Column Sjakie - Ik ben boos. Heel boos.

Door Jack Rijlaarsdam,

Voorsorteren

Ik ben boos. Heel boos. Op mezelf.

Zoals veel collega’s zagen ook wij bij het einde van de quotering perspectief om ons bedrijf uit te bouwen. De huidige stal is flink overbezet dus de keuze om een nieuwe stal te bouwen was gauw gemaakt. Vanwege de situering in de bebouwde kom verliep het vergunningstraject stroperig. Nu, vier jaar en 40.000 euro advies- en legeskosten verder, ligt een NB-vergunning in de la en lijkt een bouwvergunning in zicht.

Al snel werd duidelijk dat ongecontroleerd groeien niet aan de orde zou zijn. Maatschappelijke discussies over megastallen, mestfabrieken, weidegang, mestplassen en plofkoeien staken de kop op. LTO en NZO presenteerden eind 2013 als antwoord de visie “Verantwoorde ontwikkeling van de Nederlandse melkveehouderij”. Er werd ingezet op grondgebonden gezinsbedrijven en weidegang. Ook staatssecretaris Dijksma noemde grondgebondenheid en weidegang maatschappelijke randvoorwaarden.

Uiteindelijk worden fosfaatrechten de nieuwe begrenzing van de melkveehouderij. Niet echt meer een verrassing, alleen het tijstip en de wijze van invoering was nog een vraagteken. Het is wel uiterst teleurstellend dat de bejubelde grondgebondenheid geen rol speelt in het voorstel. Wij hebben voor onze groeiplannen grond vast gelegd, maar mogen onze gebruiksruimte straks slechts benutten om mest van derden te plaatsen.

Dijksma gaf met regelmaat aan dat anticiperen, dus extra vee aanvoeren, niet zou worden beloond. De invoering van een referentiedatum is overduidelijk gelekt, de laatste twee maanden is er opvallend veel vee geïmporteerd. Het lijkt er op dat de ingevoerde peildatum van 2 juli juist dient om deze brutale groeiers rechten te kunnen geven. Het zou volgens het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens juridisch niet mogelijk zijn deze voorsorteerders rechten te ontzeggen. Ik heb cabaretiers wel eens slechtere grappen horen vertellen.

Terugblikkend op het afgelopen half jaar verwijt ik mezelf enorm dat ik vertrouwen heb gehad in de visie en uitspraken van belangenbehartigers en politiek. Stom, stom, stom. Ook wij hadden kunnen en moeten voorsorteren door extra vee aan te houden. Na alle moeite die we hebben gedaan om grond te verwerven en onze vergunningen netjes op orde te krijgen, heb ik met deze kapitale inschattingsfout zelf onze toekomstmogelijkheden vergooid.

Bron: Nieuwe Oogst

Deel dit topic

Reacties

boerin1
Inderdaad blijkbaar lek over invoerdatum 2 juli. Kwalijke zaak!
+2
sorry
Winnaars hebben een plan ,verliezers een excuus
+9
weurding
En een brutaal mens de halve wereld
+1
Twentsch Land
Helemaal eens met winnaars hebben een plan, verliezers een excuus.......wel moet het dan fair verlopen zijn, op voorhand de uitkomst weten is toch niet winnwn !!!!!!
+3
Frans1
Quote:
@sorry: winnaars hebben een plan ,verliezers een excuus

Nou snap ik niet precies hoe je dit bedoelt nav deze column,maar Jack had een heel goed plan,goed uitgewerkt,alles voor elkaar en is toch een grote verliezer zoals het nu lijkt.Ik kan me heel goed voorstellen dat hij er flink de pest in heeft op dit moment.
+1
paul1
Als dan er toch een referentiejaar moet zijn, dan 2014, zonder uitwijkmogelijkheid naar 2015.
kaas
2013 is veel beter
+13
Jan3
Sjakie, goed verhaal!
Ook ik ben boos. Net als 9 van de 10 collega melkveehouders , als ik tenminste mensen die in de agrarische sector werkzaam zijn mag geloven. Iedereen heeft het over het grote onrecht dat de grondgebonden melkveehouderij is aangedaan. Er is koste wat kost en op een volledig veterinair onverantwoorde manier vee uit alle uithoeken van Europa en ook nog daarbuiten aangerukt
Friesland Campina heeft op haar bijeenkomsten altijd gezegd dat alleen een grondgebonden melkveehouderijtoekomst heeft. Maar nu zijn ze als NZO vertegenwoordiger net als LTO weer helemaal omgedraaid.Eerst zijn er geheime onderonsjes geweest tussen deze clubs zonder dat de buitenwereld en andere boerenclubs er iets van mocht weten.Dat geeft al het gevoel dat het stinkt. Wat voor nut heeft het om nog naar een vergadering te gaan? Ze hebben Dijksma nu mooi aan het lijntje. LTO zou er moeten zijn voor alle boeren, maar nu lijkt het erop dat ze alleen opkomen voor de explosieve groeiers.
MTSTAMMINGA
Jij weet wat de grondeloose veehouderij in Nerderland meemaakt
De grondeloos veehouderij heeft het ook niet gered in het buitenland [van bakele bedrijfen ]

Mijn buren bouwen gewoon door en hebben geen grond voor die koeien
kuilhapper
In Denemarken zijn ze verplicht grondgebonden, ging/gaat daar ook bij lange na niet goed...

En waarom zou je nu ophouden met bouwen? een halve stal/gat in de grond, wat moet je daar dan mee? Knelgeval zijn de huidige bouwers alleen financieel, gaan echt geen rechten binnenhalen... Dan moet je alles en iedereen aanvullen tot een volle NB/milieu vergunning.
Dat gaat zeker niet gebeuren, er is gewoon te veel gebouwd/vergund.
-1
matt
Postzegel bedrijven hebben het inderdaad moeilijk,dat is de werkelijke reden dat de
Extensieve boer zijn latente ruimte niet in mag vullen.

Gebeurd dit wel,dan hebben ze volledig het nakijken.

Het gaat allang niet meer ,over te veel mest op te weinig grond maar over,zo weinig
Mogelijk bedrijven om te laten vallen...
Eddie v
Hier in de buurt het zelfde ,bouwen gewoon door .

De reactie is dan ,,er komt een knelgevallen regeling ,dus komt het wel goed .

Toont wel durf !!!!!!!!

groet

Eddie
hans van toos
Ga er vanuit dat het goed komt, degene die maatschappelijk verantwoord boeren en dus plaatsingruimte hebben, moeten gewoon fosfaatrechten toebedeelt krijgen. Het zijn nog steeds voorstellen!
kuilhapper
Quote:
@hans van toos: maatschappelijk verantwoord boeren
Iedereen die aan alle geldende wetgeving voldoet kun je niets verwijten... Dat is maatschappelijk verantwoord. Plaatsingsruimte kan juridisch gezien niet eens rechten opleveren, want je baseert ze op historische vee aantallen.
hans van toos
Tijd zal het leren....
+2
miss boerin
Inderdaad moed houden. Het is alleen jammer dat sommige veehouders wisten van de peildatum 2 juli en nog vrachten vol koeien hebben aangekocht. Hoe gaat RVO daar mee om? En worden die koeien dan bij vorige boer in 2014 meegeteld en bij andere boer op datum 2 juli 2015? Dezelfde koe kan dan 2 keer meegeteld worden. De hele constructie klopt niet.
miss boerin
Maar... inderdaad regel moet nog uitgewerkt worden. Veel is nog onduidelijk. Dus afwachten.
+1
arie.j
Bij de beslissing tot superheffing per 1-4-1984 was de peildatum ofwel het referentie jaar wél het jaar voor invoering.
Dat zoiets nu niet kan, of zelfs niet mag, is dus een drogreden.
Wanneer boeren toen tussen 31-12-1983 en 1-4-1984 extra waren gaan melken telde dat niet mee
Alleen kregen toen investeerders in stallen, wat iets anders was dan gemolken kgs, per koeplaats wat extra quotum
gerrie-hul
Sjakie denk aan de bloeddruk en hartslag
+6
spotmelker
Niet mokkend achterover leunen. Er moeten nog (politieke) besluiten genomen worden en zorg dan dat jezelf of (zoek) de mensen die je ervoor betaalt/inhuurt hun best doen om e.e.a. recht te trekken.
+1
Huppel
Helemaal gelijk. Is nu nog niets anders dan een voorstel tot wetswijziging. Bij de melkveewet is de amvb er onder druk van de tweede kamer aan toegevoegd.

De tweede kamer heeft Dijksma letterlijk teruggefloten. Ben dan ook benieuwd hoe het debat verloopt en hoeveel krediet Dijksma nog heeft in de tweede kamer.

