Video: melkveebedrijf Jonkman groeit van 60 naar 480 koeien

De maatschap Jonkman uit het Overijsselse Mariënheem maakte een ongekende groeisprong, door ineens van 60 naar 480 koeien te groeien. Bosma melktechniek maakte de bijgaande video van de bouw van de stal.

Deel dit topic

Reacties

+2
hans1980
Toch wel dankzij deze groeiers is de overheid bang geworden dat het uit de hand loopt ..
de rustige groeier moet wel bloeden voor extreme groeiers ..
jammer..

Verder wel lef en knap dat je een financiering weet te krijgen voor zo'n ambitieus project, natuurlijk succes gewenst
+3
Grond verkocht, terug pachtten, crowfunding wat het ook mag zijn, 35 ha als ik et goed heb, inderdaad een lul verhaal, goed ingestudeerd, succes met de toko !!!
George
Ik wens ze ook succes en ben gelukkig niet jaloers aan gelegd. Ik ben blij met mijn oude rommel en hoop dat hun blij zijn met hun megabedrijf. Waarschijnlijk zullen vader en zoonlief nog wel een poosje moeten werken voordat ze financieel even ver zijn. Maar dan hebben ze wel met de factor 8 groei gerealiseerd en dan haal je de Boerderij en andere dwaze internet sites.
weurding
@Georgedwaze internetsite's waar wij op reageren? 😄
+3
Ouwe Gerrit
@George
Ja aan die boer zal een hoop verdiend zijn. Domme boer voor de kar en een hoop lui er op, die lachend veren in z'n kont steken. Zoiets. 😃

Maar ze zorgen voorlopig wel voor overproductie en daar ben je mooi klaar mee.:(
+2
oldhuus
Groter dan de buurman was het doel denk ik.
weurding
Och, als je doet als een ander gaat het je ook als een ander 😄
amor
Hoeveel grond zit er eigenlijk onder dat bedrijf?
George
Wat een prulfilmpje en een verhaal van enkele minuten waarin eigenlijk helemaal niks gezegd wordt.
+1
jan 1
Vraag me af wat er met dunne fractie gebeurd,sleepslang op akkerbouw?
Voor de rest moet ieder z,n ding doen toch?
familie pelle
Belangrijkste vraag wordt niet gesteld. Hoe gaan ze om met de AmvB? Erg benieuwd wat ze daarvan vinden.
paul1
Spoedcursus : hoe bereik je zo snel
mogelijk het fosfaatplafond
+3
diezel
Het is een filmpje van september 2014.
Heb toch het vermoeden dat, 8 maanden na dato, de bedreigingen net iets groter geworden zijn dan de kansen! 😄
de hoef
Je hebt niet goed geluisterd diesel
de kansen zijn groter ,dan de bedreigingen
vind her persoonlijk wel een grote stap ,maar de 1 kan meer dan de ander
net wat jan zegt ieder zijn ding
hans1980
Om zulke bedrijven niet te willen worden allerlei regels en wetten
gemaakt ..jammer dat de lto dit niet eerder heeft kunnen inschatten?
je moet boeren soms tegen zichzelf beschermen
de hoef
Quote:
@hans1980: ..jammer dat de lto dit niet eerder heeft kunnen inschatten?

lto geeft geen vergunningen
+1
Coen
Van een goede standsorganisatie mag je wel verwachten dat zij de sector met de regelmaat een spiegel voorhoud op basis van een integrale visie op de toekomst.
jg
@Coen
Er zijn grote inschattingsfouten gemaakt of bewust de kop zand. Het was makkelijker degene die het fosfaat plafond aankaarte doemscenario's ter verwijten.
Coen
@jg , dat noem ik dan struisvogelgedrag, zeer kwalijk als standsorganisatie en tevens belangenbehartiger.
de hoef
@Coendaar hebben we u toch voor
Dre van Helmond
Voor de AMVB hebben ze al geïnvesteerd dus dat is rond.
Is wellicht een uitzondering.
Succes gewenst.
+1
jg
De AMVB is niet aan de orde , het gaat nu om het fosfaatplafond dat al meer dan 5 jaar bestaat en waarop nu gehandhaafd moet worden ivm overschrijding. Dus geen uitzonderingen. Anders kan iedereen claimen een uitzonderingsgeval te zijn.
ejb
Quote:
@jg: Dus geen uitzonderingen. Anders kan iedereen claimen een uitzonderingsgeval te zijn.

volledig mee eens
cs-agrar
Waarom geen uitzonderingen jg? Probleem moet toch bij de veroorzaker liggen? De niet-veroorzaker heeft er sowieso al beperking van, moet deze dan ook iets op gaan lossen waar ie niet schuldig aan is?
Geitenboer
@cs-agrar
Wie is dan een uitzondering? Wie de laatste jaren in slaap is gevallen of geen ballen had?
En wat is een veroorzaker? Degene die gewoon doorging met ondernemen?
jg
@Geitenboer
Weet jij wat ondernemen is ??
Geitenboer
@jg
Ja, zeker weten, jij ook?
jg
@Geitenboer
Ja , in de melkveehouderij betekent dat eigen grondgebonden zijn. Domweg veel koeien melken zonder eigen grond kan iedereen. Van de melkveehouderij wordt gevraagd het gras dat niet direct Door de mens benut kan worden om te zetten naar melk.
+1
Geitenboer
@jg
Jij bedoel met subsidie en oud geld, dat is ondernemen?

Mijn kijk op ondernemen is meer kansen zien en grijpen, uitgaan van eigen kracht. Maakt niet uit welke vorm.
jg
Jij weigert subsidie en ook een hypotheek gebaseerd op oud geld?
George
Quote:
@Geitenboer: Wie is dan een uitzondering? Wie de laatste jaren in slaap is gevallen of geen ballen had?
En wat is een veroorzaker? Degene die gewoon doorging met ondernemen

Doorgaan met ondernemen? Geen ballen? Ik schat in dat het ballengehalte wat aan de hoge kant is en verstand wat minder. Doorgaan met ondernemen is dat je totaal afhankelijk maken van een bank. Nou succes met je ballen!
Geitenboer
@George
Ik vroeg, wat is nu uitzondering? Ik noemde gewoon een paar voorbeelden. Iemand iets geven, zonder het ooit uitgevoerd hebben is ook niet echt fair. Iemand iets afpakken, omdat zijn best heeft gedaan, is ook niet eerlijk. Heeft niks met banken te maken.
+1
George
@Geitenboer
Eerlijk is dat iemand kan produceren met voldoende grond.
-2
Tommie1
@George
Achterlijke afgunstige opmerking
+2
Frans1
Quote:
@Tommie1: Achterlijke afgunstige opmerking

Ik heb zo het idee dat jij wat bunders tekort komt
George
Quote:
@Tommie1: Achterlijke afgunstige opmerking

Ik zou met de beste wil van de wereld niet weten waar ik afgunstig over zou moeten zijn.
Tommie1
@Frans1
Niet tekort Frans, ik koop mais aan daar haal ik een mooi BEX voordeel mee wat misschien in de toekomst belangrijk wordt, als dit niet het geval is heb in ieder geval mijn fosfaatreferentie vol, als je dat niet hebt zou het ook zomaar kunnen dat het niet meer volgemaakt mag worden.
Coen
@Tommie1 , het papier met bex becijferingen en fosfaatreferenties is geduldig.

