ZLTO wil zeker geen verhandelbare fosfaatrechten

ZLTO kiest liever voor een ingewikkeld milieugebruiksruimtesysteem:

De ZLTO wil voor elke melkveehouderij de milieugebruiksruimte vastzetten op basis van forfaitaire normen en een datum in het verleden. Alles wat een melkveehouder via efficiënt voeren en beter management minder aan fosfaat produceert, is op de eerste plaats goed voor het milieu en tevens een kans voor bedrijfsontwikkeling. De individuele milieugebruiksruimte, een begrip dat beter past bij de fosfaatdiscussie, trekt de grens en is een beperking van de groei op een individueel bedrijf.

De milieugeruiksruimte is wat ons betreft de definitie voor het fosfaatplafond van 84,9 miljoen kilogram. Het netto resultaat van 17.000 melkveehouderijen keer de vastgestelde gebruiksruimte, is bij elkaar opgeteld het sectorplafond van 84,9 miljoen kilo. Aan dat plafond wordt door ons niet getornd. Dat is een gegeven.

Meer: zlto.nl/blog/237/…

Deel dit topic

Reacties

HFfan
GVE's per/ha is van alle kanten een veel beter plan voor de landbouw. Banken en overheid maken fosfaatrechten anders toch snel weer verhandelbaar ivm financieel gewin of door belastingen. Productierechten kunnen gemak fiscaal belast worden.
christo
Wat een idioot. Dat betekent het einde van veel bedrijven. Kerel mag van mij direct met pensioen!
+1
sil
Wat een idiote insteek, nu zet je alles op slot.
Er zal ten allen tijde de mogelijkheid tot ontwikkeling moeten zijn.
Zoals al eerder gezegd, fosfaatrechten verhandelbaar, bedrijven met ruimte in grond Mogen zonder aankoop rechten uitbreiden. diegene die rechten aankopen, gedeeltelijk afromen en mest verwerken.
Herbert
Ze doen de laatste tijd flink hun best om leden kwijt te raken.
vanloon
En dat lukt ze dan ook best, al jaren van deze arrogante hufterclub verlost!
+1
Coen
Ze geven de melkveehouderij op deze manier heel snel hetzelfde imago mee als de intensieve veehouderij, volledig met de rug naar de politiek en de maatschappij 😞 😞
extra fraude met rundveemest zal ook het gevolg zijn 😞 😞
puntertje
Van de ZLTO, waar de definitie van grondgebondenheid dusdanig ruim is dat de alle veehouderij grondgebonden is (een koe vreet, het vreten komt ergens van de grond, dus....) hoef je geen enkele toezegging te verwachten. Het lijken wel Grieken, het is niet reëel wat ze willen maar ze vinden dat anderen er maar voor op moeten draaien.
Cornelis
DIE ZLTO hield toch ook bij VION een oogje in het zeil...:)
diezel
Quote:
@Cornelis: DIE ZLTO hield toch ook bij VION een oogje in het zeil...:)

Je snapt toch wel wiens buikspreek-pop hij is? Het heeft even geduurd voordat hun standpunt, via een omweg, naar buiten kwam, maar nu weten we het. En zo gebeurd het en niet anders! 😄
p.s. wie is nu pres.-comm. bij Vion? 😞
-1
Cornelis
@diezelJa je kunt in ons land gewoon de boel belazeren zonder de bak in te hoeven, daarna hebben ze weer een nieuw baantje voor je. Paar miljard aan boerengeld er doorheen gejaagd en gewoon blijven meevreten. Mooi speeltje die ZLTO.
diezel
Quote:
@Cornelis: Mooi speeltje die ZLTO

Schat is maar een poppetje in het grootste schandaal in de Nederlandse coöperatieve wereld ooit. De ene boerencoöperatie welke door bloedverraad leeggezogen wordt door de andere coöperatie. Miljarden weg. Geen onafhankelijk onderzoek. Nada, niks. 😞
Cornelis
@diezelMaar waarom komen de leden niet in opstand dan? Het is hun eigen geld... sorry ...was
+1
George
@Cornelis
Het begint steeds meer op een Boerenoorlog tussen het Zuiden en Noorden te lijken , zelfs de belangenbehartigers binnen dezelfde organisatie willen een eigen koers varen.
-1
Cornelis
@GeorgeVreemd dat ZLTO op deze manier de pers zoekt. Als je in dit stadium van onderhandelen zit laat je de pers met rust en doet je ding daar waar het moet. Ik ben van mening dat we allemaal hetzelfde belang hebben.
vofjagtenberg
@Cornelis
Binnen het AJK zijn de gelederen ook niet gesloten.
milkman1
Quote:
@George: belangenbehartigers

Het moeten belangenbehartigers zijn , maar het lijken wel regeltjes makers.
diezel
Quote:
@Cornelis: Als je in dit stadium van onderhandelen zit laat je de pers met rust en doet je ding daar waar het moet

Als de belangrijkste partij niet bij de onderhandelingen zit, doet Utrecht het standaard op deze subtiele manier! Een persbericht de deur uitdoen zal ook niet overal goed vallen! 😄
Cornelis
@diezelVraag me alleen af of de ZLTO route nog wel zo nuttig en effectief is.
diezel
@Cornelis
Weet te weinig van de materie af. En dus ook van hun beweegredenen.
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@Cornelis: Vraag me alleen af of de ZLTO route nog wel zo nuttig en effectief is.