Bovendien zijn de regeringspartijen het onderling ook nog niet eens. De vvd vindt het te beperkend en voor de pvda ontbreekt de grondgebondenheid
3 speen
Politiek in kun je niet op rekenen
demelkboer
Je bent niet boos. Je bent teleurgesteld........
-12
verbi
De intensieve moeten grond kopen en de extensieve moeten rechten kopen, dus het kost bij allebei geld. En dat zielige gedoe iedere keer van de extensieve, dan hadden ze maar moeten zorgen dat de veestapel op orde was. De intensieve zeurt toch ook niet dat hij grond moet kopen van 70000 euro.En als het niet bevalt cash je de boel en gaat wat anders doen. En volgens mij tellen ze de gemiddeld meer gehouden dieren over 1-1 tot 2-7 en dat tellen ze bij gemiddeld van 2014 op.
+5
pieta
Ik vind wel dat je uit de bocht begint te vliegen Verbi.
+1
de hoef
Ik zie het probleem niet piet
hij heeft een punt ,elkaar afzeiken moet klaar zijn
+2
pieta
@de hoef
Je moet zijn reacties eens lezen van voor de bekendmaking toen het nog grondgebonden en 2013 misschien zou worden. Ik wil hem alleen maar zeggen dat ie iig wel wat begrip zou kunnen hebben voor wie in grond geïnvesteerd heeft. Hij maakt wel een mooie vergelijking maar zelf "krijgt" ie fosfaatrechten toebedeeld, heeft ie zelf gebouwd en wellicht moet ie nog wat grond verwerven. Sjakie heeft geïnvesteerd in grond, moet nog investeren in de bouw van een stal en moet ook nog fosfaatrechten kopen. En dat vindt hij dan vergelijkbaar.
+1
Frans1
Quote:
@pieta: Je moet zijn reacties eens lezen van voor de bekendmaking toen het nog grondgebonden en 2013 misschien zou worden

Helemaal mee eens Piet,toen had verbi wel beklag met zichzelf,nu het er op lijkt dat de wetgeving hem positief gezind is vindt hij zichzelf de grote winnaar en moet een ander niet zeuren,beetje hypocriet
+2
verbi
@Frans1
Sjakie heeft in grond geinvesteerd, ik in vee en een stal en ik heb ook bij lange na niet genoeg rechten en grond dus moet ook nog behoorlijk aan de bak.En inderdaad 2014 pakt beter uit dan 2013 dat geef ik gewoon toe, maar de vergelijking gaat nog gewoon op ,we hebben beide een probleem de ene grond de ander rechten.En ja ik had er ook zorgen over maar kijk nu wat de mogelijkheden zijn en ga verder. En ik beklaag mezelf echt niet heb toen gewoon mijn situatie uitgelegd niks meer en minder en voel me echt geen winnaar,denk dat we uiteindelijk allemaal verliezers zijn. Tot slot ik heb het misschien hard opgeschreven maar heb niemand bewust willen kwetsen en bied dan ook mijn oprechte excuses aan die het zo wel ervaren hebben, ook dat moet kunnen.
+10
cs-agrar
Quote:
@verbi: De intensieve moeten grond kopen en de extensieve moeten rechten kopen, dus het kost bij allebei geld. En dat zielige gedoe iedere keer van de extensieve, dan hadden ze maar moeten zorgen dat de veestapel op orde was.

De intensieve hebben de rechten gekregen, en moeten dan grond kopen, die extensieve hebben eerst grond gekocht, en moeten daarna rechten kopen. Die laatste groep wordt dan 2x gepakt om hetzelfde te bereiken als de eerste groep.
Nu heb ik zomaar het idee dat jij in de eerste groep zit..
+6
ruud
Jack, jouw verhaal is nou net de reden dat boeren zoals jij gewoon naar de rechter moeten stappen als dit plan onverkort wordt ingevoerd. Daarbij kan wel eens zwaar gaan wegen dat de staatssecr. een en andermaal heeft gezegd dat anticipeerders niet zouden worden beloond. Daar zijn zelfs meerdere brieven van naar de Kamer gegaan als onderbouwing. En ik kan je verzekeren dat Rechtbanken niet houden van gedaagden die A zeggen en B doen (ik spreek uit ervaring) zeker binnen de korte tijdsspanne waar hier sprake van was. En de speerpunten vanuit LTO en NZO maatsch. acceptatie, grondgebondenheid, weidegang ,ondersteund door de politiek, maken de zaak van de Staatssecr. nou ook bepaald niet sterker (is nog zwak uitgedrukt...)
Laat je niet intimideren door juridische spierballentaal vanuit de intensieve hoek. Rechters hebben in NL het laatste woord, en in elke zaak zijn er aan beide kanten juristen te vinden die partijen willen bijstaan. En volgens mij is er gewoon geen jurisprudentie op dit gebied.
weurding
Zou het niet mogelijk zijn om met meerdere boeren naar de rechter te gaan? eigenlijk zou dat iets voor lto zijn, maar ja, tegen hun zelf pleiten zullen ze wel niet willen
+1
oldhuus
Hebben ook via LTO bezwaar gemaakt tegen Natura 2000, maar kreeg gewoon een rekening en een brief dat als ik verder wilde dat kon wel met hun juristen maar kostte paar honderd per uur ofzo. Ook wel eens ingeschakeld met bodemvervuiling door een Nutsbedrijf maar dan ging LTO handjeklap met ze doen of wij gewoon even een afkoopsom van een paar honderd euro wouden sluiten, natuurlijk niet. Wat heb je dan aan zo'n belangenorganisatie, die komt alleen op voor de "ondernemers", intensivering, schaalvergroting, laat ze zich voor dit soort boeren inzetten: nieuwsgrazer.nl/11eQ8/Lbz7/
producent
Maar wanneer Jack de vergunningen in mei 2014 had rond gekregen was zijn nieuwe stal waarschijnlijk ook klaar geweest op 1 april 2015 en had die op 2 juli ook vol gestaan, het is maar in welke situatie je zit.
brabo
Quote:
@Grasbaal: De huidige stal is flink overbezet

dit is ook een vorm van voorsorteren.

Maar volgens mij is je stal al vele jaren behoorlijk te klein en moet je dus gewoon toegeven dat je te laat bent met bouwen. En natuurlijk kun je je dan verschuilen achter een stroperige vergunningaanvraag, maar daar hebben we allemaal last van. Maar stel dat je je stal er al wel een paar jaar had gestaan, dan was deze waarschijnlijk ook al een stuk voller geweest door investeringen in quota. Dus geld had het toch gekost.
-2
cs-agrar
Als hij al tijdje met grond kopen bezig was moest ie misschine nog ff wat financiele ruimte creeren voor de stal. Weet er zo nog wel een paar, willen al jaren bouwen, maar dan kwam er weer grond te koop, dus dat kochten ze dan eerst maar, want immers alles komt op grond terecht. Dat gaat ook nog wel gebeuren, het spel is nog niet gepeeld. Plannen van een stal bouwen zijn makkelijker te realiseren dan grond kopen
-1
pieta
Grond kopen is gemakkelijker als bouw. Bij grond hoef je maar te bieden totdat je hem hebt. Om te mogen bouwen moet je meestal eerst wat vergunningen regelen. 😄
+1
cs-agrar
@pieta
Grond moet wel te koop zijn..
+1
pieta
@cs-agrar
Er is elk jaar grond te koop en als je een echte goede prijs wil geven nog wel wat meer ook. 😄
Jaap40
@pieta
Er komt genoeg te koop collega's.
jg
@Jaap40
Alleen zijn er ook genoeg collega-kopers, o.a. van buiten de landbouw.
hofmiddelburg
@Jaap40
Maar dan moet je het ook kunnen kopen.
Als je qua schulden boven de euro/kg melk zit, en je moet dan 25 tot 50.000 euro meer per ha moet betalen dan de huidige waarde, en
dan eventueel ook nog fosfaatrechten kopen, dan moet je toch een goed verhaal hebben om de bank te overtuigen dat je je rente en aflossing op kan brengen.
aukevd
Volgens sjaakie is de peildatum gelekt vanwege de import van koeien in de laatste maanden.
lekker suggestief bezig . Weet hij waar die koeien heen zijn gegaan?

ik heb niks gehoord maar ben er altijd van uitgegaan dat de datum voor het reces van de kamer zou liggen , dat schreef ze immers steeds. Dus extra koeien gehouden.

als ik nieuw gebouwd zou hebben had ik er ook voor gezorgd dat de stal vol kwam.

En dat de politiek niet te vertrouwen is?
Ik zou zeggen: welkom in de grote mensen wereld
+2
HFfan
Onbegrijpelijk, jaren achtereen hebben we vanuit de politiek en LTO te horen gekregen, we gaan naar een grondgebonden groei, ook de zuivel wilde koeien in de wei enz.... Maar wie lopen nu met de hoofdprijs weg, jawel, de meest grootste intensieve melkveebedrijven. Wie kan dit nu nog volgen??
hans1980
Hier ook in problemen door vertraging nb vergunning was bezwaar gemaakt en heeft daardoor 2 jaar vertraging opgelopen , wel extra grond geregeld voor amvb eis!
financiering geregeld en nb ligt ook in de la.

Volledige vergunde situatie , maar ik kan nu geen kant op...
stallen ook overvol financiering wordt moeilijker ook valt er nu nog niet te praten omdat wet nog niet officieel is en handel een vraagteken is?

Wel nb dus knelgeval , kan niet door in te volle oude stal!

Heb zeker wel 20 open dagen van nieuwbouw stallen bezocht,
veel met aannemers om keukentafel gezeten veel kosten gemaakt voor advisering e.d.

Hoop nog klein beetje dat de lto hier nog naar kijkt
+3
de hoef
Quote:
@hans1980: stallen ook overvol financiering wordt moeilijker ook

gewoon spantje eraan ,of twee en verder effe afkijken
+2
Erik Hulstijn
Ik denk dat veel snelle groeiers de AMvB-eisen nog moeten regelen en of dat gaat lukken...Misschien blijkt aan het eind van het jaar wel dat de AMvB toch heeft gewerkt en de fosfaatproductie is gezakt. Daarom moet je die fosfaatrechten ook niet verhandelbaar maken. Misschien kunnen ze straks wel weer de kast in. Maar daar zullen de banken wel weer een stokje voor steken want zij krijgen door die fosfaatrechten, als deze verhandelbaar worden, ook meer zekerheden in hun schoot geworpen. Dan zal Gerrit Zalm wel met Sharon ergens een biertje gaan drinken en deze vervolgens ook nog declareren.
BoerBart
Niet verhandelbaar maken!
Ik vraag me sowieso af wie nog kan/moet kopen.
De extensieve kijken eerst hoeveel groei ze middels de KLW kunnen maken.
De stallenbouwers krijge geen financiering meer.
De intensieve worden door de AmvB geremd.
De melkprijsvooruitzichten helpen ook niet echt.
Ik verwacht wel veel aanbod. Want wie wil nou niet een paar ton beuren voor gebakken lucht.
+3
horstink
Idd Aukevd. 2 juli was kort voor het zomerreces, dus Sharon heeft woord gehouden (al heb ik zelf geen extra koeien aangehouden tov 2014).