ruwvoeraankoop en mestverwerking moet wel altijd betaald worden en is dus sterk kostprijsverhogend 😞
Tommie1
@Coen
Het verdwijnen van quotumkosten is sterk kostprijs verlagend
+1
weurding
@Tommie1
alleen als je ze had 😄
+1
cs-agrar
@Geitenboer
Degene die sliep is niet degene die de race naar het fosfaat plafond veroorzaakt heeft, lijkt mij..
Geitenboer
@cs-agrar
Die slaapt waarschijnlijk nog.
Frans1
Quote:
@Tommie1: Niet tekort Frans, ik koop mais aan

Dit is wel een beetje tegenstrijdig 😄
arjan_kok
Of de beste man nu had gebouwd voor 200 of zoals nu voor 480 mk +200 jongvee de onzekerheid over gevolgen fosfaat plafond zullen hem ook wel hoofdbrekens kosten, de ambv gevolgen, hij moet minimaal 100 hectare grond verwerven voor volgend jaar zullen heel wat meer geld kosten waar hij en menig ander nog van wakker zullen liggen
Ik ben niet jaloers op zijn positie, hoorde vandaag nog weer van zo'n soort "topondernemer"die burnout heeft, de boerenhulp, de loonwerker en de familie moeten nu het werk zien te klaren
brabo
Een half jaar geleden vertelde hij ons dat een behoorlijke lap grond in Duitsland bezit.
+1
ejb
Daar wil hij zijn voer vandaan halen en de mest heen brengen maar heeft daar zeker geen grond in bezit

ki-kampen.nl/nieuws/…

Iedereen kan er binnenkort heem om het eens te bekijken
+2
hans1980
Dan had ie dat projectje toch beter in duitsland kunnen starten?
Cornelis
De man verwerkt toch zelf zijn mest? Heeft dan geen last van AMvB
ejb
Maar die verwerkte mest moet ook weg.
Verder ben ik benieuwd hoe dat gaat met zijn melk want hij is lid van Rouveen en daar hebben ze een A en B quotum.
Cornelis
@ejbOok hier denkt hij in kansen lijkt mij...
ejb
Quote:
@Cornelis: Ook hier denkt hij in kansen lijkt mij

Dat zal hij zeker.
jg
Cornelis, voor een aantal jaar heeft hij dan geen last als hij zijn gehele overschot verwerkt. 5 jaar of zo.
oldhuus
De kosten stijgen en de opbrengsten dalen, de plannen zijn waarschijnlijk gemaakt toen de melkprijs 40 cent was, en nu is de stal klaar is ie 25-30cent. Misschien nu plannen maken op basis van die 30ct., bouwbedrijven hebben ook weinig te doen, komende jaren.
Frans1
Quote:
@oldhuus: de plannen zijn waarschijnlijk gemaakt toen de melkprijs 40 cent was

Je financieringsaanvraag wordt door de bank met wat lagere melkprijs doorgerekend.Kun je zelf wel met een plan aankomen waarin je uitgaat van 40 ct, gaat hem niet worden.
pussy
Ff wakker worden allemaal ... alles nou bijna alles moet meerdere malen op de as ,, hoef je ni jaloers op te wezen , in tijden van een neergaande markt is het minder spannend
HFfan
Denk dat in 2017 al veel niet meer melken.
jan is hobbyboer
Quote:
@HFfan: Denk dat in 2017 al veel niet meer melken.

Volgens mij denkt iedereen dat vooral een anders stopt. Deze grote boer melkt in 2017 in ieder geval nog wel. Met zo'n hypotheek heeft de bank ook een probleem als het niet lukt, net als bij veel varkensboeren, dan laten ze je heus wel doormodderen tot het echt niet meer gaat. Gevaarlijkste zijn de 'eigendoms' bedrijven met een flinke hypotheek. Als die flinke liquiditeitsproblemen krijgen is er nog wat te halen voor de bank en staat er veel sneller een bord in de tuun.
+1
HFfan
Stoppers zijn stoppers en die krijgen we ruimvoldoende.
+1
diezel
@HFfan
Ben je alleen wel een jaartje of 10 ouder! 😄
+2
George
Quote:
@HFfan: Stoppers zijn stoppers en die krijgen we ruimvoldoende.

Mensen die vrijwillig kunnen stoppen verkopen vaak de grond niet omdat deze blijven houden meer rendement oplevert dan geld op de bank. Maar veel die zwaar hebben geïnvesteerd in een grote dure stal kunnen eigenlijk niet meer op een fatsoenlijke manier stoppen en zullen door moeten. Hoe was dat ook al weer? Bootje midden op zee , overal waar je kijkt niks anders dan water en nergens kant noch wal in zicht. Als je er af springt verzuip je dus je zal door moeten met je bootje. 😄 Succes voor de grote groeiers met dito hypotheken.
+1
diezel
@George
Landbouwgrond is een ongekend mooi, solide goedje in vraag-gebieden.
Met vooral dank aan bovenstaand soort hefboom-boeren.
En "meer jaarlijks rendement dan op een spaarrekening" is in principe enkel nog maar een prettige bijzaak! 😄
3 speen
Denk dat hij doc boer is
Ja ben van plan om ff te gaan kijken daar, laat jonkman hier zelf ff mee praten op DE site van NIVO, klopt het verhaal nog met een melkpries van 26ct. Ik hoop het voor hun, staan meerdere bedrijven te koop die ook een stap hebben gewaagt, kleiner maar het kan niet, en dan in de verkoop, meerdere bedrijven die op de spotmarkt zitten, die het loonwerk na al niet kunnen betalen, wat gaat de grondprijs doen bij een wat groter aanbod. t Word nog interessant en KNOR waar zit jij ???
MTSTAMMINGA
De meeste stopper verkopen de grond niet
Maar verhuren de grond ,zolang dat geld zo goedkoop blijft en de lossepacht zo verschrikkelijk hoog wordt !
HFfan
Bedoel, stoppen met melken.
+2
George
Quote:
@MTSTAMMINGA: De meeste stopper verkopen de grond niet
Maar verhuren de grond ,zolang dat geld zo goedkoop blijft en de lossepacht zo verschrikkelijk hoog wordt !

Dit klopt maar geldt alleen voor bedrijven die vrijwillig stoppen en niet gedwongen zijn door de bank om te stoppen.
oldhuus
Eerst een stal bouwen en dan grond kopen, werkt de bank dan nog mee?
Coen
Altijd proberen het geheel in balans te houden, dan is een bank altijd bereid om aanvullend te financieren 😄

grondaankoop moest altijd gepaard gaan met quotumaankoop, dit uiteraard vice versa omdat de extra grondlasten alleen uit extra productie van melk opgebracht kunnen worden.
zodra de stal vol was moest er bijgebouwd worden, zodra stallen verouderd waren moest er (ver)nieuwbouw plaatsvinden.
zo ontstaan er nooit situaties waarin het bedrijf in onbalans geraakt 😄
jan is hobbyboer
Quote:
@Coen: zo ontstaan er nooit situaties waarin het bedrijf in onbalans geraakt

Bij een melkprijs van 26 cent zijn de meeste bedrijven in dit land in onbalans, hoe hoger de kostprijs hoe groter de onbalans.