Vraag me af of de ZLTO nog wel zo nuttig en effectief is.

Kan me niet voorstellen dat de achterban het erg waardeert dat ontwikkelingsruimte nu niet meer per telefoon te koop is. Als men verwacht dat de ZLTO nog iets te vertellen heeft, keldert morgen de prijs van de varkensrechten.
Cornelis
Quote:
@Jack Rijlaarsdam: keldert morgen de prijs van de varkensrechten.

Over speculeren gesproken.

Het lijkt mij handig dat als je met zes partijen overleg voert met als doel gezamenlijk naar de minister te gaan met een voorstel, je niet als onderdeel van een van de zes in de pers gaat roepen wat je wilt, zeker als het overduidelijk is dat je het sectorbelang vanuit je eigen achterban bekijkt.
BoerBart
@Cornelis
Ik schaam me diep dat ik lid ben en blijf van ZLTO.
Vooral voor Wiebren vind ik het zielig dat hij met zoveel zelfingenomen domheid moet onderhandelen.
Ik waardeer vooral Puntertje en Jack, die reageren ook nu weer correct. Ik kan maar niet snappen dat ZLTO( en ik als lid dus ook) zo diep gezakt is.
Nogmaals excuses Wiebren en Dijksma en alle niet ZLTO leden.
jorisdriepinter
Mijn conclusie van het stuk: in het zuiden willen ze fosfaatrechten gewoon voor niks hebben 😃
hans1980
Zijn die niet goed wijs?
familie pelle
Ik snap zijn punt wel. Als we nu rechten invoeren zijn we ze nog lang niet kwijt. Maar hoe wil hij het probleem oplossen van het feit dat veel bedrijven een te kleine milieugebruiksruimte toegewezen krijgen. Niemand weet of die bedrijven dit op kunnen lossen door efficiënter te produceren. Bovendien is verdere ontwikkeling niet mogelijk als je al heel efficiënt bent. Daarnaast is het een grote gok dat het fosfaatplafond wel even verruimt wordt door Brussel doordat er al veel geproduceerd fosfaat van de markt verdwijnt. Vreemd dat je nu met dit standpunt komt en zoveel vragen onbeantwoord laat. Of er is niet over nagedacht of hij vertelt niet het hele verhaal.
+1
Milky
Hij stelt toch voor forfaitaire norm. Als je dan heel efficiënt bent, heb je toch veel ontwikkelingsruimte? Voor iemand met rustige groeiplannen moet dat mogelijkheden geven. Wat minder jongvee, bexvoordeel. Alleen wat gebeurt er met de efficiencymogelijkheden van iemand die niet wil groeien?
weurding
Quote:
@Milky: Alleen wat gebeurt er met de efficiencymogelijkheden van iemand die niet wil groeien?

misschien heeft die de mogelijkheden ruwvoer te verkopen
+2
friesboertje
Allemachtig, wat een poppenkast dit.
arjan_kok
Ton van 't hoof zal het wel goed bedoelen, maar dit doet geen recht aan bedrijven die nog volop grond gebonden ruimte hebben, en het geeft geen impuls aan zeer intensieve bedrijven want die komen nu goed weg met al hun afvoer posten hoewel tegen woeker prijzen,zo spaar je de kool en de geit in je eigen achterban, de pijn zit wel bij alle recente uitbreiding, kan zo maar op delict uitlopen als efficiëntie slag onhaalbaar blijkt
schoppenboer
De bedrijven die nog grond over hebben kunnen toch ook akkerbouwgewassen gaan telen? Gespreid risico en een dikke portemonnee ipv meer koeien melken.
Misschien zie ik het te simpel....
+1
weurding
Denk jij dat alle grond geschikt is om akkerbouw te bedrijven?
schoppenboer
@weurding
Sorry, ik zit op zandgrond....
weurding
@schoppenboer wij ook, maar ken collega's die dargrond hebben en die wil je niet ploegen 😄
jvt
Arjan, iedere extensieve veehouder heeft de kans gehad om intensief te worden, maar hebben het niet gedaan. Nu zijn ineens de intensieve bedrijven de boosdoeners en zouden de extensieve jongens ineens wel willen groeien, wat ze in het verleden vergeten zijn. Preken voor eigen parochie dus, wat er ook gebeurd, ergens zal het altijd pijn doen, maar zou zeggen, gelijke monniken, gelijke kappen, verhandelbare rechten en iedereen die wil moet maar kopen. Degene die niet wil hoeft niet te kopen..niets anders als voorheen met melkquotum
+2
puntertje
Persoonlijk denk ik dat veel extensieve veehouders niet verder willen groeien dan hun eigen gebruiksruimte toelaat.
jg
Het lijkt mij dat als fosfaatproduktierechten duur worden en geldverslindend zijn, de motivatie bij melkveehouders erg groot wordt om efficient te produceren. Verhandelbaar maakt de sector flexibeler, geen rare noodmaatregelen (fraude) door aankoop/lease van rechten bij overschrijding.
weurding
Denk dat die motivatie bij deze melkprijzen ook wel aanwezig is, als je niet op je tellen let doe je jezelf al gauw tekort
Jack Rijlaarsdam
@Grasbaal Ingewikkeld is het systeem zeker niet, het is domweg invoeren van een totale stand-still voor de gehele sector, waarbij er voor de ervaren creatieve boekhouders nog wat in de marge valt te rommelen.