Er wordt nu zoveel afgegeven op de LTO-bestuurders.... maar dan moeten we ook naar onszelf kijken... regelmatig naar een vergadering en daar je eigen vertegenwoordiger kiezen en ze voeden met je standpunten... Het bestuur zou een afspiegeling van het ledenbestand moeten zijn, maar daar zijn we wel zelf bij en verantwoordelijk voor dat dit ook klopt...Stel jezelf (tegen)kandidaat wanneer je vind dat jouw belangen onvoldoende verdedigd worden.

ps voordat iedereen over me heen valt, ik ben GEEN lto-bestuurder..en ben op dit moment ook helemaal niet jaloers op ze.
jan 1
Ik begrijp Sjakie heel erg goed,zo was de situatie bij ons ook in 1984.We hebben de boosheid omgezet in energie(ja dat kan ook!)Dat betekende toen(duur) Quotum/voer kopen en melken tot het de nok uit kwam.
Nooit geen spijt van gehad.!
+1
Zoeiton
Pesies Jan. Dat gejank. iedereen heeft er last van. Diegene die al gebouwd hebben heel veel meer! Ik vind het een schande en onbegrijpelijk dat er stallen overvol zijn. Dat mag toch niet van de KKM!! Rechten die verkregen zijn door overvolle stallen zouden in beslag genomen moeten worden en op bedrijven waar niet ieder dier een ligplaats heeft zou geen melk meer geladen mogen worden en de dieren zouden onmiddellijk verkocht moeten worden.
hans1980
Dus nb leidend..
DJ-D
Als je luchtwasser of emissiearme roosters plaatst mag je zo weer uitbreiden
DeBoerin
Quote:
@DJ-D: Als je luchtwasser of emissiearme roosters plaatst mag je zo weer uitbreiden

Ik zou de verschillende dossiers nog maar eens goed nalezen: luchtwasser/emissiearme roosters is beperken ammoniak ofwel NH3 uitstoot heeft niets te maken met fosfaat ofwel P2O5 produktie.
robotboertje
Mooi verhaal, maar ik zie het ook iets anders... Iedereen heeft zijn/haar keuzes gemaakt de laatste jaren. Je had ook vorig jaar mestverwerking kunnen regelen en vastleggen (dit kost minder en is minder geldverslindend dan grond kopen / adviseurs aantrekken voor van alles en nog wat) en je had je koeien 'gewoon' mogen houden binnen de Amvb. Dat dit niet bij iemand past, dat kan. Dan maak je dus een andere KEUZE. Deze keuze heeft een GEVOLG. Dit gevolg is in dezen dat het dus allemaal wat lang geduurd heeft en in jouw opinie te lang.

Maar als al je vergunningen binnenzijn, waarom wil de bank dan nu ineens niet meer financieren? Als de rechten verhandelbaar zijn, en jij koopt ze aan, zijn ze toch ook weer verkoopbaar als het financieel wat lastig zou gaan worden? En anders... je hebt toch zoveel in grond geïnvesteerd? Alle profeten die dat de laatste jaren hebben gedaan, zijn er altijd vanuit gegaan dat de grond altijd meer geld waard wordt. Dus paar hectare verkopen en hiermee de fosfaatrechten financieren tot je 'vol' zit, kan toch ook?

Kortom: stop allemaal met negatieve energie verspillen en ga lekker aan het werk met alternatieven, dit levert POSITIEVE energie en op de snelst mogelijke manier meer omzet!

Ps; vorige week de 'man van de bank' aan tafel gehad voor bespreking 2014. Deze gaf aan dat ook zij geschrokken zijn van het loslaten van de grondgebondenheids eis. Dit levert ook voor hen wel wat hoofdbrekens en gaatjes in begrotingen.....NB; wij bankieren (naar volle tevredenheid) bij ABN.
hans1980
Een andere keuze dan snel intensiveren heeft wel degelijk een gevolg dat het veel meer geld kost !
cs-agrar
Die grondgebondenheid is er nog steeds.
matt
Grond verkopen gaat niet kom je in de problemen met de AMvB,had je
die grond nog niet en zou je hem nu kopen,dan kan je er zomaar 8
koeien meer op houden.
Frans1
Quote:
@robotboertje: Maar als al je vergunningen binnenzijn, waarom wil de bank dan nu ineens niet meer financieren?

Omdat er dan ook nog rechten aangekocht moeten worden om de koeien te mogen houden.Bij de bedragen die genoemd worden gaat dat niet van je rc,dus extra financiering.
+2
Erik Hulstijn
Daarom niet verhandelbaar maken, hoeft het ook niet gefinancierd te worden. Kan het niet vaak genoeg herhalen. Grond verkopen om fosfaatrechten aan te kopen? Hebben de Rabo en een aantal accountants dat ook niet ooit geadviseerd bij het melkquotum? Veel meer rendement en kasstroom. Ze praten nu toch wel anders.
+1
arie.j
[Niet verhandelbaar maken van het melkquotum betekende in de landen waar dat zo was een ramp voor de bedrijfsontwikkeling.
En het was een uitkomst, vond destijds iedereen, toen een enkel jaar na de invoering in Nederland min of meer normaal in melkquotum kon gehandeld worden.
Totaal niet verhandelbaar van fosfaatrechten lijkt daarom ook me dom en ongewenst.
Wel zou ik in het kader van de grondgebondenheid liefst voorwaarden zien gesteld voordat iemand toestemming krijgt om bij te kopen
+3
horstink
Jack,

je kan het ook anders bekijken. Met een volle afgeschreven stal kun je momenteel je rekeningen heel wat makkelijker betalen dan een aantal collega's. Wanneer je niet vastzit aan Stompetoren kun je wellicht over enige tijd een mooie nieuwe stal met grond kopen buiten de bebouwing. Je jongens hebben nu nog een leeftijd dat ze makkelijk op een nieuwe stek zullen aarden... positief blijven en kijken naar nieuwe kansen!
matt
Je snapt het niet,die collegas verkopen hun fosfaatrechten en gaan
de rest van hun leven,mais verbouwen en te goedkoop weggeven..

de vrije markt werking is weg,en we moeten leveren op de vrije markt
+1
mlkvhoudr
Matt ik zie het niet zo somber in, wij hebben nu 110 koetjes op 60 ha grond en nog moet ik alle zeilen bijzetten om geen mest te hoeven afvoeren.

Zie dan ook niet gebeuren dat die fosfaatrechten nou zo enorm duur worden.

Eerst moet je grond verwerven dan moet je die rechten er nog bij kopen en dat moet dan allemaal betaald worden uit een vrije markt prijs.

Het is vooral fijn voor de voorsorteerders dat ze de koeien mogen blijven houden, maar ik ben niet jaloers op de genen die enorme bedragen over moeten maken naar duynie en dergelijke om voer voor de koeien te houden deze winter en dan ook nog superheffing moeten betalen van het voorsorteren.

Kortom je moet niet alleen bij @george gaan koffie drinken 😉
+1
matt
Quote:
@mlkvhoudr: Eerst moet je grond verwerven dan moet je die rechten er nog bij kopen en dat moet dan allemaal betaald worden uit een vrije markt prijs.

Nederlandse veehouderij zal de wereld wel eens even gaan voeden
niet dus :))!
+2
matt
Quote:
@mlkvhoudr: Kortom je moet niet alleen bij @george gaan koffie drinken ;)

@george krijgt ook gewoon fosfaatrechten,en je kan er maar op
tijd bij zijn he 😉

op de terugweg,vast een cowboyhoed gekocht :))
+1
BoerBart
@mlkvhoudr
Wanneer een voorsorteerder pak hem beet 50 koeienrechten verkoopt en met die 5 ton zijn hypotheek aflost dan heeft hij een te groot voordeel.
Deze bedrijven kunnen de sector nog lang verzieken net zoals in het verleden de te duur uitgekochte boeren.
mlkvhoudr
@BoerBart

Ik zie het nog niet snel oplopen tot zulke bedragen, maar heb ook nooit veel opgehad met de stelling dat je moet groeien om een blijvertje te zijn.

Maar mij past het wel hoor zulke bedragen dan verkoop ik misschien wel wat rechten
BoerBart
@mlkvhoudr
Als je nu een makelaar belt en vraagt naar de te verwachte prijs dan zegt hij tegen een aanbieder dat het wel 20.000 euro kan worden. 200 koeien (10 vrachtwagens) uit Duitsland doen dan 4 miljoen euris.
Ik vind dit te zot.
Hopelijk moet die makelaar zelf die 4 miljoen betalen.
+1
weurding
Quote:
@mlkvhoudr: Kortom je moet niet alleen bij @george gaan koffie drinken ;)

jij wilt ook wel graag mee? 😄
+1
mlkvhoudr
@weurding

Scherp hoor 😃
verbi
@BoerBart
Moet je toch nog even belasting betalen blijft volgens mij maar de helft over,of in de HIR zetten maar eens ben je aan de beurt.
mlkvhoudr
Mooi de grens oversteken jack, je hebt de portomonee nu veel gevulder dan de de duutsers, dus daar kun je een veel grotere toko terugkopen met gesloten portomonee
3 speen
Denk dat Jack moe is
+1
jvt
Van het weekend in Nederland geweest, verschillende koeienboeren gesproken zaterdagavond. De meeste waren zeeeer content en hoopten dat rechten bijzonder duur gaan worden. Zijn allemaal van mijn leeftijd, maar bij de meeste vrijwel zeker geen opvolger. Ze hopen allemaal hetzelfde te kunnen doen als hun quotumvoorgangers: nog een jaar of 10-15 koeien melken, dan rechten verkopen en bank afbetalen, zgn vleesvee of akkerbouw gaan doen dus geen stakingswinst betalen, grond verpachten voor 2000 euro per ha en nog mooi tot hun 702 wat hobbyen op de boerderij.Denk dat er stiekem heeel wat boeren zijn die zo denken, maar dit niet durven uit te spreken. Moet wel vermelden dat het allemaal jongens zijn die de laatste jaren hebben doorgepakt en allemaal meer dan 100 koeien melken, hebben dus ook veel geld gestoken in lease, aankoop quotum en superheffing. Had een ieder kunnen doen, mits vergunningstraject vlotjes wou verlopen. Knelgevallen heb je altijd, welke regeling er ook komt. Tel je zegeningen, heb je wel grond maar niet de stal, verpacht je grond en/of laat mest komen, niets nieuws onder de zon. Brengt misschien nog wel meer geld op dan meer koeien melken. Voor mij zijn de enigste echte knelgevallen jongens die door stroperige vergunningsprocedure niet vooruit gekunnen hebben en jongens die dit jaar pas klaar komen met bouw van de stal. Die vorig jaar gebouwd hadden hebben de keuze gehad om die vol te zetten met aankoopvee, waar de stal niet klaar was ander verhaal...
+2
Nick83
Quote:
@jvt: Denk dat er stiekem heeel wat boeren zijn die zo denken