Door al dat leuke aanvullend financieren is de gemiddelde financiering van een 'modern' bedrijf behoorlijk uit de hand gelopen de laatste 15 jaar, van 2 ton euries naar een miljoen euries bij 2x zoveel melk en beetje extra grond.
familie pelle
Uitzonderringsgevallen zijn er alleen als het over verwerkingsplicht van mest gaat. Tav de AmvB zijn er volgens mij geen uitzonderingen mogelijk. Hij kan en mag niet alle mest verwerken. Want als zijn mestproductie stijgt ten opzichte van 2014 en hij krijgt een overschot per hectare dan moet hij eerst grond kopen. Zou hij hier rekening mee gehouden hebben? Grond in buitenland telt niet mee bij mijn weten.
hookwood
Quote:
@familie pelle: Hij kan en mag niet alle mest verwerken.

Als ie onder de knelgevallenregeling valt, dan mag ie alles verwerken:

Knelgevallenvoorziening
De AMvB bevat een voorziening voor melkveehouders die financiële verplichtingen
zijn aangegaan om de toename in fosfaat in zijn geheel te laten verwerken, vóór
zij konden weten dat nadere voorwaarden gesteld zouden worden om grondloze
groei te voorkomen. Op 7 november 2014 is de nota van wijziging bij het
wetsvoorstel verantwoorde groei melkveehouderij aan de Tweede Kamer
aangeboden (Kamerstukken II 2014/2015, 33 979, nr. 17). Vanaf dat moment
konden melkveehouders er van op de hoogte zijn dat nadere eisen aan de orde
konden zijn. Melkveehouders die kunnen aantonen dat zij voor deze datum
financiële verplichtingen zijn aangegaan voor het verwerken van hun gehele
fosfaatoverschot, mogen dat overschot voor de duur van de daartoe afgesloten
overeenkomst laten verwerken. Op deze manier wordt voorkomen dat
ondernemers die al in een vroeg stadium maatregelen hebben genomen om te
voldoen aan de Wet verantwoorde groei melkveehouderij daarvan naderhand
financiële schade ondervinden.
jg
5 jaar, daarna waarschijnlijk niet meer
+1
familie pelle
Zoals ik het begrepen heb gaat het om bedrijven die al een overschot hebben en daarvoor ook financiële verplichtingen zijn aangegaan. Voor bedrijven die een (te) grote stal hebben die nog niet vol staat en wellicht geen overschot hebben geldt deze regeling niet. Zij zijn geen financiële verplichtingen tav het verwerken van het fosfaatoverschot aangegaan simpelweg omdat ze nog geen overschot hadden. Overigens weet ik ook niet zeker of ik het goed interpreteer maar bij mooie interviews en reportages horen ook kritische vragen.
Wiebren
Twee zinnen:
-financiele verplichtingen aangegaan voor verwerken gehele fosfaatoverschot
-voor de duur van de overeenkomst
familie pelle
@Wiebren
1 zin; ik snap niet goed wat je bedoeld.
Wiebren
@familie pelle
@hookwood heeft de tekst over de knelgevallen geplaatst hierboven. De twee belangrijkste zinnen daaruit herhaalde ik even. Namelijk dat er ook écht in verwerking is geinvesteerd via een installatie die alle (!) overschot verwerkt of via overeenkomsten om dat te laten doen. En heb je zo'n overeenkomst voor bijvoorbeeld 2 jaar dan ben je ook niet langer vrijgesteld van de AMvB dan 2 jaar.
In praktijk zijn er veel bedrijven die geen contract hebben of alleen een installatie maar geen export geregeld. Of dat wel knelgevallen zijn volgens de overheid is maar even de vraag.
jg
@familie pelle
Laten we eerst het fosfaatplafond afhandelen, daarna kijken wie er binnen de Amvb nog wat kan en mag.
hans1980
De Bank is de Baas !
HFfan
Sinds wanneer is de bank de baas....?
+1
George
Quote:
@HFfan: Sinds wanneer is de bank de baas....?

Al je een hypotheek hebt die bijna zo groot is als de waarde van je bedrijf is de bank geheel de baas.
jan is hobbyboer
Quote:
@George: Al je een hypotheek hebt die bijna zo groot is als de waarde van je bedrijf is de bank geheel de baas.

Veel eerder hoor, als de executiewaarde in zicht komt worden ze al zenuwachtig 😄. En een onverkoopbaar intensief bedrijf heeft niet zo'n hoge executiewaarde.
MTSTAMMINGA
@George
Dat houdt dus in dat geen enkele varkenboer zelf nog baas is ?
Behalve dan wie nog wat grond zelf heeft ?
+1
@MTSTAMMINGAIk denk dat et heel vaak zo is karst, voerschuld en niet kunnen aflossen, drama voor en achter de komma !!! En in het geval jonkman, als 60/70% van het melkgeld opgaat aan alle vaste kosten , misschien nog wel meer, dan heb je MEGA veel werk voor JAN met de korte achternaam, ja het loopt lekker, de eerste paar jaar heb je de energie om al het werk te doen en alle te regelen, je krijgt veel aandacht, op radio/tv/ prikkebod , en komt de tijd dat het MOET. En zolang de prijzen goed zijn en iedereen gezond is er geen centje pijn, maar o WEE als er een kinkie in de kabel komt (burnout) kom nog al eens voor op zulke toko s. Maar ik gun OOK de fam. Jonkman het ALLER beste als het hun goed gaat , gaat het ons ook goed hopelijk. ik kom kieken op de open dag, ze zijn gewaarschuwd !!!
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@MTSTAMMINGA: Dat houdt dus in dat geen enkele varkenboer zelf nog baas is ?

Ja, en ik denk dat dat ook niet zo ver van de waarheid af zit. Je hebt vanuit het hoge varkensvrije noorden waarschijnlijk niet helemaal meegekregen in wat voor onmogelijke positie die sector zich de afgelopen 20 jaar gemanouvreerd heeft, ongelooflijke met vreemd geld gefinancierde groeispurt zonder veel vastgoed als onderpand (behalve wat waardeloze stenen) en een laag rendement.

Tuinbouw is ook zo'n sector waar de RABO rules.
+1
Coen
@jan is hobbyboer , ik denk dat Karst wel aardig weet hoe het gaat bij zijn buurman varkenshouder ECHTENERPOLDERHOEVE, een van de grootste varkenshouders in Noord-Nederland.
jan is hobbyboer
Quote:
@Coen: varkenshouder ECHTENERPOLDERHOEVE

Varkenshouden in Noord Nederland is denk ik toch ietsje anders dan varkenshouden in het overvolle Gelderland of Brabant. En mega conglomeraten kun je volgens mij niet vergelijken met uit de hand gegroeide familiebedrijven. Maar goed, ik vind de varkenshouderij typisch een sector waar echt alles mis is gegaan. Hard werken in slechte omstandigheden, nix verdienen en een belabberd imago. Hiep hoi.
hans1980
Dat is dan bij oplevering...
hans1980
Alweer een robot boer die stopt...zou toch wel niet zo mooi werken dan
Cornelis
Je hebt ervaring?
hans1980
Lees de laatste tijd veel reportages van ex-robot melkers
misschien dat nu we in een vrije markt komen je met een conventionele melkstal flexibeler bent in het aantal koeien dat je melkt + onderhouds/aanschaf kosten a 1-1,5 cent/kg extra

Ook zoals jonkman in reportage melkveemagazine schrijft
+1
oldhuus
@hans1980
Ik zie vooral veel melkputboeren die het melken uitbesteden, en niet die 3e melkbeurt maar 2 of 3.
+2
Cornelis
@hans1980Ik lees nergens een reportage over arbeid. Is blijkbaar bij niemand een probleem of niet sexy genoeg om het te benoemen. Hoor wel dat de AB het druk heeft met boeren die er even doorheen zitten.