Met een hele kleine aanpassing is het plan ook voor de andere partijen best acceptabel: de milieugebruiksruimte vastzetten op basis van de gebruiksnormen in plaats van de forfaitaire normen.
puntertje
En die laatste zin probeert de ZLTO juist met deze 'mist' ten koste van alles juist niet te doen plaats vinden. Het is net als met geïndustrialiseerde landen waar al het bos al gekapt is die landen waar nog wel bos staat verbieden om nog een boom te kappen. Zonder daarvoor te willen dokken. 'Voor het milieu' is dan de huichelachtige motivatie om zelf maar weinig te hoeven doen.
matt
Klopt als je nog ruimte hebt in je gebruiksnormen,moet je het niet van de zlto hebben.
+1
DE NORMEN VERRUIMEN EN RAP WAT DAT IS DE ENIG JUISTE WEG< fosfaat spoelt niet uit , het word opgenomen door het gewas . punt uit.Nu verschralen de gronden en dat komt niet weer goed !!!
-2
Zoeiton
Ik vind het het beste plan tot nu toe. Iedereen zal op papier moeten laten zien wat hij milieu technisch waard is. Als je eerst goed leest, dan nadenkt, of dat probeert althans, dan lees je ook dat er door goed management nog volop ruimte is om nog wat te groeien! Dat is milieu verantwoorde en betaalbare groei. Kortom ZLTO, dat klinkt goed.
Cornelis
Hoeveel koeien melk jij?
jorisdriepinter
Ze verlangen in het zuiden terug naar de goeie oude minas. Hoe intesiever, hoe beter dat uitkwam. Kijk ons toch eens even goed bezig zijn roepen ze dan.
De truccendoos open en gas op den lollie.
Zoiets.
+1
hans1980
Melkquotering was nog niet zo verkeerd had alleen anders geregeld moeten worden
KuikenenKoe
Het heeft iets van het oude franse melkquotasysteem ,heb niet het idee dat de franse melkveehouder er bij gebaat was ten opzichte van europese collega s.
jorisdriepinter
Precies, we gaan toch ook geen grondbank invoeren. Daar vinden we het wel normaal dat de hoogste bieder er mee verder gaat.
+5
dorpsrandhoeve
Ohw ohw ohw, ZLTO predict hier om efficiënt met mineralen melk te produceren en bijna heel het noorden waar men tot nu toe niet eens geprobeerd heeft om eens goed te kijken waar het strakker kan valt over Toon van Hoof heen.

Het is niet dat ik in alles sta te trappelen van de prestaties van ZLTO, maar Wat we hierboven lezen over ZLTO en Toon van Hoof in het bijzonder gaat mij wat betreft de mestperikelen te ver.

Om Bex nu iets te noemen waar voor ervaren creatieve boekhouders nog wat in de marge te rommelen valt is eigenlijk grote onzin. Rommel je namelijk aan de ene kant dan verspeel je doorgaans wel iets aan de andere kant. Kloot je in het ene jaar, dan komt dat in het andere jaar vol terug in je gezicht. Krijg je controle, dan zul je gewoon ook een kloppend verhaal moeten hebben anders komt het van alle kanten op je af.

Dus jongens steek allemaal eens je hand in eigen boezem. Voordat je afgeeft op anderen.

En kom nu maar op met je minnetjes.
+5
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@dorpsrandhoeve:Ohw ohw ohw, ZLTO predict hier om efficiënt met mineralen melk te produceren

Nee, nee, nee, ZLTO predikt hier de afkondiging van een totale stand-still en als doekje voor het bloeden mogen de intensieve mais- en bijproductenvoerders nog wat ruimte bij elkaar sprokkelen met de kringloopwijzer.
+3
dorpsrandhoeve
Ik ben geen intensieve mais en bijproduktenvoerder maar sprokkel toch flink wat ruimte bij. Waarom noem jij het dan een stand still?

Het probleem waarmee veel boeren nu zitten is dat ze dachten dat het wel aan hun voorbij zou gaan, ze hebben de stap niet gezet naar efficienter met mineralen omgaan. Dat is het probleem.
matt
Federatieraad van lto heeft dit besloten
+1
jorisdriepinter
@dorpsrandhoeve
Het mooiste vonden jullie natuurlijk dat anderen efficienter met fosfaat werden zodat jullie nog meer koeien konden houden. Maar daar is toch niet iedereen ingetrapt. Wij gaan wel efficienter met fosfaat om als de productieruimte verdeeld is. Is de winst tenminste voor ons zelf, en niet voor een ander.
producent
@jorisdriepinter

Dat is nou net wat ze voorstellen in plaats van een star fosfaatquotum waar tot minimaal 2018 een te kort van is, willen ze een fosfaatreferentie waar je door efficiënt met mineralen om te gaan da fosfaatproductie per koe kunt verlagen en dus meer koeien kunt houden. Verder is er misschien nog ruimte om door grond verwerving meer fosfaat te produceren.
Maar als je eerdaags wilt stoppen heb je natuurlijk liever een quotum wat je kunt verkopen.
strobaal
@producent
Grond kun je ook verkopen !
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@dorpsrandhoeve: Waarom noem jij het dan een stand still?

