Supermarkt maakt geen winst over rug van boer

LEI: Supermarkt maakt geen winst over de rug van de boer



Het idee dat boeren en tuinders geen ”eerlijke” prijzen voor hun producten krijgen, is onterecht. Supermarkten, tussenhandel of verwerkers behalen geen extra winst over de rug van de primaire producenten.

Dat staat in het dinsdag verschenen Landbouw-Economisch Bericht van het sociaaleconomisch onderzoeksinstituut LEI Wageningen UR.

Het LEI deed vorig jaar in opdracht van kartelwaakhond ACM onderzoek naar de verdeling van de brutomarges in de voedselketen. Gekeken is hoeveel cent van elke euro die een consument aan voedselproducten uitgeeft, naar welke schakel in de keten gaat. Deze zogeheten brutomarge bestaat uit kosten plus winst.


Globaal ontvangt de boer of tuinder bij acht onderzochte producten 20 tot 30 cent van de ”consumenteneuro”. Uitschieters naar beneden zijn brood (14 cent) en uien (16 cent), een uitschieter naar boven zijn de eieren (43 cent). Supermarkten ontvangen tussen de 39 (aardappelen) en de 68 cent (uien).

Brutomarges zeggen echter niets over de gemaakte kosten voor bijvoorbeeld arbeid, verpakken, gebouwen, transport en energie. „De nettowinst per eenheid product per schakel is dus niet te berekenen”, aldus het LEI.


Het onderzoek heeft evenmin aanwijzingen opgeleverd voor misbruik van marktmacht door bijvoorbeeld supermarkten. Hoewel boeren dat soms denken, blijken supers hogere prijzen voor producten „zelden” sneller door te berekenen naar de consument dan dat ze dat met prijsdalingen doen.

Deel dit topic

Reacties

kalverhouderij
Dan moet de rekenkamer dat maar eens controleren ! als de producent 16 cent voor zijn ui krijgt en de supermarkt 68 cent dan zit er wel wat scheef in de verdeling !
arjan_kok
Huis verkooppunten zijn niet voor niets als paddestoelen uit de grond geschoten!
diezel
Quote:
@kalverhouderij: als de producent 16 cent voor zijn ui krijg

Probeer maar eens een ontevreden uienteler te vinden als de prijs 16 cent is! 😄
+1
huub
16 cent van iedere euro die de consument betaald, met andere woorden, 16% van de consumentenprijs gaat naar de teler.
paul1
Dat betekend dus slechts 20-30 procent van de uiteindelijke verkoopwaarde.

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's energie , supermarkt , hond , boer , waakhond , brood , voedselproducten , lei , marge en marges geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
5
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
1