Ben nog steeds heel blij met mijn robotjes. Net thuis, was gezellig. Lang leve de robot.
jan is hobbyboer
Quote:
@hans1980: alweer een robot boer die stopt...zou toch wel niet zo mooi werken dan

Robotboeren hebben wat hogere kostprijs gemiddeld dus bij lage melkprijzen en hoge financiering komen die wat eerder in de problemen. Heeft toch nix met werking van robot te maken. Technische en financiële resultaten hebben niet zo heel veel met elkaar te maken.
3 speen
Dat zijn ook toekomstige robotboeren
+1
Melkmeisje
Wat een zure reacties op een collega die durft te ondernemen. Stelletje verzuurde prikkers.
jg
Dit soort bedrijven zijn pas ondernemers als ze de kosten voor het verwerken van melk ook volledig op zich nemen. Nee, daarmee willen ze meeliften op collectiviteit.
+4
jan is hobbyboer
Quote:
@Melkmeisje: Wat een zure reacties op een collega die durft te ondernemen. Stelletje verzuurde prikkers.

Als je ondernemen gelijk stelt aan gokken dan wil ik wel met je meegaan. Dit is in mijn ogen niet veel meer dan een doldwaas avontuur aangaan en hopen dat het goed gaat.

Snap er ook niet zoveel van, bedrijf zag er altijd wel relaxed uit met een paar koeien buiten, nu is het zo'n megading geworden (sluiproute van Holten naar Raalte kom je er langs). Ik had het idee dat de boer hiervoor een plezierig relaxed leven had, maar blijkbaar heb ik dat helemaal verkeerd gezien.
+1
hans1980
Stoppen is ook ondernemen , consilideren ook , etc.
kan niet veel met uitspraken als goede ondernemer, je bezittingen
volledig financieren om een giga stal te zetten waarbij er teweinig voer, mest plaatsingsruimte maar zelfs afzet melk tegen goede prijs is een vraagteken?
vind het Persoonlijk meer met gokken te maken heb dan met ondernemen.
heb sharon dijksma nog niet gebeld of top abn
maar val meer in de cat. loser ...prima
succes
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@hans1980: maar val meer in de cat. loser

Ik zit ook al jaren met veel plezier in die categorie. Gelukkig heb ik er geen complex aan over gehouden. Kwam er gisteren achter dat ik inmiddels al niet meer de kleinste boer van het dorp ben, heb je met die mega groeiplannen.
+1
weurding
Kan je ook de hand geven, maar als ik stop als kleinste krijgt iemand anders die titel waar hij niet vrolijk van wordt, dus knooien we nog een poosje aan 😄
3 speen
Vind je robotten kopen dan ook echt ondernemen
+5
hans1980
Wanneer je bijna geen hypo hebt en je pruts nog wat bij (ook sociaal wel prettig) dan houd je het erg lang vol ! bedenk ook dat je lang niet zo vaak het bed uit moet voor kalfkoeien en je met gras/mais oogst het beter af kunt !

Jammer dat er te weinig (tot geen) reportages zijn van "normale" boeren
dit soort bedrijven jut elkaar op ook het 100+ magazine
+1
ricardo
Waarom zou je je bed uit gaan voor kalf koeien?
+1
hans1980
Ben je geen boer ofzo?
vaak meegemaakt kalf met 1 pootje terug , tweeling , stuitligging
slag in de dracht , Ca tekort daardoor geen weeën , vaarzen die nauw in kruis zijn etc.

Betekend niet dat je voor elke kalf koe uit bed moet maar zonder assistentie weet ik zeker dat ik 5-10 % meer dode kalveren krijg.

Is het landelijk gem. dode kalveren ook niet aan het stijgen
12 of 15% geloof ik ...
tja als boeren in hun nest blijven liggen#%#?
brabo
@hans1980
dan zal ik ook wel geen boer zijn, want ik kom er ook (niet meer) voor uit mijn bed.
Todi
@hans1980
1 week voor het afkalven ca geven over het voer.
Erco
@Todi
Daardoor draaien ook de kalveren die in stuit liggen? 😉
Todi
@Erco
Dat kun je voor komen door anders om te insemineren. smily.
ricardo
Zie het probleem van de oogst ook niet helemaal kunt ook loonwerker bellen als je het zelf niet aankund of dat het je hobby niet is 😃
+2
hans1980
Ga ermaar vanuit dat wanneer je allemaal stukjes grond huurt tot 5-10km en dat ff in loonwerk wilt laten uitvoeren je wel ff een shocking bill krijgt
weurding
@hans1980grootpakken gaat per pak incl. transport 😃
jan is hobbyboer
Quote:
@hans1980: ga ermaar vanuit dat wanneer je allemaal stukjes grond huurt tot 5-10km en dat ff in

Alles zelf doen op zo'n afstand kost nix ??
+2
jan is hobbyboer
Quote:
@hans1980: wanneer je bijna geen hypo hebt en je pruts nog wat bij (ook sociaal wel prettig) dan houd je het erg lang vol !

Haha vertel mij wat. Echte boeren kijken alleen wat meewarig neer op dit soort prutsers dat de (voor sommigen inmiddels stuurloze) boot gemist heeft.
+1
George
Begin jij nu ook al over boten? 😄
Beter de boot gemist dan midden op zee. 😄
Tommie1
@George
Deze heeft er indirect ook mee te maken.
woorden.org/spreekwoord.php/…
+1
weurding
@George
beter de boot missen dan met een lek schip meevaren 😃
+2
jan is hobbyboer
Quote:
@Tommie1: Deze heeft er indirect ook mee te maken.

Er zijn ook stuurlui die bewust niet meegedaan hebben omdat ze de rekensommetjes, zelfs volgens de uitgangspunten van 5 jaar geleden, al niet rendabel vonden. Toen werd gerekend met een marge van 4 cent per liter, een miljoen liter moeten melken, dik een miljoen hypotheek om je nek laten hangen, om net 40 mille te verdienen, hoe gek kun je zijn. En plannen zijn altijd positiever dan de werkelijkheid, vooral in een commodity business waar het te verkopen product geen enkel onderscheidend vermogen heeft.