De productieruimte wordt per bedrijf forfaitair vast gezet op een referentiedatum. Enige manier om te kunnen groeien is "efficiëntie" aantonen met de KLW. Door de productieruimte per bedrijf vast te leggen en niet uitwisselbaar te maken staat de sector doodgewoon op slot.
+1
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@dorpsrandhoeve: Het probleem waarmee veel boeren nu zitten

Lijkt me niet echt een probleem. Jij geeft aan dat het makkelijk scoren is met de KLW, nou dan heb ik eind van het jaar wellicht een meevaller. Al ga ik daar vooralsnog niet vanuit met m'n grasrantsoen.

Het probleem van ZLTO is dat zij nog steeds denkt met allerlei trucs de meest beperkende factor in NL, het gebruik van grond, te kunnen omzeilen.
arjankok-
@Jack Rijlaarsdameen vorm van verhandelbaarheid/toedeling zal dan onontkoombaar zijn waarschijnlijk in samenhang met grondgebondenheid en/of weidegang, hoop dat staatssecretaris Dijksma tot samensmelting over gaat met melkveewet, dit zal positieve invloed hebben op de structuur in de landbouw, het is gewoon tijd voor grootscheepse verhuizing vanuit intensieve gebieden naar het noorden of buitenland
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@arjankok-: een vorm van verhandelbaarheid/toedeling zal dan onontkoombaar zijn waarschijnlijk in samenhang met grondgebondenheid en/of weidegang

Dat is zeker niet de insteek van de ZLTO. Zoals ik het lees wil zij de sector twee jaar op slot zetten (lees tot het huidige Actieplan Nitraat is afgelopen) en gokt dan op afschaffing van het fosfaatplafond met grootschalige verwerking, aanwending als kunstmest en export als argument. Invoering van een nieuw quotum is het laatste wat men wil, zeker niet wanneer daar nog allerlei maatschappelijk getinte eisen aan verbonden worden.
hans1980
Dan moet de zlto zich maar afsplitsen Brabant en Limburg eigen regels
puntertje
Dan hebben ze in ieder geval één zekerheid, dat zij de derogatie verliezen. Nu liften ze gratis mee op de rest van het land.
friesboertje
Of we geven brabant aan België cadeau.
(Grapje mensen 😉 )
HFfan
LTO is toch tegen dier/fosfaatrechten, dat is toch prima.
KuikenenKoe
Om het fosfaat probleem op te lossen geen gek idee , maar als iedereen weg moet die mijn bedrijfsgroei belemmerd ,blijf ik alleen over.
+1
weurding
@KuikenenKoe je bent nogal wat van plan dan
KuikenenKoe
@weurding ambitie noemen ze dat
weurding
@KuikenenKoe als je alleen overblijft hoef je nergens meer voor te produceren
dorpsrandhoeve
Hans, daar wordt ook regelmatig over nagedacht.
+2
ejb
Als ik zie hoeveel er in zo'n korte tijd gereageerd wordt op mening van een organisatie die velen niet zint dan schrik ik toch wel en indirect zeggen ze(de meeste prikkers) dus ook dat ze geen vertrouwen hebben in het overleg die de sector(o.a. NZO, AJK en LTO) zelf heeft om dierrechten(wens Dijksma) te voorkomen.

Uiterlijk 3 juli weten we wat het word en tot die tijd is het voor velen veel beter om de gedachten ergens anders op te richtten want invloed heeft een individu op dit moment niet meer want ik ga er vanuit dat binnen het sectoroverleg de piketpaaltjes een tijd terug al gezet zijn en dat men al lang werkt aan een compromis binnen de kades van Dijksma waarbij zoveel mogelijk boeren mee verder kunnen.

ps. ik schreef hierboven dierrechten als wens van Dijksma omdat ik daar ondertussen wel van overtuigd ben want zowel de pluimvee als de varkenssector heeft er mee te maken tegen hun zin en het is voor de politiek een makkelijk te controleren systeem
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@ejb: indirect zeggen ze(de meeste prikkers) dus ook dat ze geen vertrouwen hebben in het overleg

Het lijkt me duidelijk dat je positie als onderhandelaar namens LTO er niet sterker op wordt als een deel van de organisatie zich openlijk tegen de voorstellen keert.