En niet alleen boeren op leeftijd...
+1
Erco
Als ze 15000 per koe gaan worden dan ga ik ook echt nadenken of ik geen George 2.0 word 😉 dat geld verdien ik nooit terug als ik nog 25 aar doormelk ????
George
Quote:
@jvt: Moet wel vermelden dat het allemaal jongens zijn die de laatste jaren hebben doorgepakt en allemaal meer dan 100 koeien melken, hebben dus ook veel geld gestoken in lease, aankoop quotum en superheffing. Had een ieder kunnen doen, mits vergunningstraject

Eerst als een dolle investeren en dan achteraf toch liever hobbyboer. Nu heel blij met de fosfaatrechten zodat hun aankoop in quotum en onbezonnen superheffings- en leasekosten toch wat opleveren.
Erco
Aparte reactie George ze doen dan niks anders dan jij
+1
de hoef
@Erco
george kocht zelfs nog melk toen hij al gestopt was met melken
+1
George
@Erco
Beste Erco ,
Ik heb eigenlijk altijd vrij netjes binnen mijn melkquotum gemolken , hooguit een procentje er overheen. Heb dus nauwelijks superheffing betaald. Melk heb ik wel eens ooit wat bij geleasd maar volgens mij nooit meer dan 15000 KG. Heb ook wel eens ooit een klein beetje verleasd als ik niet goed uit kwam maar dat is niet vaak gebeurd. Ook heb ik nooit als een dolle in quotum geïnvesteerd maar gewoon behouden zonder al teveel hypotheek te maken. Ik kan niet goed begrijpen dat men nu afstand wil doen voor €15000 per koe en toen het quotum €2 per kg was wilde niemand verkopen? Wat is het verschil?
Als je werkelijk een George 2.0 wilt worden moet je zorgen dat je op je 40ste niet al te veel schulden hebt en dat je na verkoop van fosfaatrechten en belastingen nog wat over houdt en je woning en grond vrij hebt anders gaat het tegenvallen.
+4
weurding
Quote:
@George: George 2.0 wilt worden

duplicaten halen het nooit bij het origineel 😄
+1
George
@weurding
Die originele is moeilijk te kopiëren. 😄
Erco
@George
Ik snap je standpunt wel hoor George. Hangt ook wel van de leeftijd af natuurlijk. Ben zelf nog maar 35 dus denk niet dat ik zal stoppen met melken maar puur economisch gezien...
George
Quote:
@Erco: niet dat ik zal stoppen met melken maar puur economisch gezien...

Als die dingen €15000 per koe gaan opbrengen en je hebt het idee dat je dit de komende 25 jaar niet meer verdiend krijgt zou ik toch heel hard twijfelen als ik jou was. Als je dan van je lasten af bent en je de grond en woning vrij hebt heb je niks te klagen.
+3
cs-agrar
@George
kijk uit George, dan ben je in de ogen van melkend Nederland geen "ondernemer"
Niet zo heel lang terug, toen er nog qutum was, waren er boeren die eigenlijk niet op "bevrijdingsdag" konden wachten, hingen zelfs de vlag uit. Zo me niets verbazen als zij nu nog niet weten wat die dag hun gekost heeft.
+1
weurding
@cs-agrarvolgens mij is ondernemen kijken hoe je het meeste op de wal haalt, als dat met verkoop van rechten en behoud van grond meer is dan met nog 10 of 15 jaar melk leveren tegen een prijs die waarschijnlijk niet meer op niveau 2013/14 komt, ben je beter af met de eerste optie 😄
-1
George
@cs-agrar
Dat woord ondernemer zint me al helemaal niet. Als boer ben je nu eenmaal geen ondernemer. Trouwens wat de mening is van die paar mensen die melkend Nederland vertegenwoordigen is totaal oninteressant! Je hebt nul komma nul inbreng in de prijsvorming van je product in een markt die totaal onder regie staat van de Europese Unie. Netjes braaf je arealen geteelde gewassen en stuks vee opgeven voor een bepaalde datum in ruil voor €375 per ha en braaf in de pas lopen geeft mij het gevoel dat het nooit meer echt goed komt. Nu doen sommige of ze afstand willen doen van de fosfaatrechten bij een bepaalde waarde maar toen het quotum €2 per KG opbracht vergaten ze te verkopen. What's the difference ?
Jaap40
@jvt dat is een nogal grote groep veehouders. Als die dit allemaal denken zo te doen zoals jij omschrijft blijft er weinig van de waarde van de rechten over. Ze zullen een beter plan moeten verzinnen vermoed ik.
oldhuus
Boeren die hun stal/wei helemaal volgepropt hebben met Duitse IBR koeien een dikke overbezetting, sturen ze nu massaal naar de slacht nog even wat dierziekt.. ik bedoel mest naar de extensieven afvoeren en volgend jaar fosfaatrechten cashen kunnen ze daar mooi een paar hectare grond van die stoppers kopen of de mestafzet betalen. Maar sinds de devaluatie van het quotum waren er nauwelijks meer stoppers, nu zullen er wel weer wat bij komen, moeten die rechten natuurlijk wel wat waard zijn.
diezel
Quote:
@jvt: nog een jaar of 10-15 koeien melken, dan rechten verkopen en bank afbetalen, zgn vleesvee of akkerbouw gaan doen dus geen stakingswinst betalen

Dus daar gaat het rooskleurige toekomstplaatje bij de meesten al volkomen de mist in! 😄
3 speen
Waar woon je dan jvt
Nick83
België ...
jvt
Wallonie, is toch anders dan belgie. Vlaanderen en Wallonie zijn allebei belgie, maar eigenlijk twee compleet verschillende landen
+5
cs-agrar
En nu Sjakie, was dit de laatste column voor Nieuwe oogst als zijnde lid van de club?
HFfan
Kan zijn dat de grondprijzen nu een paar euro zakken.
George
Quote:
@HFfan: Kan zijn dat de grondprijzen nu een paar euro zakken

boerenbusiness.nl/grondmarkt/artikel/…
koetje 33
@cs-agrar

De conclusie is dat we door LTO grandioos voor de gek zijn gehouden.
+2
George
Dat is een juiste conclusie.
+3
Grasbaal
Quote:
@George: Dat is een juiste conclusie.

Nee, is niet de juiste conclusie. Helaas heeft LTO haar standpunten hierin niet hard kunnen maken. Maar de race is nog niet helemaal gelopen..
oldhuus
@Grasbaal
Ach in LTO en NZO kringen lobbyen vast wel een paar grote veehouders en de 2 juli datum zal dan ook ongeveer wel bekent zijn geweest. LTO wist op 16 juni al te melden dat er fosfaatrechten kwamen, toen was er toch nog helemaal geen besluit genomen.
HFfan
@Grasbaal
De politiek riep toch ook al die tijd, we gaan naar een grondgebonden melkveehouderij?? Of hebben we hier dan toch temaken met vriendjespolitiek???
Coen
@Grasbaal , klasse dat de politiek in haar recesperiode zich nog bezighoud met deze zaken 😄

de race is nog niet gelopen, de waarheid (en de transparantie) over de belangenbehartiging door onze LTO zal hopelijk nog eens boven water komen.
cs-agrar
Quote:
@Grasbaal: Helaas heeft LTO haar standpunten hierin niet hard kunnen maken.

Dat is nou maar net de vraag of ze dat wel wilden of dat de standpunten aangepast zijn. Je kan tegenwoordig niemand meer geloven
+2
Grasbaal
@cs-agrar de NMV heeft ook aan dezelfde tafel gezeten. Je kunt het dus navragen hoe dit proces is gegaan
HFfan
Kan zijn dat via de banken of Klaas Knot toch vanuit de achterdeur overleg heeft plaats gevonden. Maar je kan wel na vragen hoe dat gegaan is in de tafel gesprekken die zijn geweest met alle aanwezige partijen. Moet wel wat vreemd gelopen zijn.
+5
matt
Quote:
@Grasbaal: Nee, is niet de juiste conclusie. Helaas heeft LTO haar standpunten hierin niet hard kunnen maken. Maar de race is nog niet helemaal gelopen..

hier een citaat van kees romijn
"Melkveebedrijven met veel grond willen hun latente ruimte benutten, zonder fosfaatrechten. We zijn binnen LTO in overleg hoe hier mee om te gaan. Feit is wel dat als extensieve bedrijven worden bevoordeeld, andere melkveehouders fosfaatrechten moeten inleveren. Daarbij hebben extensieve bedrijven al een ander voordeel: omdat zij veel grond hebben, hoeven zij niet te investeren in mestverwerking. Zij kunnen dus makkelijker investeren in fosfaatrechten."

ik lees dan gewoon de extensieve veehouder valt zomaar niet om,
hier hoeven we dus niks voor te doen.