Daarnaast kon je op je klompen aanvoelen dat wanneer er 20% extra geproduceerd wordt met nauwelijks extra vraag dat de prijs een behoorlijk tijdje in elkaar dondert. Dat is echt geen hogere economie. Dat de meeste boeren daar blind voor waren en liever de marketing praatjes geloofden van meer vraag dan aanbod en prijzen boven de 40 cent is hun goed recht maar nergens op gebaseerd.
Tommie1
@jan is hobbyboer
Ligt er ook wel een beetje aan hoe je draait, met een euro finaciering en alles verder op ordere (gebouwen ed), moet de kost wel te verdienen zijn, ook als de melkprijs wat minder is.
Farmer_
Beste stuurlui zitten niet in de boot.
George
[quote]@Tommie1: Deze heeft er indirect ook mee te maken.
woorden.org....[/quote/]

Als je dan toch met gezegdes en spreekwoorden gaat beginnen :

Ik houdt mijn schaapjes liever op het droge......
George
@Tommie1
Als je maar een euro financiering hebt is er niks aan de hand , daar krijg je een euroknaller hamburger voor bij Mc Donalds. Maar als je 1 miljoen liter melkt en 1 miljoen schuld hebt ligt het gewoon aan wat voor bedrijf je hebt of het veel is of niet. Als je maar 5 ha grond eigendom hebt met stal en dergelijke is die miljoen al genoeg , als je 50 ha grond hebt is het natuurlijk weer een hypotheekje van niks.
jan is hobbyboer
Quote:
@George: als je 50 ha grond hebt is het natuurlijk weer een hypotheekje van niks.

Zelfs dan zit er hier nog flink rek in. Mag ik nog 1.5 ton verbrassen. Zou eigenlijk niet weten waaraan. Ben heel tevreden met m'n gedoetje.
+3
hans1980
Velen varen al met een onderzeeër
weurding
Maar daar blijf je wel droog in 😃
George
Maar dan zit je wel al bijna aan de grond. 😄
+1
weurding
@Georgebeter met de voeten aan de grond dan luchtfietsen 😄
George
Quote:
@weurding: beter met de voeten aan de grond

Maar dan wel liever boven water met beide voetjes aan de grond. 😄
jent
@George
maar wie met beide benen op de grond blijft staan, die komt geen stap vooruit 😄
+1
diezel
Quote:
@jent: maar wie met beide benen op de grond blijft staan, die komt geen stap vooruit

Waar wordt het meeste extra EV opgebouwd? In de stal of in bed? 😄
+2
jan is hobbyboer
Quote:
@diezel: Waar wordt het meeste extra EV opgebouwd? In de stal of in bed?

Dat zeg ik al tijden, gewoon blijven zitten op je stukkie grond, en je bent de laatste 10 jaar slapend rijk geworden, ik ook. Kan er nix aan doen, maar ineens ben je miljonair. Beetje lening aflossen en grondwaarde laten stijgen, tussendoor voor de lol nog een paar koeien melken, en hoe moeilijk kun je het jezelf maken. Zelfs een melkprijs van 20 cent laat je koud.
+1
diezel
@jan is hobbyboer
Het zal misschien geen toeval zijn dat we zoveel overeenkomsten hebben! 😄
Coen
Of hebben een snorkel-hypotheek 😞
3 speen
Kan nog wel eens wezen dat die jonkman jou nog wel eens vraagt om financiële hulp
George
Nee dat denk ik niet, kan ik hem ook niet bieden. Ik heb nauwelijks lasten maar ook nauwelijks geld. Maar wel mooi genoeg om iedereen ruimschoots op tijd te kunnen betalen en te kunnen leven. Bovendien ben ik zeker geen bank.
+3
boersalland
Tjonge jonge het leeft wel zie ik. Wat Jonkman doet moet hij uiteraard zelf weten. Ik vind het knap dat hij het met de vergunningen en de financiering allemaal rond gekregen heeft alleen zou ik me de eerste jaren op de achtergrond gehouden hebben en niet overal je verhaal willen doen. Vind hem te veel over "randzaken" praten, het bouwen en betalen van zo'n stal wil allemaal nog wel maar daarna moet het nog wel gebeuren, in die stal moet het terug verdiend worden en daar wens ik hem veel succes mee
boerinuitbrabant
Deze stal is altijd te verkopen iets wat wij niet allemaal kunnen zeggen
en zoon vergunning krijg je bijna nergens meer
ik zou zeggen slimme zet.
weurding
Neem aan dat hij niet gezet is voor de verkoop, en dat onze bij verkoop niks tot weinig opbrengt vindt ik niet erg, die is al terug verdiend
+1
oubi
De jouwe mag weinig opbrengen maar die in marienheem brengt ook weinig op bij verkoop.
George
Quote:
@boerinuitbrabant: deze stal is altijd te verkopen iets wat wij niet allemaal kunnen zeggen
en zoon vergunning krijg je bijna nergens meer
ik zou zeggen slimme zet

De tijd zal het leren maar ik ben er niet van overtuigd dat zo'n bedrijf altijd te verkopen is. Hier staat al vele jaren een prachtig varkensbedrijf te koop met mooie grote woning. Niemand die het hebben wil. Ja alles is te verkopen maar dan wel inmiddels tegen een ultra lage prijs. Veel stallen die nu gebouwd worden zijn over 10 jaar net zoveel waard als mijn oude kraam , oké iets meer omdat er geen asbest meer op zit.
Tommie1
Het kan verkeren George,

Re: 'Melkprijs EU tegen 2015 op 21 tot 22 eurocent'

Gepost door: George ()

Datum: 18 augustus 2006 12:34

Nou Sjakie , de boerderijen hier in de buurt staan anders erg lang te koop , je vraagt je bijna af of ze nog ooit verkocht worden.
Een jaar of vijf geleden werd de grond hier in ZO brabant makkelijk voor 10 gulden per meter verkocht , nu is er nauwelijks handel. Mijn buurman heeft vorig jaar 3 ha gekocht voor 2.70 euro per meter. Grondprijs is dus al bijna gehalveerd.
Quotum was vorig jaar 50 cent en nu maar 40 cent.
Dus zo sterk is het agrarisch onroerend goed niet gestegen Sjakie.
Die quotumbungalow kunnen de meesten wel vergeten , na 52% belasting en de bank moeten de meesten al blij zijn uit de schulden te komen.Tja en dan kun je dus een krantenwijkje nemen.
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@Tommie1: Nou Sjakie , de boerderijen hier in de buurt staan anders erg lang te koop , je vraagt je bijna af of ze nog ooit verkocht worde

George is al net zo slecht in voorspellen van de toekomst als iedereen, hoewel hij er met de melkprijs komende zomer wel eens niet zover vanaf kan zitten.
Tommie1
@jan is hobbyboer
Hij is in elk geval niet gauw te optimistisch.
jan is hobbyboer
Quote:
@Tommie1: Hij is in elk geval niet gauw te optimistisch.