Van Hoof probeert nu een opstand onder de eigen achterban te voorkomen, maar richt enorme schade aan voor de gehele NL melkveehouderij. Enige manier om een sectorplan geaccepteerd te krijgen is eendrachtig optrekken als organisaties. Ben dan ook benieuwd of de NMV zich achter van Keimpema schaart en ook de confrontatie aan wil gaan.
Cornelis
Quote:
@ejb: en indirect zeggen ze(de meeste prikkers) dus ook dat ze geen vertrouwen hebben in het overleg die de sector(o.a. NZO, AJK en LTO)

Heb wel het volste vertrouwen in het overleg!!
-1
jorisdriepinter
De belangen zijn gewoon te verdeeld. Sector komt er daarom ook niet uit.
Als er wel iets uitkomt zal het niet werken, omdat alle partijen er voor moeten zijn.
Politiek moet besluiten, het is niet anders. Als het lange termijn belang maar goed in de gaten wordt gehouden dan kan de sector zich er wel mee redden.
Twee zaken moeten goed geregeld zijn:
Bedrijfsontwikkeling moet mogelijk blijven, dus vorm van overdracht inbouwen.
Grondgebondenheid moet versterkt vanwege maatschappelijke druk.
HFfan
Voorlopig een ruimer aantal koeien per ha toestaan, en over 2 jaar opnieuw bekijken hoeveel stoppers we krijgen. Dus aan grond koppelen is beste. Alle bedrijven kunnen zich zo gemak aanpassen.
Cornelis
Dit is geen keuze volgens Dijksma en het probleem ontkennen leidt tot nog meer ellende. Bedrijven passen zich in die zin aan dat er nog veel meer koeien komen.
+2
Grasbaal
Dit heeft Dijksma in april gezegd, en de kans is heel groot dat het die kant ook op gaat:

Staatssecretaris Dijksma houdt vast aan haar voornemen om in de melkveehouderij zogeheten dierrechten in te voeren als de sector het fosfaatplafond –een met Brussel afgesproken milieugrens– overschrijdt. Dat bleek donderdag tijdens een debat in de Tweede Kamer over Dijksma’s aanpak van de groei van de melkveehouderij.

Dierrechten zijn volgens Dijksma de enige reële mogelijkheid om „een ring om de veehouderij” te leggen, iets wat door Brussel geëist wordt als het Nederlandse fosfaatoverschot boven de 172,9 miljoen kilo per jaar komt. Anders verliest Nederland de derogatie.

Tijdens het debat bleek verder dat Dijksma niet voelt voor een verruiming van de knelgevallenregeling waarin de AMvB voorziet. De regeling geeft alleen lucht aan boeren die vorig jaar al in mestverwerking hebben geïnvesteerd. Wie toen bijvoorbeeld alleen een grotere stal bouwde, valt buiten de boot. Zo’n veehouder zal extra grond moeten kopen of huren als zijn overschot bij uitbreiding te groot wordt. Onder meer SGP-Kamerlid Dijkgraaf vindt dat onderscheid onterecht. „Melkveehouders wisten tot voor kort nog niet op welke manier grondgebondenheid geregeld zou worden”, aldus Dijkgraaf.

Dijksma wilde echter niet van wijken weten: „Ik geef liever helderheid.” De staatssecretaris is beducht voor het ontstaan van een grijs gebied. Ze zei dat ze geen herhaling wil van de situatie na de invoering van de melkquotering in 1984. „Toen kwamen er 20.000 bezwaarschriften. Iedereen die zich gedupeerd voelde, dacht een knelgeval te zijn. Tot op de dag van vandaag lopen er nog zaken”, aldus Dijksma.

Meer: refdag.nl/nieuws/economie/…
producent
@Grasbaal

En natuurlijk gaan we dit jaar op uitnodiging van de Staatssecretaris gigantisch door het plafond heen.
ijssel
Jammer dat de nederlandse boer niet vertrouwd is om los te lopen en zichzelf kapotproduceren overal waar ze (ondernemen)zie denemarken enz .met als gevolg slechte prijzen en door overheid opgelegde beperkingen laten we nu een keer voor de markt gaan produceren.
BoerBart
Begin jij vast met afremmen...
+1
hans1980
Compromie 2013 p quotum + AmvB + Kringloopwijzer
jg
Er is dan nog ca 3 mln kilo fosfaat te verrekenen. Ca 430 kg fosfaat per bedrijf dat nog geen fosfaatoverschot had in 2013. ( 17000 bedrijven waarvan 40 % geen overschot = 6800 bedrijven.)
+4
matt
Hoorde gisteren dat als alle knelgevallen geholpen moesten worden
dat er een generieke korting van 6% aan de rechten vooraf zou gaan.