nee van de lto,verwacht ik niks meer..
+1
weurding
@matt en zo is het, overigens brengen die extensieven per saldo wel het meeste lidmaatschapsgeld naar lto
+1
George
@weurding
Dat is heel makkelijk te voorkomen. 😄
david2
Quote:
@matt: Daarbij hebben extensieve bedrijven al een ander voordeel: omdat zij veel grond hebben, hoeven zij niet te investeren in mestverwerking

er zullen er ook zijn die die grond pas gekocht hebben, dan is het geld ook op om fosfaatrechten te kopen KEES!
kuilhapper
Quote:
@HFfan: Kan zijn dat via de banken of Klaas Knot toch vanuit de achterdeur overleg heeft plaats gevonden.
Geloof je nou werkelijk zelf dat banken ook maar enige invloed hebben? De Rabo is totaal uitgerangeerd in Den Haag, hebben voor 774 mln geschikt in de Libor fraude. ABN is staatsbank... ING is ook met staatssteun overeind gehouden... En deze banken vertellen dan even aan Sharon hoe te handelen?? Geloof je het zelf?
kuilhapper
Quote:
@Coen: klasse dat de politiek in haar recesperiode zich nog bezighoud met deze zaken

de race is nog niet gelopen,
En wat verwacht je van de politiek? Ga er maar van uit dat het allemaal de bekende ketelmuziek is, er was toch ook geen partij in de kamer die nog meer geld naar Griekenland ging sturen? Het CDA heeft de intensieve veehouderij nagenoeg uitgevonden... De VVD als redder van de extensieve boer met lege nieuwe stal? Die hebben niks met grondgebondenheid. De PVDA, die volgen uiteindelijk via fractiediscipline de lijn van hun eigen staatssecretaris. De rest van de partijen bedingt wat uitzonderingen voor hun geliefde bio-boertjes, en misschien is de 2/7 peildatum wel gewoon door de politiek handige Sharon, als bal voor open doel klaargelegd, om de kamer ook wat te laten scoren...
matt
@kuilhapper
Verwacht toch minstens,dat de vvd er dwars voor gaat liggen,nou als ze dan maar
Lang genoeg blijven liggen.

Lost het probleem zichzelf op 😄 )
+2
Erik Hulstijn
Allemaal vriendjespolitiek en dus hebben die banken wel degelijk invloed daarzo. Uiteindelijk betalen de burgers de rekening, niet de ministers en ambtenaren. Misschien kunnen ze niet met elkaar maar ze kunnen ook niet zonder elkaar en dat weten ze beiden. Bloed begint me al weer te koken, ook na het lezen van citaat van Kees Romijn.
jan 1
Quote:
@Coen: de race is nog niet gelopen, de waarheid (en de transparantie) over de belangenbehartiging door onze LTO zal hopelijk nog ee

Kijk maar naar jou begin jaren Coen,Nadat piketpaal eenmaal is geslagen,veranderd er hoegenaamd nix meer.
Maar snap de strohalm wel.
+3
Jan3
@matt
Als reactie op citaat Kees Romeijn: Kees weet blijkbaar niet waar de klepel hangt en snapt er niets van met zijn opmerking dat extensieve bedrijven worden bevoordeeld. Boeren die de laatste tijd nog grond gekocht hebben om grondgebonden te zijn- zo werd verkondigd dat dat de toekomst was-, hebben in zijn ogen geen financiering, alleen de stallenbouwers hebben schijnbaar een financiering, waardoor deze groep volgens hem recht heeft op extra fosfaatrechten.
Coen
@Jan3 , het is toch ook onzin wat die Kees Romijn hierboven over het voordeel voor extensieve bedrijven stelt 😞

in de categorie 1 ( < 20 kg fosfaatoverschot per ha) moet toch 100% van de groei volledig verwerkt worden?
Todi
Quote:
@Jan3: Als reactie op citaat Kees Romeijn: Kees weet blijkbaar niet waar de klepel hangt en snapt er niets van met zijn opmerking dat extensieve bedrijven worden bevoordeeld. Boeren die de laatste tijd nog grond gekocht hebben om grondgebonden te zijn- zo werd verkondigd dat dat de toekomst was-, hebben in zijn ogen geen financiering, alleen de stallenbouwers hebben schijnbaar een financiering, waardoor deze groep volgens hem recht heeft op extra fosfaatre

Beter lezen?
+10
cs-agrar
@matt
uit citaat Romijn:
"Daarbij hebben extensieve bedrijven al een ander voordeel: omdat zij veel grond hebben, hoeven zij niet te investeren in mestverwerking. Zij kunnen dus makkelijker investeren in fosfaatrechten."

Romijn is even vergeten dat die grond ook door die extensieve bedrijven betaald moet worden, en vervolgens voor de extra rechten ook een rekening ontvangen.
Dat de intensieve de grond moeten kopen, maar de rechten gekregen hebben, gaat ie aan voorbij.

Lekkere vent die Romijn, klasse voorman.
Weet niet zoveel van hem, maar extensief zal ie niet zijn, denk ik zomaar..
+4
Twentsch Land
@cs-agrar

Inderdaad, net of de extensieve boeren of boeren die in grond hebben geïnvesteerd het allemaal voor niks hebben gekregen!!! Deze uitspraak van Romein geeft duidelijk de linkse angel weer.
+4
matt
@Twentsch Land
De wet van de onverantwoordelijke groei,dat is een betere benaming van deze wet.
+1
George
Quote:
@cs-agrar: Lekkere vent die Romijn, klasse voorman.
Weet niet zoveel van hem, maar extensief zal ie niet zijn, denk ik zomaar

Ik altijd maar denken dat het tijdperk van de Romeinen en Germanen al lang voorbij was maar helaas is er hier nog altijd een Romijn aan het bewind. 😄 😉
vette piet
@GeorgeEn hij hakt het liefst met een grote botte bijl
MTSTAMMINGA
@cs-agrar
De afvoer van koemest happert al in mijn omgeving momenteel !!

Zijn er nog wel extensief boeren die een 10 % van hun land over hebben wat eigen mestplaatsing bedreft ?
puntertje
Quote:
@cs-agrar: Romijn is even vergeten dat die grond ook door die extensieve bedrijven betaald moet worden, en vervolgens voor de extra rechten ook een rekening ontvangen.
Dat de intensieve de grond moeten kopen, maar de rechten gekregen hebben, gaat ie aan voorbij.

Romijn is een zwakke bestuurlijke broeder die bij elke overweging de gemakkelijkste weg kiest. Als je bij elke beslissing zoveel mogelijk mensen te vriend wilt houden verdwaal je en wordt je na verloop van tijd door niemand meer serieus genomen. Hij zal ongetwijfeld z'n best doen maar goed, dat is geen maatstaf.
Todi
@puntertje
Tis maar goed dat die bij de lto zit en niet in het kabinet?
Todi
@cs-agrar
Dijksma heeft gezegd geen koe meer dan in 2014 punt. Wie heeft dan het geluk? een extensieve boer of intensieve boer als die extensief blijft of intensief blijft?
+1
kuilhapper
Quote:
@cs-agrar: Romijn is even vergeten dat die grond ook door die extensieve bedrijven betaald moet worden, en vervolgens voor de extra rechten ook een rekening ontvangen.
Dat de intensieve de grond moeten kopen, maar de rechten gekregen hebben, gaat ie aan voorbij.

Ga er maar vanuit dat die grond bij extensief veelal al door vaders betaald is, wat hier in de omgeving extensief is mist de drive om flink te melken, dat geeft niks, maar dat weet de NZO ook donders goed. Bij deze groep was in het verleden het quotum te duur, de melkprijs te laag, of 30% verleasen leverde een mooi inkomen op, en lekker duur bollenland verhuren... Wat mest aanvoeren en stad en land afbellen voor de hoogste vergoeding... Mag allemaal, maar om nu te beweren dat die groep ineens vol aan de bak wil geloof ik helemaal niets van! En grond kopen om "maatschappelijk verantwoord" bezig te zijn? Dan kun je beter bij de sociale dienst gaan werken als dat je drijfveer is...
+2
puntertje
@kuilhapper
Altijd dat zelfde slappe geouwehoer, iemand die grond heeft die heeft het zogenaamd gekregen. O.h.a. hebben extensieve boeren al jaren de hoge kosten van land mee moeten zeulen in de bedrijfsvoering, maar met het oog op de toekomst dit voor lief genomen. En dat wordt verhinderd door de mensen die lekker gemakkelijk maar wat voer laten komen en wat met mestafzet prutsen. En vinden dat zij de echte harde werkers zijn.
+2
arie.j
@kuilhapper
Goed zo hoor.
Trap een ander maar eens flink de grond in om zelf zoveel mogelijk fosfaatrechten bij elkaar te schrapen, je bent tenslotte een hork of niet.
En al die dingen heeft Sjakie natuurlijk ook gedaan, gewoon te lui om z'n rug te krabben, wat jij?
hookwood
Quote:
@puntertje: En dat wordt verhinderd door de mensen die lekker gemakkelijk maar wat voer laten komen en wat met mestafzet prutsen. En vinden dat zij de echte harde werkers zijn.

Dat heeft niets met lekker makkelijk te maken maar meer met het feit van kunnen rekenen....