't is maar hoe je het ziet, hij leeft in ieder geval niet in dromenland. Heel veel zijn de meeste groeiers er de laatste 15 jaar niet mee opgeschoten, al vinden ze zelf van wel. Ben bang dat veel van die groeiers na een jaartje melkprijs van een kwartje al behoorlijk piepen, dat is voor mij wel het bewijs dat dat groeien niet veel heeft opgeleverd, alleen een bijzonder wankel bedrijf. In dat opzicht heeft George dan wel gelijk gehad. Ik denk dat er behoorlijk op de pof (van de steeds maar stijgende grondprijs) geleefd is. Maar ik wordt er vaak, net als George, van beticht dat ik een azijnzeiker ben. En als de meerderheid dat vind, dan zal dat wel zo zijn, we leven immers in een democratie.
George
Quote:
@Tommie1: Tommie1 - 4 uur geleden



Het kan verkeren George,

Re: 'Melkprijs EU tegen 2015 op 21 tot 22 eurocent'

Gepost door: George ()

Datum: 18 augustus 2006 12:34

Nou Sjakie , de boerderijen hier in de buurt staan anders erg lang te koop , je vraagt je bijna af of ze nog ooit verkocht worden.
Een jaar of vijf geleden werd de grond hier in ZO brabant makkelijk voor 10 gulden per meter verkocht , nu is er nauwelijks handel. Mijn buurman heeft vorig jaar 3 ha gekocht voor 2.70 euro per meter. Grondprijs is dus al bijna gehalveerd.
Quotum was vorig jaar 50 cent en nu maar 40 cent.
Dus zo sterk is het agrarisch onroerend goed niet gestegen Sjakie.
Die quotumbungalow kunnen de meesten wel vergeten , na 52% belasting en de bank moeten de meesten al blij zijn uit de schulden te komen.Tja en dan kun je dus een krantenwijkje nemen.

Ja en toch klopte dit artikel van destijds en was geen voorspelling maar een waarneming. In 2001 werd hier grond verkocht voor 10 gulden per m2 en in 2006 voor €2.70 per m2. Grondprijs was toen even flink gedaald hier in de omgeving. Er stond hier toen een boerderij te koop met 35 ha grond en die heeft echt enkele jaren te koop gestaan en dat was op dat moment toen ik dat in 2006 schreef. Verder heb ik die melkprijs niet voorspeld maar was het gewoon een geplaatst artikel van de webmaster waar deze reactie van mij ook onder te vinden was. Verder niet vergeten dat de melkprijs in 2006 ook ronduit slecht was! Ik weet niet wat je met het plaatsen van dit oude artikel wilt bewijzen Tommie.
George
Quote:
@jan is hobbyboer: George is al net zo slecht in voorspellen van de toekomst als iedereen, hoewel hij er met de melkprijs komende zomer wel eens niet zover vanaf kan zitten.

Ik heb niks voorspeld , het was een constatering op dat moment.
Tommie1
@George
Ik wil niks bewijzen George, doe maar rustig jonge, ik wil alleen aangeven dat het moeilijk is de toekomst te voorspellen, behalve voor jouw dan als ik de reactie lees want zoals altijd heb jij het bij het langste eind.
George
Quote:
@Tommie1: Ik wil niks bewijzen George, doe maar rustig jonge

Waarom plaats je dan een bericht dat 9 jaar oud is? Als je dat bericht goed leest kun je ook duidelijk lezen dat ik helemaal geen voorspelling doe , alleen een constatering dat op dat moment de grondprijs flink gedaald was en dat die te koop staande boerderij moeilijk te verkopen was. En dat was op dat moment ook gewoon zo , dit is geen voorspellen!
George
Quote:
@Tommie1: Hij is in elk geval niet gauw te optimistisch

Ik ben al jaren niet echt optimistisch wat de landbouw betreft , ik heb ook al vaker geschreven dat ik denk dat het ook nooit meer echt goed komt. Er zijn al veel te veel bedrijven en boeren afgehaakt en de sector is nog maar heel klein met heel grote bedrijven. Ik vind en vond dat nooit zo'n prettige ontwikkeling.
hans1980
Raar om je volledige vergunde recht te gebruiken zelf hadden ze al een vergunning voor 290 koeien door inwisselen pluimvee rechten nu buurman ook nog 190 ammoniak rechten die erbij gekocht ???
en hij zit ook nog naast natura 2000 gebied
zijn gebieden genoeg waar je met weinig problemen >1000koeien vergund kunt krijgen maar of je dat moet doen?
ook heeft hij 35ha. eigendom bij zijn 480 plaatsen stal potentiele koper zal eerder >150 ha. bij zo'n bedrijf willen!
pussy
Zou hem zo bijkopen
George
@pussy
Is toch leuk voor die Jonkman dat hij weet dat hij het altijd bij je kwijt kan als hij er vanaf wil.
weurding
Om caravans in te stallen?
jan is hobbyboer
Quote:
@weurding: om caravans in te stallen?

Het je die stal wel eens gezien? kunnen heeeeeeeel veeeeeeeel caravans in. Je bent mooi de lul als die van jouw ergens in het midden staat 😄
+1
weurding
@jan is hobbyboer zelfs met caravan's moet je "groot" denken 😄
jg
Er staat bij de deelnemende bedrijven aan de open dag geen melkverwerker genoemd, wie verwerkt de melk van dit bedrijf ?
shoveltje
Rouveen kaasspecialiteiten
jg
Doet Rouveen niet mee aan de open dagen ?
ejb
@jg
blijkbaar niet

heeft voor hun denk ik ook geen meerwaarde gezien de reactie van Jonkman over CZ Rouveen in het blad melkvee.
+1
@ejbKlopt EJB , is een laagdunkende opmerking over Rouveen, jonkman is klaar voor de spotmarkt 18ct, keer 4miljoen liter is veel geld.
+1
spotmelker
@de tukker oet twente Veel geld tekort bedoel je?
+1
@spotmelkerklopt spotmelker, bij die hoeveelheid gaat het heeeeeeeeeeeeeeeel hard ACHTERUUT !!!Hij MOET varen zoals George zegt, wil niet ruilen met hun, al kreeg ik een miljoen euro toe !!!
jg
@ejb
Mag zich inkopen bij RFC voor 10 cent per kilo te leveren melk, mag ie even 4 ton storten. Arrogantie ten top.
+1
Cornelis
@jgNee dat mag hij niet. Hij levert aan een andere verwerker en dan is er bij FC geen plek.
George
Quote:
@de tukker oet twente: zoals George zegt, wil niet ruilen met hun, al kreeg ik een miljoen euro toe !!!

Ik kan je de hand geven , ik wil ook niet met hem ruilen met een miljoen toe Ik zou er echt niet gelukkig van worden.
pussy
Alleen vergunning is al een een vermogen waard
3 speen
Welke bank heeft het gefinancierd
Coen
ABN-Amro staat op de deelnemerslijst voor de opendag; maar er is ook nog een crowdfunder die zich niet laat zien 😞
3 speen
Word spannend
+3
storm
Gezien de vele reacties spreekt de investering van Jonkman tot verbeelding of jaloezie!
Van mij mag hij maar ik wil er niet mee ruilen en zeker niet met zijn zoon, nee dan liever met George of Jan is Hobbyboer!!????????????
Maar als ik Jonkman was zou ik toch een keertje ophouden met het in de publiciteit te verschijnen want noem mij 1 megabedrijf op wat nog zelfstandig overeind staat. Hordes boeren gingen destijds naar Van Bakel in Vredepeel , Kloosterman in Hellendoorn Boer Richard en zo zijn er nog een paar te noemen. Allemaal knecht op hun eigen bedrijf en onverkoopbaar of niet over te nemen!
Zal er zelf eentje noemen welke wel overeind is gebleven en dat is Van Weperen in Friesland maar daar blijft het bij!
Todi
Zijn Zoon. Misschien een euro vrouwtje aan de haak. smily. Maar hij heeft ons allemaal wel ongelooflijk nieuwschierig gekregen.
pinokkio
@storm , Straathof in Wagenborgen, 600 ha en 1200 koeien. En nog een 3000/35oo melkkoeien in oost duitsland.
George
Quote:
@storm: er niet mee ruilen en zeker niet met zijn zoon, nee dan liever met George of Jan is Hobbyboer!!????????????