Als dit werkelijk zo gaat gebeuren,zou ik me als naief boertje
toch wel bestolen voelen..
josl
Door drukte paar dagen van deze site weggeweest. Even met Toon van Hoof gebeld want kon het verhaal ook niet geloven.
Insteek is vrij simpel: met een taakstelling in de kringloopwijzer valt veel fosfaat te besparen.
Daardoor blijven we onder het plafond ( visie van vakgroep melkvee zlto en ook federatieraad lto) en hoeven we geen fosfaatrechten te introduceren en dus ook niet te verhandelen.
Mocht de sector hier niet in slagen dan krijgen we per 1-1-2017 ( eerder schijnt het zowiezo niet te kunnen ) alsnog individuele rechten op basis van een datum uit het verleden die we nu vastleggen.
Vervolgens krijgen we dan een nieuwe situatie.De zlto is van mening dat bedrijfsontwikkeling mogelijk moet zijn, ook met een rechtensystematiek. Geen ontwikkelingsmogelijkheden is nl. de doodsteek voor veel bedrijven en is ook de reden voor het felle verzet tegen de koppeling van melkvee aan het bezit van grond aangezien dit praktisch gesproken voor het merendeel van de bedrijven in het zuiden op hetzelfde neerkomt als een bouwstop = exit melkveehouderij
+3
jorisdriepinter
Waaroom toch altijd die focus op groei. Er is helemaal geen ruimte voor groei meer.
Er is alleen ruimte voor herverdeling van productiecapaciteit. Als je dan de ruimte van iemand anders overneemt meot je niet alleen de koeien en de stalcapaciteit over nemen maar ook de grond. Als dat niet gaat breng je steeds meer onbalans aan. Voor een individueel bedrijf kan dat een (tijdelijke) keuze zijn, maar sectoraal moet je dit niet willen. Het maakt je kwetsbaar en je drijft af naar de problemen zoals de intensieve sectoren die kennen. Ook maatschappelijk lopen we dan vast.
BoerBart
Inderdaad joris. Geen ontwikkelingsmogelijkheden is helemaal geen doodsteek. Gewoon de puntjes op de i zetten, dan hoef je niet te groeien.
Belasting betalen moet weer hip worden.
Investeren betekent ook altijd terugbetalen en dit zou wel is de doodsteek voor veel opvolgers kunnen worden.
+2
matt
Die loskoppeling van quotum en grond is een grote fout geweest Joris,sindsdien is die
Scheefgroei ontstaan.

Vooral de laatste tijd,is het hard gegaan onder het mom van klaar voor 2015 zijn hier in
Het zuiden,enorme stallen gebouwd.
Een opmerking,die ik vaak hoor is groeien met grond is niet mogelijk,dus zetten we maar een grote stal.
200 koeien op 25 ha grond is geen uitzondering.


Zie het nu maar weer eens ongedaan te krijgen,ga je deze bedrijven verplichten tot grond
Zou het voor veel bedrijven de doodsteek zijn.
Dat kan gewoon niet.
+2
KOC1981
Wat ik wel vreemd vind is dat de perceptie bij iedereen is dat in het Zuiden de groei zit, terwijl de toename in fosfaat volledig in het Noord-Westen van Nederland wordt gerealiseerd. en als je het aantal koeien per ha voedergewas bekijkt ook Friesland best intensief is. (zie artikel boerderij)
+1
jorisdriepinter
Onderstaand statement is veelzeggend voor de zlto:
Geen ontwikkelingsmogelijkheden is nl. de doodsteek voor veel bedrijven en is ook de reden voor het felle verzet tegen de koppeling van melkvee aan het bezit van grond aangezien dit praktisch gesproken voor het merendeel van de bedrijven in het zuiden op hetzelfde neerkomt als een bouwstop = exit melkveehouderij

Bouwstop = exit.??? We groeien tot we er bij neervallen, moet ik het zo zien.
Dat is toch een kansloze toekomstvisie.
matt
Zlto komt voor zijn leden op,en daar zitten er veel bij met een veel te grote stal in de verhouding met de grond.