Als de lasten van de grond zo hoog zijn, waarom dan niet meer koeien gemolken?
koetje 33
@arie.j
Denk dat de banken meer geweten hebben ivm lek, hoe kan anders zijn dat al dat vee wat vanuit buitenland is gekomen nu bij de grootste groeiers zit?
puntertje
@hookwood
Het moment van schakelen voor boeren met voldoende grond ligt natuurlijk om en nabij het einde van het melkquotumtijdperk, anders ga je investeren in grond en productierechten vlak voor die worden afgeschaft en dat valt niet recht te rekenen. Als jij dat wel kunt ben je een fantast. Als dan de zuivelorganisaties en LTO als visie steeds benadrukken dat de sector naar grondgebondenheid toe moet, zorg je voor een goede uitgangspositie.
Maar nu puntje bij paaltje komt trekken alle bestuursbobo's hun keutel weer in en laten intensieve boeren a.h.w. een hek om het land van de extensieve boeren zetten. Zeggen dat ze kunnen rekenen, is onzin. Die hebben gespeculeerd dat onder druk de visie vloeibaar zou worden. In feite hebben ze gegokt op dat voormannen slappelingen zijn, en dat blijkt zo te zijn. Het zijn korte termijn berekeningen waardoor je lange termijn berekeningen van anderen onmogelijk maakt. Je weet bovendien het verschil tussen rekenen en speculeren niet. Alleen betreft het speculeren in combinatie met veel druk uitoefenen.
weurding
@koetje 33 dat is toch logisch, diegene die geen uitbreiding had hoefde ook geen vee uit het buitenland te halen, en in het binnenland was het niet voor handen, of iedereen die daadwerkelijk vee uit het buitenland haalde ook van de komende wetgeving af wist betwijfel ik, hier in de buurt waren stallen gewoon klaar en moest je hem volgens dlv gewoon vol zetten om direct rendement te halen
Kenijor
@puntertje
Als je verkeerde keuze maakt in het verleden, moet je nu niet janken op degene die wel goede keuze maakt.
Jij kunt niet rekenen en speculeren. Dat is dan toch jou gebrek.
Boerderie
Maar daar gaat het toch niet om? Het gaat er toch om dat overheid, LTO en alle Bobo's al jaren zeggen dat grondgebondenheid de toekomst visie moet zijn. Dat het fosfaat plafond zou worden overschreden was al lang duidelijk. Degenen die op bedrijfsniveau fosfaat technisch wél verantwoord bezig geweest zijn, wat zoals verkondigd werd wenselijk was, worden nu mooi aan de kant geschoven door de beleidsmakers die ineens 180% met hun kont draaien, waarbij degenen die de overschrijding van het fosfaatplafond nog eens hebben aangewakkerd nu flink beloond worden.

Ik vind dat men gewoon zoveel koeien per ha moet mogen hebben, zeker wanneer deze in eigen bezit zijn. Alles wat zelf geen plaatsingsruimte heeft, laat die maar met rechten te maken krijgen.

Voor wie hier net zo over denkt, of wellicht andere gedachten over grondgebondenheid: We zijn een Facebookpagina gestart om hopelijk heel wat gelijkgestemden te verenigen (wat door de 'belangenbehartigers' die ons eigenlijk hadden moeten steunen is verzaakt), wie lid wil worden:
facebook.com/groups/1676818639219314/

We kunnen in de uitwerking van de details wel degelijk verschil maken als we samen een standpunt innemen, wij zijn daar van overtuigd!
+1
arie.j
@Boerderie
Inderdaad, en al dat domme geklets over boeren die al dan niet lui zijn geweest, is maar proberen op een horkerige manier af te leiden over waar het werkelijk over gaat.
Dat wie intensief was en daarbij het laatste halfjaar ook nog flink extra vee had graag daarvoor 100% fosfaatrecht wil, dat begrijp ik.
Maar het is wel goeddeels dwars tegen alle uitspraken van bewindslieden en voormannen in.
Plus ook nog in strijd met wat men zegt voor te staan aan grondgebondenheid.
HFfan
@weurding
Oneens, lijkt erop dat banken meer wisten en zo de grootste groeiers flink geholpen hebben. Had nooit zo mogen lopen, staat ook haaks op de roep naar grondgebondenheid, dus bedrog op zijn zachtst gezegd.
Coen
@cs-agrar , ik heb de bedrijfseconomische kennis en het inzicht van die Kees Romijn hier op het prikbord al eens ernstig ter discussie gesteld, hier blijkt wederom dat hij van deze materie niets begrepen heeft 😞
maar de extensieve collega's wel opzadelt met onmogelijke extra investeringskosten en extra kostprijsstijging; ik snap het werkelijk niet wat een draaikont hij de afgelopen weken is geweest 😞
weurding
@HFfan ooh er zullen best wel zijn geweest die meer wisten maar hier heeft er ook iemand de jongveeboxen uit de stal gesloopt en plaats gemaakt voor meer koeien die ook uit het buitenland kwamen, weet bijna zeker dat die er geen bank voor nodig was en dus daar ook geen info over gehad heeft
+1
pieta
@Coen
Die puur extensieve collega met stalruimte had toch gewoon vanaf 1 april direct uit moeten breiden. Ik vind dat de echte pijn pas komt als er generiek gekort gaat worden. Dat is voor eenieder een probleem maar vooral erg zuur voor wie niet of nauwelijks heeft uitgebreid. En of die niet-uitbreider nou intensief of extensief heeft er in feite niets mee te maken omdat het eenmaal een productieplafond is en geen plaatsingsplafond.
Coen
@weurding , de cowboys hebben nu melkkoeien op de stallijst (gekocht in 2015) die ook bij de verkopende collega als referentie over 2014 worden meegenomen; wat is (door bestuursleden van NZO en LTO) integer handelen ?
weurding
@Coen in het buitenland speelt die datum niet
en ben het helemaal met je eens verder, lto moet heel wat recht lullen wat krom is en dat gaat ze denk ik niet lukken
+1
Coen
@weurding , ik refereer ook alleen aan de melkkoeien die in NL op 2 stallijsten voorkomen, dat er daarnaast nog vrachtauto's vol uit DK, DE en op het laatst ook uit Oost-Europa kwamen is echt van de zotte 😞

over die vrachtauto's met melkvee die bij Nieuweschans de grens passeerden is hier op het prikbord regelmatig (o.a. door mijzelf) het laatste jaar ter sprake gebracht; maar niemand van de beleidsbepalers en beleidsmakers reageerde hierop in het belang van de sector 😞
+1
MTSTAMMINGA
@Coen
Mijn buurman kocht eerst een boerderij met land en toen koeien uit Denemarken Wat doet zo'n man nou fout??
Kan volgens zijn land nog iets meer koeien melken ,is hij nu knelgeval ? Of ist een grooteboer die niets meer toekomt ?
Want er loopt een helekoppel koeien En 2 fantieke pubers die boer willen worden !!
sorry
@MTSTAMMINGA
dat ziet sjakie niet met zijn schrijven,hij weet wel dat ze gekomen zijn maar niet waar heen
Coen
@MTSTAMMINGA, Karst, je kent in dezen mijn standpunt: primair op elke hectare grond een fosfaatproductierecht, met een fosfaatoverschot van circa 50 kg per ha.
cs-agrar
@Todi
Degene die krijgt heeft het geluk
pieta
@Coen
Dan kunnen er bij plm 850.000 ha grond van de melkveehouderij 850.000 maal plm (80+50) = 110 mln kg fosfaat. Oftewel 25 mln kg boven het fosfaatplafond.
-1
Todi
@cs-agrar
Juist. Dus allebei.
HFfan
@weurding
Elke boer kan laatst nog vee vanuit buitenland gehad hebben, maar wel ten koste van de bedrijven met veel grond.
weurding
@HFfanper geval ook weer verschillend, ga geen namen noemen maar ken een in de buurt die toch wel een heleboel grond heeft en verdubbelt en nog amper aan 2,5 gve /ha komt, met buitenlands vee, stal was klaar en moest vol volgens dlv
+1
cs-agrar
@Grasbaal
NMV: Fosfaatplafond zet Nederlandse melkveesector binnen EU op achterstand! (persbericht)
Datum: 2015-07-09

De Nederlandse Melkveehouders Vakbond ziet de door staatssecretaris Dijksma voorgenomen invoering van fosfaatrechten als een direct gevolg van het zogenaamde ‘sectorplafond’ van 84,9 mln kg fosfaat dat door middel van een convenant door andere organisaties is vastgesteld. De NMV erkent dit sectorplafond niet. Het systeem waarmee de staatssecretaris nu een grens wil stellen aan de uitstoot van fosfaat op individuele melkveebedrijven behoeft daarom zeker nog nadere uitwerking. De NMV wil voorkomen dat Nederlandse melkveehouders op achterstand worden gezet ten opzichte van hun Europese collega’s.

In haar brief aan de Tweede Kamer van 2 juli 2015 stelt de staatssecretaris de fosfaatproductie op individuele melkveebedrijven te willen begrenzen door de invoering van fosfaatrechten. Dit is nodig, volgens de staatssecretaris omdat de veehouderij op basis van recente CBS-prognoses in 2014 bijna het landelijk fosfaatplafond overschreed. Door de groei van vooral de melkveehouderij zal naar verwachting in 2015 dit plafond daadwerkelijk worden overschreden. Zonder beperkende maatregelen zal de verlenging van de derogatie in gevaar komen, aldus Dijksma.

In haar brief kondigt de staatssecretaris ook aan dat er een regiegroep zal worden gevormd voor de nadere uitwerking van de wet. De NMV zal deel uit maken van deze regiegroep. Bij de nadere uitwerking van de plannen zal de NMV zich met name hard maken voor de directe belangen van de Nederlandse melkveehouders.

Van een gelijk speelveld binnen Europa is er door de invoering van fosfaatrechten geen sprake meer, vindt de NMV. Op Europees niveau is de melkquotering weliswaar verdwenen maar in Nederland krijgen we daar al na drie maanden het besluit over de fosfaatrechten voor in de plaats. Bovendien is de koppeling van fosfaatuitstoot aan de derogatie niet logisch. Derogatie gaat immers over stikstof en niet over fosfaat.

Binnen de regiegroep zal de NMV daarom een actieve rol gaan spelen. De NMV heeft meermalen gewaarschuwd voor de effecten van de ongequoteerde markt. Het overschotprobleem mag niet simpelweg via bijvoorbeeld afroming worden afgewenteld op de Nederlandse melkveehouders. Dat geldt in de eerste plaats voor de melkveehouders die niet zijn gegroeid of extensief produceren, maar ook voor de melkveehouders die rechtmatig en binnen hun vergunningen produceren.