Van ruilen komt huilen zeggen ze wel eens ooit Storm. Ik zou in ieder geval ook niet graag in de schoenen van die zoon staan, en wil er ook absoluut niet me ruilen. Al die bedrijven waar andere tegen opkeken zoals Van Bakel heeft me nooit totaal niks kunnen boeien. Ik ben niet jaloers aangelegd en ben zeker niet jaloers op veel werk en veel schuld. Dat mogen andere van mij zoveel hebben als ze zelf willen. 😄
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@George: .......veel werk en veel schuld. Dat mogen andere van mij zoveel hebben als ze zelf willen.

Dat blijkt niet echt uit je continue stroom van steeds dezelfde kritische opmerkingen op ondernemers die hun bedrijf en leven anders inrichten dan dat jij doet.
George
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: steeds dezelfde kritische opmerkingen op

Tja ik ben nu eenmaal geen draaier maar een standvastig type Sjakie. Ik geef er niks om al gaat Jonkman 1000 koeien houden , maar ik mag er toch wel kritisch over zijn. Ik ben lang niet de enige hoor.
Druk
George, je zegt niet jaloers te zijn maar je reageert als jongveeopfokker/maisteler altijd wel erg heftig en vaak negatief op nagenoeg alle bedrijfsontwikkelingen in de melkveehouderij. Waar ligt toch jouw frustratie richting de melkveehouderij?
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@George: ik mag er toch wel kritisch over zijn.

Natuurlijk mag dat, we leven nog steeds in een vrij land. Ik verbaas me er echter over dat je elke keer weer dezelfde negatieve inbreng hebt in discussies. Dat zal je zelf toch ook eens gaan vervelen, die herhaling van zetten. Verder vind ik het prima dat jij niets ziet in schaalvergroting en bedrijfsontwikkeling met hulp van een financier. Ik zou niet naar m'n eind toe willen werken zoals jij nu doet, ieder z'n meug.
storm
@Jack Rijlaarsdam helemaal gelijk Jack, ik zou met George en Jonkman allebij niet willen ruilen!
Voor mij geld dat. Een bedrijf toch een beetje in balans moet zijn want anders wordt je wel erg afhankelijk van anderen.
Dan denk ik dat het met 80 - 100 koeien als gezinsbedrijf wel ophoudt wil je het gehele concept nog aantrekkelijk houden voor een opvolger.
De gehele gekte in de varkenshouderij waar zelfs 1000 zeugen al niet meer genoeg is, welke opvolger wordt daar nog enthousiast van.
In je eentje kun je misschien best 200 koeien aan maar dan wordt het de hele dag in de stal zitten en zorgen dat je de mest kwijt wordt en voer aankopen.
Ik zie daar ook geen opvolger enthousiast van worden, nee een beetje veel afwisseling daar maak je kinderen enthousiast mee????????
jan is hobbyboer
Quote:
@storm: In je eentje kun je misschien best 200 koeien aan maar dan wordt het de hele dag in de stal zitten en zorgen dat je de mest kwijt wordt en voer aankopen.

Volgens mij is dat precies het aantal dat Jack over een jaartje ook hoopt te houden, precies 20x zoveel als ik. Ik denk nog steeds dat je met 50 koeien op 30 ha met weinig schuld een prima boterham kunt verdienen. Maar ja, da's wel saai, moderne boer wil ondernemen (=veel koeien melken).
+3
George
@Druk
Ik vind de melkveehouderij een heel mooie sector en vind het erg jammer dat velen afgehaakt zijn. Maar verbaas me er eigenlijk niet over als je ziet wat er tegenwoordig allemaal op je afkomt. Ik ben vooral negatief over het feit dat de rendementen in de gehele landbouw en dus niet alleen in de melkveehouderij zo laag liggen , Opbrengstprijzen van de jaren '70 - '80 van de vorige eeuw worden normaal gevonden en dit moet worden opgevangen door schaalvergroting en de kostprijzen laag te houden. Dit wordt al vele jaren gepredikt en ondertussen is de sector totaal uitgemolken en zijn de bedrijven steeds groter maar ook kwetsbaarder geworden met steeds meer vreemd vermogen , vaak gefinancierd op de waarde stijging van de grond en niet op basis van rendement. Ik vind het niet zo'n beste ontwikkelingen allemaal en ben niet de enige hier.
Verder zou ik niet weten op wat of wie ik jaloers moet zijn , ik ben tevreden met mijn bedrijf en prul maar wat aan en kan daar tot op heden de kost mee verdienen.
George
Quote:
@storm: ik zou met George en Jonkman allebij niet willen ruilen!

Eerst zou je toch liever met mij ruilen dan met Jonkman en nu met beide niet meer. Maar wees gerust ik ruil ook niet hoor. 😄
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@storm: helemaal gelijk Jack

Zeg dat nou niet. Ik heb mijn gelijk, jij het jouwe en George het zijne. Mooi, dat zorgt voor discussie en dat is vaak leerzaam, zolang het maar geen drammen wordt om het eigen gelijk bij een ander door de strot te drukken.

Ik had het filmpje, of eigenlijk fotocompilatie met commentaar, nog niet bekeken, zojuist gedaan. Vind de visie van Jonkman goed onderbouwd met doordachte keuzes. Wel is er erg veel aandacht geweest voor strategie en de lange termijn, terwijl ik maar heel weinig hoor over het operationele gebeuren. De grote lijnen staan vast, het komt nu aan op organisatietalent om het werk zo efficiënt mogelijk rond te zetten.
George
@Jack Rijlaarsdam
Het bovenstukje van je topic ben ik eens! Zou een duimpje willen geven , maar kan me niet vinden in je conclusie over dat filmpje. 😄
gezienus
Nouw heeft hij de stal al vol ??
de hoef
Misschien zitten er geen prikkers daar in de buurt
+1
jan is hobbyboer
Quote:
@de hoef: misschien zitten er geen prikkers daar in de buurt

Die zitten rustig onder de notenboom.
pieko
@jan is hobbyboer deze notenboom?
foutje
oldhuus
Quote:
@gezienus: vol

Moet eerst FOSFAATrechten bijkopen denk ik.
jan is hobbyboer
Quote:
@oldhuus: Moet eerst FOSFAATrechten bijkopen denk ik.

Met zijn financiering is dat denk ik geen enkel probleem.
+1
George
Quote:
@jan is hobbyboer: Met zijn financiering is dat denk ik geen enkel probleem.

Is die oneindig dan? Of bedoel je dat de bank weinig keuze heeft en wel mee zal moeten gaan?
oldhuus
@jan is hobbyboer
Leasen kan natuurlijk ook, even wat minder aflossing.
Voor 420 koeien hoeveel fosfaatrechten zijn dat?
jan is hobbyboer
Quote:
@George: Is die oneindig dan? Of bedoel je dat de bank weinig keuze heeft en wel mee zal moeten gaan?