Stallen staan er al,vele ligplaatsen zijn nog onderbezet.
matt
Ze zitten midden op zee,brandstoftank is over de helft leeg terug kan niet meer...
+1
George
@matt
Half leeg? Terug gaat niet meer maar bijtanken is ook een worsteling.
jorisdriepinter
@matt
Je opmerking vindt ik denigrerend. Niet iedereen heeft dezelfde kansen en mogelijkheden.
Maar intensief heeft wel een hoger risico profiel. Hoop dat iedereen daar wel rekening mee gehouden heeft. Als dat niet het geval is dan is het probleem toch wel voor de ondernemer.
Nu valt dit P probleem wel tegen, maar voor het zelfde geld was voer heel duur geworden, en hadden intensieven ook een groter probleem gehad.
Kortom, intensief is een risicovoller model, en dat kan toch echt geen verrassing zijn.
matt
@jorisdriepinter
Dat mag zelf vind ik het onverstandig als je al niet kunt groeien in grond,om dan maar meer als te verdubbelen in koeienaantal.
pieta
@matt
Was het niet in veel gevallen zo dat ze of in grond of in een stal konden investeren. Als je geen grond kan kopen(bank doet niet mee) dan geloof ik zomaar niet dat ze je wel een stal voor 200 koeien gaan financieren.
BoerBart
@pieta
Ik geloof dat wel. De bank kijkt hoe je een lening weer af gaat lossen en of je de rente kunt blijven opbrengen. Bij een stal praat je over extra liters/cashflow en dat wil de bank zien.
Bij grond aankoop doen ze moeilijk. Ze vinden het dan link omdat je met dezelfde liters meer geld aan hun moet geven. Wat als dit een keer niet lukt? Dan zit je op slot en krijg je bijzonder beheer.
P.S.:Pieta, ook grond moet gewoon in 20 jaar afgelost worden. Dit is het beleid van de Rabobank hier in het zuiden en zo mede bepalend voor de intensiveringsslag.
+2
pieta
@BoerBart
PS BoerBart, grond hoeft echt niet in twintig jaar afgelost te worden maar daarin is je financiële positie mede bepalend. En een bank weet ook dat je met de bouw van een stal een veel groter risico loopt als met de aankoop van grond.
+1
josl
Laat ik het zo stellen Joris,Matt ea, als het zo is dat alleen grondgebonden groei de route is,dan zou mijn vader in 1962 al geen perspectief meer hebben gehad. Ik begon in 1994 met 75 koeien en jongvee op 23 hectare. in dat opzicht ook perspectief loos natuurlijk. En boeren mogen ook best ambitie hebben. Ik gun het iedereen om 1 keer in zijn carriere een nieuwe stal te bouwen.
We zijn wel gegroeid in liters, maar ik heb zonder problemen 20 jaar lang tevreden 70-75 koeien gemolken en geextensiveerd. Maar om de komende 20 jaar nog een keer 4000 per koe meer te gaan melken dat weet ik ook zo net nog niet. als je dan een stal uit 77 hebt en een opvolger dan lijkt het mij heel logisch dat je een stap zet om weer 25 jaar vooruit te kunnen. Dus ik hoop dat ik mijn stal vol krijg en de komende 20 jaar genoeg verdien om weer te extensiveren, maar het niveau van 2 koeien per hectare is te ambitieus, zeker in onze regio.
Dan is mijn carriere ruimschoots over en zal mijn opvolger weer voor de keus staan: blijf ik heel mijn leven 150 koeien melken of wil ik meer.
Maar dan is het de keuze van de ondernemer en niet de keuze gemaakt door een wetgever omdat die zonodig vind dat je bunders moet hebben.
+1
puntertje
Grond is niet gratis, dat weten extensieve boeren als geen ander, en zeker duurder dan het bouwen van een nieuwe stal. Een collega van jou met een stal van 300 koeien op 30 ha zal precies het zelfde verhaal vertellen. En als er een beperking komt, waar moet jou groeiruimte dan vandaan komen, wat stel je voor? Haal de ruimte maar bij collega's elders in het land die zich hebben ingesteld op grondgebondenheid en daar in geïnvesteerd hebben?
BoerBart
@puntertje
Wie jij bent weet ik niet? Maar ik ben een grote fan van je bijdrages. Ga zo door, het helpt echt.
Cornelis
Je verhaal gaat voor velen op Jos. Maar er is geen ruimte voor meer dieren, sterker nog er zijn er teveel. En heb je nog enige interesse in de mening van je eigen omgeving?
matt
Quote:
@josl: Maar dan is het de keuze van de ondernemer en niet de keuze gemaakt door een wetgever omdat die zonodig vind dat je bunders moet hebben

jos als je een grotere stal bouwt,zonder dat daar grond tegenover staat.
Ben je in feite alleen maar bezig het fosfaatoverschot te vergroten
de mestdruk kan weg worden genomen door verwerking.
Van het fosfaatplafond,wordt dit niet afgetrokken,hier is de grond
de beperkende ruimte.

nu word je door de regering,via grond ter verantwoording geroepen
uibreiding met 4 koeien per ha is nog steeds mogelijk met de AMVB
het overschot dat je al had,mag je zelfs gewoon houden.

Gaan ze dit nog strenger maken,kan je het waarschijnlijk niet trekken.
je bent precies zon bedrijf als ik hier boven schets.
josl
@Cornelis
maandagavond zlto melkvee bijeenkomst in wanroy. daar zal de interesse van de omgeving gepeild worden. Op voorhand: lijkt mij sterk als ik me vergis.
+2
josl
@puntertje
ik denk dat intensieve boeren al veel langer weten dat grond niet gratis is. Daarom zijn ze ook intensief geworden: bij gebrek aan grond. Trouwens wat is dat nu weer een voorbeeld van een collega van 300 koeien op 30 ha? Waar zitten die dan?
Zembla is ook goed in het opzoeken van extremen en die als voorbeeld voor de sector te stellen.
In mijn omgeving zijn veel stallen gebouwd, de meesten voor 2 robots, een enkeling voor 3 of 4 maar die hebben dan ergens tussen de 50 en 100 hectare grond. Ik ken er een paar van 300, maar die hebben ook +100 hectare. Maw het gros zit tussen de 20 en 30000 kg /ha grond in eigendom of pacht.
Blijft intensief en met een dik mestoverschot.
Als er een beperking komt dan moet de ruimte komen van efficiëntie en stoppers. daarbij zou ik voorstellen: hoe intensiever je wordt, des te hoger je efficiency moet zijn.
Heb er geen problemen mee dat de lat voor sommigen hoger komt te liggen, maar wel als er een muur dreigt te worden opgetrokken.
+1
pieta
Quote:
@josl: hoe intensiever je wordt, des te hoger je efficiency moet zijn.

Dit is een goed idee. @ wiebren
puntertje
Quote:
@josl: ik denk dat intensieve boeren al veel langer weten dat grond niet gratis is. Daarom zijn ze ook intensief geworden: bij gebrek aan grond.