Tevens zal de NMV in haar belangenbehartiging benadrukken dat als er fosfaatrechten moeten worden ingevoerd in de melkveehouderij, deze in alle veehouderij sectoren moeten worden ingevoerd. Fosfaatrechten kunnen en moeten dan ook tussen de sectoren uitwisselbaar zijn. Voor de NMV bestaat er geen ‘koefosfaat’: fosfaat = fosfaat.
cs-agrar
@Todi
Wat heeft die extensieve gekregen dan?
aukevd
@Coen
waarom is iemand die de uitbreiding van zijn stal klaar heeft in voorjaar 2015 en vervolgens de veestapel van een stoppende boer erbij koopt een cowboy ?

de dubbeltelling kun je gemakkelijk ondervangen door net als bij toeslagrechten alleen fosfaatrechten te geven aan boeren die op 2/7/15 nog koeien hadden
de hoef
@aukevd
ja want wat moet nu de stopper van 2014 nog met rechten
de staatskas spekken misschien
Todi
@cs-agrar
Fosfaat rechten naar de hoeveelheid koeien die hij had in 2014.
HFfan
@Todi
Is wel wat zo @de hoef, maar dan zijn extensieve melkveebedrijven nog steeds voor de gek gehouden.
weurding
Quote:
@de hoef: de staatskas spekken misschien

en zijn eigen... 😄
+1
kuilhapper
Quote:
@puntertje: O.h.a. hebben extensieve boeren al jaren de hoge kosten van land mee moeten zeulen in de bedrijfsvoering, maar met het oog op de toekomst dit voor lief genomen.
Ja, heel bijzonder dat extensieve, je duurste produktiemiddel het minste benutten... Intensief deugt niet volgens de extensieven, maar nu ineens willen ze wel intensiveren..?? Hoe kun je nou willen opschuiven in een richting die je niets vindt?

Wat heeft je tegen gehouden om de laatste jaren meer te gaan melken?
De melkprijs was zo goed, dat royaal over het quotum heen klappen voor een extensieve zeker rendabel was...

En dan geef je aan dat je al jaren last hebt van hoge kosten van grond, Volgens mij had elke een beetje meedenkende financier je al lang wakker moeten schudden...??
-2
kuilhapper
Quote:
@arie.j: Goed zo hoor.
Trap een ander maar eens flink de grond in om zelf zoveel mogelijk fosfaatrechten bij elkaar te schrapen, je bent tenslotte een hork of niet.
En al die dingen heeft Sjakie natuurlijk ook gedaan, gewoon te lui om z'n rug te krabben, wat jij?
Beetje jammer dat je zo hysterisch reageert... Inhoudelijk reageren is te moeilijk?
-1
kuilhapper
Quote:
@Coen: over die vrachtauto's met melkvee die bij Nieuweschans de grens passeerden is hier op het prikbord regelmatig (o.a. door mijzelf) het laatste jaar ter sprake gebracht; maar niemand van de beleidsbepalers en beleidsmakers reageerde hierop in het belang van de sector
O ja, heb jij ons daar op attent gemaakt? Volgens mij heb je meerdere malen verteld dat het zaak was de stallijsten maximaal vol te zetten, ivm met mogelijke dierrechten en met de komst van de PAS...

Jammer, dat jij je goede geweten dankt aan je slechte geheugen!
+4
cs-agrar
@Todi
en de intensieve groeier die van 2juli.
Dus nog maar een keer het verhaal. De extensieve kocht eerst land, en was voor een volle bezetting te laat om aantal koeien omhoog te brengen.
De intensieve kocht koeien, geen land, heeft bult rechten gekregen, let goed op het woord gekregen.
De extensieve moet om zijn gekochte grond te benutten, let op, gekochte grond, rechten gaan kopen.
De intensieve moet om zijn grote hoeveelheid gekregen, zie je em, "gekregen", rechten te kunnen plaatsen grond kopen.
In deze koopt de extensieve 2x tov de 1x van de intenieve.
Todi
@cs-agrar
Ik ga er van uit dat de 2 juli gevallen geen rechten krijgen omdat die het eerst gebruikt worden voor de knel gevallen. En pech gevallen houd je toch.
cs-agrar
@Todi
Maakt voor verhaal weinig uit, dat afromen wordt een klein percentage van de volledige groei. De feiten liggen hetzelfde
Twentsch Land
@Todi

Van mijn boekhouder ( en deze had het weer van een lto medewerker ) dat 2-7-2015 de datum is waar van uit wordt gegaan en dat deze dus niet alleen voor knel gevallen is, met het hanteren van 2-7-2015 heb je natuurlijk al veel knel gevallen opgelost. Het jaar 2014 is genomen om juridische wegen en de gene die dit beter past zal zich hier op kunnen beroepen, aldus mijn boekhouder.
+1
puntertje
Quote:
@kuilhapper: Ja, heel bijzonder dat extensieve, je duurste produktiemiddel het minste benutten... Intensief deugt niet volgens de extensieven, maar nu ineens willen ze wel intensiveren..?? Hoe kun je nou willen opschuiven in een richting die je niets vindt?

Je lult uit je nek. De meeste extensieve boeren willen opschalen tot zo ver hun eigen grond dat toe laat. Jij komt in je reacties niet verder dan te zeggen dat iedereen dom is die niet zo als jou gedaan heeft, en mensen die het niet met je eens zijn vind je niet inhoudelijk reageren.
Todi
@puntertje
Willen en kunnen zijn 2 zaken. Dijksma heeft gezegd dat er niet meer koeien bij mogen komen.
Todi
@Twentsch Land
Ik heb de informatie van Dijksma. Is het niet anders om . Dus 2014 is de peil datum en 2 juli is voor juridisch.
delavalboer
@Boerderie
Helemaal mee eens, en goed omschreven, wij hebben een aantal jaren geleden al afscheid genomen van lto. Wel lidmaatschapgeld innen..maar er niets voor terug doen!!
Twentsch Land
@Todi

2014 is een referentiejaar, dus geen ( peil ) datum !!! zoals ik begreep van mijn boekhouder telt de telling per 2-7-15 . De som van deze telling zal een eind boven de toegestaande hoeveelheid liggen. Hoe wordt omgegaan met knel gevallen is nog niet duidelijk maar de som hiervan zal bij de peil datum opkomen. Vervolgens zal worden gekeken hoeveel deze som te hoog is en hoe die wordt terug gebracht tot onder de toegestaande norm. Misschien afroming naar rato, misschien progressief naar mate het fosfaat overschot per bedrijf enz enz het kan op meerdere verschillende manieren.
+1
producent
@koetje 33
Het is toch logisch dat een melkveehouder die zijn nieuwe stal klaar had, hem met al dat rumoer over eventuele dierrechten vol gezet heeft.
mlkvhoudr
@delavalboer

het ligt bij jullie wel altijd aan een ander he 😉
+5
oldhuus
@producent
Nou ik ken genoeg boeren die hun nieuwe stal niet direct vol zetten maar uit eigen aanwas willen groeien, sommige zijn jaaren bezig geweest om dierziektenvrij te raken en om dat nou even vanwege wat geruchten teniet te doen is ook geen verstand.
kuilhapper
Quote:
@puntertje: Je lult uit je nek. De meeste extensieve boeren willen opschalen tot zo ver hun eigen grond dat toe laat. Jij komt in je reacties niet verder dan te zeggen dat iedereen dom is die niet zo als jou gedaan heeft, en mensen die het niet met je eens zijn vind
De vraag was waar je op gewacht hebt? Jij klaagt over het feit dat je al jaren hoge lasten van grond meezeult...

Wat dat betreft is het toekennen van fosfaatrechten aan bedrijven waar de koeien ook daadwerkelijk liepen een eerlijk systeem. Als je rechten gaat toekennen aan latente ruimte kun je wel al bedenken wie er ook allemaal weer wakker worden...Die groep wordt al voldoende gesponsord via de toeslagrechten.
-1
kuilhapper
@Twentsch Land
Peildatum en referentiejaar

Uitgangspunt bij de toekenning van het aantal fosfaatrechten is het gemiddeld aantal gehouden stuks melkvee in het referentiejaar 2014 en de op de gemiddelde melkproductie per koe gebaseerde forfaitaire fosfaatexcretie zoals deze volgt uit de Meststoffenwet (bijlage D bij de Uitvoeringsregeling Meststoffenwet). Wijzigingen die tussen 2014 en 2 juli 2015 – de datum van deze brief en daarmee het moment van aankondiging van het nieuwe instrumentarium - hebben plaatsgevonden, die bij RVO.nl zijn geregistreerd en die van invloed zijn op het gemiddelde aantal op het bedrijf gehouden stuks melkvee of op de forfaitaire fosfaatexcretie, kunnen meegenomen worden in de bepaling van de toe te kennen fosfaatrechten. De wet waarmee het stelsel van fosfaatrechten wordt geïntroduceerd treedt op een later moment in werking en zal teruggrijpen op het referentiejaar 2014 en de peildatum van 2 juli 2015. Hiermee wordt voorkomen dat anticiperend gedrag wordt beloond, dat had kunnen plaatsvinden gedurende de periode dat duidelijk werd dat een rechtenstelsel zou worden ingevoerd tot het moment dat de wet die dit regelt in werking treedt. Het stelsel zal voorzien in een nader uit te werken knelgevallenvoorziening om ondernemers te compenseren die onevenredig benadeeld worden door de toepassing van het referentiejaar en de peildatum.

