zijn oudste zoon grote ruilverkavelingsboer zien worden met grote ligboxenstal , melkstal en een boel mechanisatie. De eerste auto is hier pas in 1972 gekomen toen mijn vader en moeder het rijbewijs hebben gehaald. Mijn vader was toen al 40 en moeder 32 jaar oud. Was wel meteen een dikke Opel Commodore 2.8 GS 6 cilinder met vinyl dak. Echt zo'n pooierbak met rode leren bekleding. 😄 Ik heb er nog ergens een foto van.
Onderstaande foto is van internet.
+2
arie.j
Nou George, zo rijk was mijn moedersvader niet hoor.
En de auto was in mijn jonge jaren juist een kleine, anders kon hij niet door de deur van de wagenschuur.
Vele jaren was hij pachtboer, wel had hij door vererving goed de helft van zijn land in eigendom.
Maar met 8 kinderen, (en eerst ook nog allemaal dochters) is het dan wel aanpoten.
Maar je wilt niet weten wat voor vuur hij had.
Mijn vader kwam wel uit een wat rijkere familie. maar dat had zijn vader eigenlijk meer uit versterf.
Die opa was zelf al vroeg wees, en de enige volle broer van mijn oma, die bedrijfsopvolger was, stierf toen mijn opa in ondertrouw was aan de tyfus.

Wat betreft mijn moedersvader, die zat o.m. ook in het bestuur van 'De Producent' in Gouda.
Een flinke coöperatie van boerenkaas, hier in de streek voor de oorlog belangrijk, ook groothandel in fabriekskaas later, verder hadden ze ook nog een behoorlijke veevoerafdeling, en na de oorlog een aantal jaren ook zelf een melkverwerking.
Een klein gedeelte ervan bestaat nog steeds zie deproducent.nl/
Voor de oorlog ging het boerenbestuur elk jaren een paar dagen uit.
Daar hielden ze toen ook al van. Ook mocht mijn moeder een keer mee Dat was dus voor haar trouwen.
Men huurde toen gewoon een lijnbus met chauffeur
Hier foto met verhaal,zoals het een kleine 20 jaar geleden in de Schoonhovense courant stond.
2e dame van rechts is mijn moeder, en op achterste rij in midden met hoge hoed opa Tukker.
Hoop dat het te lezen is , anders wat uitvergroten want de tekst is scherp genoeg


« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's voer , mengvoer , boerderij en boer geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
98
DEELNEMERS
24
WEERGAVES
52
TREFWOORDEN