Dat laatste, als je negatief eigen vermogen hebt is er nix aan de hand, al die failliete varkensbedrijven draaien toch ook gewoon door. Ik ben bang dat het pas link wordt als je flinke financiering hebt en je eigen vermogen gaat naar 0, dan probeert bank te redden wat er te redden valt en staat er snel een bord in de tuun. Ik ben gelukkig geen bank, waarschijnlijk hebben zij veel nobelere overwegingen om iemand door te laten modderen.
oldhuus
@jan is hobbyboer
boerderij.nl/Varkenshouderij/Nieuws/…
foodlog.nl/artikel/…
Maar hier een paar dorpen verderop is al een melkveebedrijf de stekker uit getrokken, door de Rabobank. Sommige verkopen al grond.
jan is hobbyboer
Quote:
@oldhuus: Maar hier een paar dorpen verderop is al een melkveebedrijf de stekker uit getrokken, door de Rabobank. Sommige verkopen al grond.

Ja het lijkt erop dat er aan de keukentafel heel wat meer stress is dan aan de stoere buitenwereld te zien is, ik hoorde van een kennis dat er in Wierden ook al 3 of 4 vrij grote moderne bedrijven (nieuwe stal > 100 koeien) aan het stoppen waren. En dat in Beerzerveld al iemand de hand aan zichzelf geslagen had, ook niet bepaald het type hobbyboer. En we zijn nog maar paar maandjes op weg in de grote boze vrije markt economie.

Hier in de buurt ken ik wel een paar stoppers, maar dat had vaak met de financiering te maken, wilde plannen die ze niet rond kunnen krijgen nu de rabo wat strenger is, en dan maar stoppen. Grote jongens hobbelen allemaal nog vrolijk verder. Bij mijn buurman is het dak van de ligboxenstal er op het moment vanaf, die wil opschalen naar 180 koeien. Ben benieuwd wat hij van Sharon vind. Zal zich wel flink bezatten op het dorpsfeest dit weekend 😄.
George
@jan is hobbyboer
Wat een geweldige sector is het toch he , vol overenthousiaste overoptimistische zogenaamde ondernemers die groei nastreven en zichzelf kapot financieren en een bank die er in meegaat.
oldhuus
@jan is hobbyboer
Of ze liggen in het ziekenhuis, ik gun die mensen alle fosfaatrechten van de wereld hoor.
jan is hobbyboer
Quote:
@oldhuus: Of ze liggen in het ziekenhuis,

???
matt
@George
Is even afwachten george wat die fosfaatrechten waard worden,misschien wel meer
Dan de bouwkosten van een nieuwe stal,en paar jaar leasekosten.

Kan dat bootje,nog ingewisseld worden luxe jacht met paar blonde poppen..
paul1
@jan is hobbyboer

Wel heet , stal zonder dak nu
@jan is hobbyboerIk stuur je FF een PB jan .
3 speen
Bank zal wel mee moeten gaan
+2
paul1
In de vakbladen lees je altijd van een mooie start, maar het vervolgverhaal hoor je dan niet meer.
weurding
Dat lees je hier wel, boeren zijn ook meesters in bijhouden van andermans wel en wee 😄
hans1980
Wie zegt dat er waarde komt aan p rechten wanneer de overheid ze uitgeeft bij inschrijving net als PAS .Jonkman had zijn stal vol op 2/7 dus kan aanvraag doen op rechten
Geweldig dat gedoog beleid 😞
+2
sorry
In de brief staat verhandelbaar,een zinnetje afkomstig van de rabobank denk
+1
jg
Hans, de extra dieren tussen eind 14 en nu kunnen fosfaatrechten opleveren. Kortingen op dit fosfaat als het niet in het plafond pas, wat dus inderdaad niet past. Dan nog wordt gekeken naar de invloed van het extra vee op het gemiddelde van 2014. Ongetwijfeld zijn er groeiers die zich rijk rekenen, deze gaan bedrogen uit komen.
oldhuus
Ja wie zegt dat P rechten hartstikke duur worden, Deense toestanden kun je met deze dalende melkprijs op wachten, en daar was het melkquotum ook geen donder meer waard en grond hard gestegen en ook weer heel hard gedaalt.
tok achterhoek
Een jaartje deense toestanden zou niet verkeerd zijn in Nederland
T Zou zomaar kunnen dat de genoemd `Deense ` toestanden al aan de gang zijn, in de tuinbouw, varkens houderij, en nu de melkveehouderij,grondprijzen die gaan halveren ? tZou zomaar kunnen !
hans1980
Toch zie ik het nog niet 1, 2, 3 gebeuren
verschellende boeren kunnen hypo nog opschroeven 0, 5-1euro erbij
ook verdund extra melken je schuld/kg
honger is groot en verkopers willen niet terug
@hans1980 Ook boeren die geen geld kunnen lenen, boeren die geen grond KUNNEN kopen op 25 m afstand van de stal !!! Boeren die grond moeten verkopen, stal die klaar is nog nooit geen koe in gelopen, staat nu te koop, ook recente nieuwbouwstal staat te koop, ja en iedereen geeft erop eigen wijze een draai aan om zich eruut te lullen. Er zou zomaar een (forse )correctie kunnen komen op de grondprijs.
jan is hobbyboer
Quote:
@de tukker oet twente: . Er zou zomaar een (forse )correctie kunnen komen op de grondprijs.

D'r zit natuurlijk ook een hoop lucht in de grondprijs, echte agrarische waarde is op moment misschien de helft van de op het moment betaalde waarde, pure speculatie dus. En paar jaar geleden was 50.000 euro per ha hier nog een goede prijs, en de vooruitzichten voor de melkveehouderij zijn echt niet zoveel beter geworden de afgelopen jaren.
pieta
Quote:
@jan is hobbyboer: en de vooruitzichten voor de melkveehouderij zijn echt niet zoveel beter geworden de afgelopen jaren.

Je bedoelt de laatste 3 dagen? Als de fosfaatrechten een serieuze prijs gaan krijgen dan kon de grondprijs wel eens wat gaan zakken. 😄
oldhuus
@jan is hobbyboer
Vergeet ook niet de stallenbouwers en alles wat daarmee samenhangt, sommige zijn net weer opgestart, een deel van de economie krijgt een flinke douw want veel stallen zullen er niet meer gebouwt worden.
hans1980
@oldhuus
allemaal in de knelgevalregeling 😁
hans1980
Zou goed zijn ff stress test...
puntertje
Als Jonkman nou eens 400 dieren inlevert, kun je weer 20 bedrijven perspectief bieden.....
Oh nee, dat is waar, dat mag niet want het zijn 'echte' (kuch) ondernemers....
ejb
Quote:
@puntertje: Als Jonkman nou eens 400 dieren inlevert

volgens komt dat aantal vrij kort in de buurt.

De stal is dit voorjaar pas klaar gekomen en volgens mij is er in mei een eerste koppel koeien gekocht tot een omvang van ongeveer 200 koeien op dit moment en is er op bedrijf geen jongvee terwijl zijn NB vergunning ruimte heeft voor 480 koeien incl. jongvee

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's stal , koeien , melkveebedrijf en melktechniek geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
217
DEELNEMERS
53
WEERGAVES
117