Lijkt me duidelijk, 2014. Is ook logisch omdat voor de AMvB straks ook de produktie van 2014,tevens je nieuwe P-quotum, maatgevend is voor de eventuele hoeveelheid extra grond bij uitbreiding. Zo sluit dat ook weer op elkaar aan.
Twentsch Land
@kuilhapper

De AMvB en fosfaatrechten staan los van elkaar. Het referentiejaar van de AMvB is 2013 .....dus niet de produktie van 2014....de AMvB zal 1Jan 2016 ingaan. Het kan zelfs zo zijn dat een veehouder enorm met zijn vee heeft uitgebreid in 2014 en 2015 en hier dus meer fosfaatrechten voor krijgt dan hij kan toepassen vanaf de inwerking gaande AMvB per 1 Jan 2016.

Opzich is Uw verhaal kuilhapper wel heel duidelijk.....de wet zal in de loop van de tijd van kracht worden met een terugwerkende kracht naar het referentie jaar 2014 of peildatum 2-7-15 ( let op !!!! 2-7-15 dus niet van 1 jan tot 2 juli 2015 ) deze termijn en peildatum zijn om anticipeerders na 2-7-15 geen mogelijkheid nog te geven. De Hr Romijn geeft aan dat een veehouder die zelfs na het einde van het quotum is begonnen te melken 100 procent recht krijgt omdat het anders toch onder de knelgevallen zou vallen. Zoals ik het lees heb je ongeacht de situatie op 2-7-15 recht op de referentie uit 2014 dus ook die opdat moment geen melkvee meer had en in 2014 nog wel. Maar 2-7-2015 is de peildatum en indien het gunstiger voor je uitvalt is deze datum bepalend.
puntertje
Quote:
@kuilhapper: Wat dat betreft is het toekennen van fosfaatrechten aan bedrijven waar de koeien ook daadwerkelijk liepen een eerlijk systeem

Nee kuilhappert, dat komt jou goed uit. Had iedereen genoeg plaatsingsruimte dan was het probleem er niet eens geweest. Alle beperkende wetgeving komt juist door de overschotten. En omdat dat getalsmatig de grootste groep is hebben de beleidsmakers gedacht dat het dus het eenvoudigste is om hen zonder overschotten te beknotten. Maar om te zeggen dat dat eerlijk is raakt kant nog wal. Stel dat jou buren 3 keer zo hard gegroeid waren en jij daarom extra gekort zou worden, nam je dan nog het woord eerlijk in je mond?
kuilhapper
@Twentsch Land Mag hopen dat je boekhouder met andere zaken wel goed op de hoogte is:

1. In de melkveewet is de fosfaatreferentie vastgesteld aan de hand van de fosfaatproductie in 2013 - de plaatsingsruimte 2013. Een melkveebedrijf mag
bovenop zijn plaatsingsruimte altijd deze fosfaatreferentie produceren. Als de
fosfaatproductie daarboven groeit moet deze 100% verwerkt worden of moet
hiervoor grond verworven worden.
2. In de AMvB wordt uitgegaan van de fosfaatproductie van 2014. Als een bedrijf
groeit ten opzichte van de fosfaatproductie in 2014 en 20 – 50 kg of > 50kg
fosfaat overschot/ha heeft moet hij respectievelijk minimaal 25% of 50%
grond verwerven voor deze groei.
kuilhapper
Quote:
@puntertje: Had iedereen genoeg plaatsingsruimte dan was het probleem er niet eens geweest. Alle beperkende wetgeving komt juist door de overschotten

Dan zullen we dus nog heel wat akkerbouwers moeten verjagen. Want met het huidige totale areaal gaan we nooit het 85mln plafond plaatsen. Of de gebruiksnorm flink opschroeven...
puntertje
@kuilhapper
Het staat je vrij om een akkerbouwbedrijf op te kopen, maar ja, jij wilt je rechten voor niks krijgen en anderen beperken.
+2
kuilhapper
Quote:
@puntertje: Het staat je vrij om een akkerbouwbedrijf op te kopen, maar ja, jij wilt je rechten voor niks krijgen en anderen beperken.

Mooi, dat ik van jou een akkerbouwbedrijf mag kopen...
De rechten die ik toegedeeld krijg zijn een gevolg van het verleden,
net zo als bij jou... En ik anderen beperken? nee hoor, zo stond het jou vrij om melkquotum te kopen... Jij dacht dat je gratis kon groeien na 1 april, en dat was ook zo...tot 2 juli! Dan kun je vervolgens heel gemakkelijk gaan vertellen dat het aan LTO, intensieve collega's en de politiek ligt, als je werkelijk denkt dat je de boel komt aanwaaien in het leven kan ik je snel uit de droom helpen, je zult het zelf moeten doen, gewoon je eigen plan trekken en er vol gas naar toe werken! En die leuter verhaaltjes over "toekomst visies" ter kennisgeving aannemen, daar kun je toch geen bedrijf mee opbouwen?
+1
david2
Quote:
@kuilhapper: gewoon je eigen plan trekken en er vol gas naar toe werken!

nou kuilhapper we weten nu onderhand wel dat (alleen) jij het heel er goed hebt gedaan succes!!!!
matt
@david2

Het geld rolt uiteindelijk,toch naar de grondbezitter dat is gewoon
zo..
puntertje
Quote:
@kuilhapper: Jij dacht dat je gratis kon groeien na 1 april, en dat was ook zo...tot 2 juli! Dan kun je vervolgens heel gemakkelijk gaan vertellen dat het aan LTO, intensieve collega's en de politiek ligt, als je werkelijk denkt dat je de boel komt aanwaaien

Daar weet jij niets van, ik heb misschien wel in grond geïnvesteerd terwijl jij alleen maar koeien in een stal propte.
+1
kuilhapper
Quote:
@puntertje: Daar weet jij niets van, ik heb misschien wel in grond geïnvesteerd terwijl jij alleen maar koeien in een stal propte

misschien wel in grond geïnvesteerd? Eergister had je al jaren hoge lasten van grond meegezeuld en nu heb je "misschien" in grond geïnvesteerd? Het klinkt steeds minder overtuigend...

Naast meer koeien heb ik zelfs in grond geïnvesteerd... Het ligt naast je en komt te koop. Als het te bezetten is dan doe je dat, daarvoor raadpleeg je niet eerst de toekomstvisie van LTO...

En die "koeienpropperij" van jou is hier niet van toepassing, 2010 het laatst gebouwd, en staat vanaf 2013 normaal vol, elke koe een box en een vreetplek. Iets waar je LTO en NZO nooit over hoort, fatsoenlijk huisvesten zonder overbezetting...
weurding
@kuilhapperqlip controleert ook op bezettingsgraad in opdracht van 😄
pieta
@weurding
Die controle is wel wat makkelijk te omzeilen. Als ik ooit hoor wat voor een overbezetting sommige hebben is het onbegrijpelijk dat ze het ooit goedgekeurd hebben voor Foqus planet.
weurding
@pieta met de gecombineerde opgave vragen ze tegenwoordig ook om de aantallen ligplaatsen, e.a. combineren met de i&r en voila, alles is weer te achterhalen
matt
@weurding
meen dat dat op het laatste moment niet meer hoefde,dacht dat lto hier voor gepleit heeft.

Dus zullen er wel weer,een paar in de laatste week de gecombineerde
opgave ingevuld hebben.
weurding
@matt
kan zijn, ben al vrij vroeg naar de boekhouder geweest en in laten vullen, maar het maakt mij ook niet uit, wel 20% ruimte over
Todi
@weurding
Krijg je toch p rechten voor? smily.
weurding
@Todivoor niet benutte ruimte?
Nick83
Quote:
@weurding: met de gecombineerde opgave vragen ze tegenwoordig ook om de aantallen ligplaatsen, e.a. combineren met de i&r en voila, alles is weer te achterhalen

Paar jaar geleden hebben ze idd naar de ligplekken gevraagd volgens mij ja. Maar ik weet nog wel dat je toen helemaal niet minder ligplekken dan dieren in kon voeren. Want dan kreeg je een error en kon je niet verder. Overbezetting was onmogelijk om in te voeren 😃

Volgens mij vroegen ze dit jaar naar het vergunde aantal dieren. Da is bij ons 180, terwijl we nog geen 140 ligplekken hebben :|
jorisdriepinter
Waar leven die mannen van als ze maar 8 boerderijen in een half jaar verkopen?
koetje 33
De hoogste bieder is toch altijd koper 😄
Jannus
Van de rendementen uit het verleden...
Tommie1
Tis natuurlijk vervelend Jack, maar het deed me denk aan een opmerking van jouw.

josl - 2 jaar geleden

ik weet niet op welke planeet jullie wonen, maar als wij hier in brabant op de zand maar 15000 kg melk per ha mogen melken dan kan ik beter stoppen met melken en gaan akkerbouwen. Misschien dat mijn koestal nog om te bouwen is voor aardappelloods.


Reageer @josl

Jack Rijlaarsdam - 2 jaar geleden

Quote:
@josl: maar als wij hier in brabant op de zand maar 15000 kg melk per ha mogen melken dan kan ik beter stoppen met melken en gaan akkerbouwen.

Zo mag ik het horen: een echte ondernemer heeft voor elk probleem een oplossing paraat...
oldhuus
Waarom stoppen met melken, gemengd bedrijf mag toch ook nog. Wij verbouwen al 10 jaar maïs en gras voor anderen en akkerbouwers verbouwen hier tegenwoordig ook veel maïs, of dacht je dat extensieve boeren hun land zomaar braak lieten liggen?
josl
Klopt oldhuus, maar dit was naar aanleiding van eigen/pachtgrond. Dan houdt je geen saldo over om als je ligboxenstal versleten is er nog in de tak te investeren. Of wil jij gras en mais verbouwen voor anderen en de grond ook gelijk door die anderen bij de meitelling op laten geven?

« Terug naar discussielijst

Deel ook jouw kennis en inzicht

Hebben de thema's mest , melkveehouderij , lto , stal , koeien , nzo , weidegang , grond , stallen , politiek , europees , grondgebondenheid , sjakie , grondgebonden , dijksma en fosfaatrechten geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de melkveehouderij kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!

REACTIES
200
DEELNEMERS
63
WEERGAVES
23