Ze hebben een andere keuze gemaakt, grond is altijd te koop als genoeg geboden wordt. Dat dat (op de korte termijn) niet uit kan, dat weten extensieve boeren heel goed.
+1
Frans1
Quote:
@puntertje: grond is altijd te koop als genoeg geboden wordt

Als je op die manier grond moet verwerven blijf je ook niet lang boer.Je bent wel afhankelijk van het aanbod en het moet je ook gegund worden
weurding
Quote:
@Frans1: het moet je ook gegund worden

zekers, en eerst door betreffende bank waar je dat record bedrag misschien wel moet lenen 😄
puntertje
@weurding
Juist, en dan kom je op het dilemma, dan maar een grotere stal en de ontwikkelingsruimte beperken van collega's met voldoende grond of een evenwichtige oplossing. 😄
weurding
Quote:
@puntertje: dan maar een grotere stal en de ontwikkelingsruimte beperken van collega's met voldoende grond

o nee, die vlieger gaat niet op, diegene met voldoende grond moeten ook de mogelijkheid hebben hun uitbreiding te realiseren.
als je gezegd had de mest evt plaatsen op bedrijven die voldoende grond (over) hebben was ik het met je eens geweest
matt
@weurding
Het gedeelte van de mest,dat niet op grond geplaatst wordt en
wordt verwerkt.(overschot)

Dat is het gedeelte dat ons door,het fosfaatplafond doet drukken
in feite moet je dat beperken,tot mestverwerking wel van het
fosfaatplafond mag worden afgetrokken.

Alleen is dat zo nooit gecommuniceerd,door de overheid en daarom
er niet door te drukken..

Toch maar zlto plan tot die tijd?
weurding
@matt ik heb gewoon moeite met de stelling dat de overschrijding maar op gelost moet worden door de uitbreiding van diegene die nog plaatsingsruimte hebben af te nemen, al het andere is mits de onderschrijder niet benadeeld wordt in zijn of haar ontwikkeling mij egaal.
jg
@weurding
Zal er wel op neer komen dat er gedoogd gaat worden. Amvb moet komende jaren naar meer grondgebonden produktie leiden. De vraag naar ( losse ) grond gaat bij deze aantallen koeien extreem worden. Intensief is gewoon om 25000 tot 30000 kg melk per hectare te produceren. 15 cent voor voor voer en mest is ca 4000 euro huurwaarde per hectare.
+1
puntertje
Quote:
@weurding: Quote:
@puntertje: dan maar een grotere stal en de ontwikkelingsruimte beperken van collega's met voldoende grond

o nee, die vlieger gaat niet op, diegene met voldoende grond moeten ook de mogelijkheid hebben hun uitbreiding te realiseren.
als je gezegd had de mest evt plaatsen op bedrijven die voldoende grond (over) hebben was ik het met je eens geweest

het was cynisch bedoeld 😃
weurding
@jg
bij die prijzen laat ik een notenboom overvliegen 😃
weurding
@puntertje haha, ok , jammer dat je geen knipoog kan plaatsen hier, in elk geval lukt mij dat niet
+1
Jack Rijlaarsdam
Quote:
@weurding: geen knipoog kan plaatsen

dubbele punt wink dubbele punt => 😉
josl
@puntertje grond werd bij ons in het verleden vaak openbaar geveild, de laatste 20 jaar meestal met inschrijven verkocht. Dat gebeurt niet omdat men bang is er mee te blijven zitten hoor.
Wij hebben in het verleden grond gekocht tot op 20 kilometer. Dat doe je echt niet als je kortbij kunt slagen.
En grond ver van huis is een drama. Maar in die tijd was ik nog jong en mijn vader ook dus arbeid geen probleem en alles zelf doen was nog gebruikelijk. Het grootste voordeel van grond ver van huis is dat je hem kunt verkopen als je korter bij huis wel een keer de hoogste bieder bent.De waarde van je eigen grond gaat nl. mee met de verkoopwaarde in de markt. Met sparen op de bank lukt dat niet.
Coen
@Frans1 , als je grond wil hebben moet je het hoogste bod doen 😄
jg
@Coen
De PAS geeft een run op Nb - vergunningen, is er nog zoveel vrije grond dat er nog meer dieren bij kunnen?
matt
@josl
Gisteren nog naar wanrooy geweest Jos?
+1
jorisdriepinter
150 koeien melken is niet genoeg?
Dan zijn er meer uitdagingen in het leven vermoed ik.
Is Brabant niet te klein voor de ambities dan?
josl
Mijn vader vond 75 koeien genoeg. Ik vind 150 koeien ook meer dan genoeg. Maar of dat mijn opvolger dat over 20 jaar ook nog ( kan) vind(en) dat weet ik niet.
Als ontwikkeling alleen mogelijk is met bunders in de richting van mestplaatsing, en dan zit je niet op 4 gve per ha maar op de helft in onze regio zal de opvolger een enorme drive moeten hebben óf simpelweg op de credits van pa 'uit'boeren.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's melkveehouderij , lto , milieu , management , fosfaat , melkveehouder , zlto , fosfaatplafond , milieugebruiksruimte , fosfaatrechten en europese unie geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
121
DEELNEMERS
39
WEERGAVES
0